Inlägg från: Jomppelina |Visa alla inlägg
  • Jomppelina

Bara fegisar som föder vaginalt!!

Jo, men jag håller fullständigt med ärligt talat och jag tror inte ens att jag skojjar... skulle nog aldrig våga utsätta varken mig eller barnet för ett kejsarsnitt, inte planerat i varje fall! Tacka vet jag en vaginal förlossning, i de flesta fallen så inträffar inga komplikationer och man vet att när det är klart så är det klart. Huuu för att gå och invänta ett snitt. Jag beundrar kvinnorna som klarar det mentalt, själv hade jag gått sönder tror jag. Har tänkt på det där ibland när jag hör talas om kvinnor som vägrar föda vaginalt och som hellre FRIVILLIGT utsätter sig för ett snitt i tron att det är smärtfriare... huvva!! =O!

• Jomppelina

Ja, jag säger då det. jag tror att det egentligen är såhär att vi som bara har fött vaginalt, vi har ingen aning om vad det innebär att föda barn. ;)

• Jomppelina
    Peda skrev 2007-09-01 23:55:17 följande:
    äntligen någon som fattat galoppen
    Det värsta är att jag nog inte ens tror att jag skojjar... *kliar mig i skallen*. Det måste vara tuffare att bli förlöst med kejsarsnitt, ni får stå ut med mer, det finns större risker och sen skall ni dessutom behöva stå ut med dem som vill beskriva sina förlossningar som "värre" och som inte tar in i sina arma skallar att en förlossning är en förlossning och att ingen är mer värd eller "riktig" än den andra... ungefär som präktigheten som har uppstått med amning - de som inte ammar är inte lika mkt mammor eller nått... *skakar på huvudet*. Det är så korkat så det är inte sant...!!!!!!
  • Jomppelina
    siamusen skrev 2007-09-01 23:58:31 följande:
    Jomppelina- du kan ju kanske ga till en BM och snacka lite, râcker nog med en eller 2 ganger, sa kanske du vagar föda med snitt nâsta gang
    *sss* Hm, ja, kan jag övertyga sambon om ett sjätte barn så skall jag överväga det du säger *ryser i märgen* Men jag vet inte om jag är så tuff ärligt talat. Eller om han är det... huuu!!
  • Jomppelina
    Sapho skrev 2007-09-02 00:01:07 följande:
    Gud vad jag är trött...fattar ingenting av detta! Vad är poängen? Att de som föder vaginalt är modigare eller att de inte är det?
    Vi som bara har fött vaginalt vet inte vad det innebär att föda barn. De som har vågat föda med kejsarsnitt har gått igenom en lite mer riktig förlossning, tagit större risker och har gått in lite djupare i moderskapet från första början. Med lite mer intensitet än vi andra!
  • Jomppelina
    Trolla75 skrev 2007-09-02 00:02:08 följande:
    Phööö... Ingen kan kalla mig fegis! Har fött två barn den "rätta" vägen och utan bedövning dessutom. Så nån fegis det vill då inte jag bli kallad...Och det var min åsikt, tack för mig!
    Du har precis som jag valt den enklaste vägen. Helt utan några baksmällor. Så vi är stora fegisar du och jag!
  • Jomppelina
    siamusen skrev 2007-09-02 00:03:28 följande:
    Ok, da var du lite mindre feg ân de som födde med lustgas eller eda da...men snittarna âr fortfarande modigare
    här håller jag inte med. Det måste vara modigare att våga sig på bedövningar och nålar och sånt av olika slag. Har själv avstått helt från det -bortsett från lite lustgas men jag blev ju så snurrig-, eftersom det är lite läskigt.
  • Jomppelina

Piff och Puff skrev 2007-09-02 00:08:11 följande:

Oj, ni måste skämta? Ni har aldrig hört talas om folk som spricker ordentligt och har problem och ont i flera månader och år efteråt?????
    Men du kan väl inte jämföra en liten spricka här eller där med ett helt snitt över hela magen?? Jag tror att de säger att de har ont i flera månader bara för att de är lite avundsjuka på dem som har snittats och vill vara lika manliga (läs modiga) som dem!
  • Jomppelina
    marmelade skrev 2007-09-02 00:12:11 följande:
    Nej,nej,nej, den som har ammat i sju ÅR är mest kvinna! Oavsett om hon fött vaginalt eller med snitt
    No-no, den kvinna som har ammat i sju år närmar sig ett pervo, eller fuskar. Och det blir ännu värre om hon fortsätter tills barnet är arton.

