Inlägg från: Livsglädjen |Visa alla inlägg
  • Livsglädjen

Bara fegisar som föder vaginalt!!

Jag fegade i sista stund och de sövde mig för att spinalen inte tog. Kanske skulle ha låtit dem operera utan sövning? *funderar*
    Vilket hade varit tuffare?
    Jag är ju så oerfaren (fick ju barn i v28 efter att ha legat inlagd sedan v22, så gravid vet jag inte heller hur det är att vara...)

• Livsglädjen
    siamusen skrev 2007-09-26 01:08:35 följande:
    Sa länge du är snittad sa är det helt ok
    Sköööönt att få veta det! Jag har gått och oroat mig i flera minuter sedan jag hittade den här tråden...
  • Livsglädjen

(Åh, usch, nej, nu ljög jag nyss... jag har ju inte alls GÅTT och oroat mig, jag SATT... förlåt)

• Livsglädjen

Satt och läste bak i tråden och kom på hur otroligt cool och tuff jag är (förutom snittet förstås)! VÄRSTINGHÅRDING

Eftersom det var så överbelagt på sjukhusets neoavdelning så flyttades pojken från Solna till Huddinge. När jag kvicknat till från narkosen så fick vi åka efter med ambulans. Eftersom det endast var TRE ambulanspersonal som inte kunde lyfta mig, så fick jag kravla mig över från sängen till båren själv! Därefter spände de fast mig i det ENDA bältet på båren. Var var det placerat tror ni? Jo, alldeles rätt gissat: över midjan!!!

Jag låg tyst som ett offerlamm på båren i ambulansen mitt i natten tills en av personalen undrade varför jag stönade i kurvorna. Jag håller på att trilla av båren eftersom bältet inte är spänt så hårt över mitt nya (sedan 10 timmar), fina kejsarsnitt, vad trodde du? (nej, så sa jag inte, men de höll i mig lite i kurvorna efter det... )

Hårt, va!? (