Jag håller på snittad och ammat en vecka, det mesta i superkvinnoväg som jag har läst hittills. Är nog bara adoptivmammorna som varken har snittats eller ammat som slår detta...
  • Jomppelina
    siamusen skrev 2007-09-02 00:14:02 följande:
    Fast det âr ju jobbigare att göra i ordning ersättning iofs..ammar man kan man ju bara slânga fram bröstet...ersâttning krâver massa nappflaskor och skit...och sa är det dyrt.Tycker att den som ammar bade är lat och snål.
    PRECIIISS!! Det är faktiskt mycket enklare att amma än att inte göra det... man behöver ju knappt vakna på nätterna, och absolut inte upp i köket för att fixa en flaska välling!! Nä, de som föder vaginalt och som ammar är helt enkelt bekväma och ingenting annat. Får inte kämpa lika mycket i tillvaron som andra...
  • Jomppelina
    HeddaBigBum skrev 2007-09-02 00:15:42 följande:
    Nä, nu blir jag rädd. Jag tror inte jag vågar stanna i den här tråden längre. Snart får du en blåtira och blir 6 tänder fattigare...
    Skulle det hända så lovar jag att badda din panna så gott det går och att plåstra om, jaga tänderna som slås ur ohc lägger dem i ett glas mjölk...
  • Jomppelina
    siamusen skrev 2007-09-02 00:19:59 följande:
    Lite bortskämda lixom....swischar genom livet pa en râkmacka.En annan är ju stolt över att man kâmpat för allt man har!
    Ja... ungefär som män med förkylningar liksom... vi sitter allt i samma båt, vi ammamammorna och vaginalfödarna och i själva verket har vi inte fattat ett dyft... stackars stackars oss ärligt talat.
    (ungefär som den där ständiga frasen:
    "åh, bara den är hel och frisk" Men hallå, om bebben man väntar inte är "hel och frisk" vad händer då?? Har man inte fått det man ville då, älskar man mindre eller vad händer??? Får man inte ett barn utan ett funktionshinder istället?)
  • Jomppelina
    Trolla75 skrev 2007-09-02 00:25:54 följande:
    Det är ju helt förvrängt!!! Det är ju vi som är modiga och dem som föder med KS som är fegisar...Det finns ju inget bättre än att få upp sin efterlängtade på magen och känna att alla smärtor är som bortblåsta... Ähh TS är bara avundsjuk tror jag det går bra att läsa mellan hennes rader... hehe Va tusan det är bara att inse att vi är urkvinnor och att våra kroppar är gjorda för att föda RÄTT väg. Det är ju bara ett dumt kungligt påhitt det där med KS...
    Nämen vi har inte utsatt oss för lika stora risker som de som har fött med kejsarsnitt, så därför är vi inte lika modiga som kvinnor. Vi har inte nyttjat den fina tekniken som finns idag och sett till att samhällets resurser roterar vilket skulle innebära att en samhällsekonomisk multiplikatoreffekt kommer igång. Så vi är i själva verket inte bara fega, vi är dessutom skattefifflare ochså! Och bidrar till arbetslösheten inom landstinget på sikt... det är faktiskt inte så bra att en del kvinnor är så fega som vi är.
  • Jomppelina
    Trolla75 skrev 2007-09-02 00:36:02 följande:
    Tsss... Min BM sprang där och ville introducera lusgasen för mig, men jag hade bestämt skrivit i mitt brev att jag inte ville ha några bedövningar... Så jag avböjde artigt.Jag klämde ut en trollunge på hela 4680g och kände mig verkligen jättestolt och modig.Snacket med bm innan jag åkte hem, där sa hon bara att hon var imponerad hur jag tacklade min smärta och att det var ytterst ovanligt att "vi svenskar" tackar nej till bedövning...Så jag anser att det är mer sport att föda vaginalt och utan bedövning, än att vara helt nedsövd/magbedövad och få ut ungen med ett PLOPP... Vad är det för modigt med det???
    Det är så härligt att läsa berättelser som din, för då inser man verkligen vilket jobb barnmorskorna gör med varje enskild nyförlöst kvinna. Självklart var de måna om att du skulle känna att du hade gjort en stor prestation. De gör verkligen sitt jobb de där. Och tur det, för annars hade väl många av oss som inte har vågat att ta varken sprutor eller annat gått och knäckt oss fullständigt!
  • Jomppelina
    siamusen skrev 2007-09-02 00:50:53 följande:
    det är precis det jag sâger: latmaskar och fegisar föder vaginalt för de tycker inte deras barn är vârda att lida för.
    *asg*
  • Jomppelina

=)! Egentligen så måste jag ju krypa till korset nu... jag tycker att det är skitsamma hur man får barn och förstår inte duktighetssyndrom. En mamma som har fött med kejsarsnitt eller som har adopterat ett barn är inte mindre mamma än en som har fött vaginalt. Men jag här helt övertygad om att de bemöts som om de vore det!!

Det borde inte vara några som helst duktighetsprinciper när det gäller att föda barn eller hantera smärta eller något som helst annat. Det är såå tramsigt att det ena skall vara bättre än det andra. Huvudskaken måste vara att barnet kommer in i tillvaron oavsett hur...?

Svar på tråden Bara fegisar som föder vaginalt!!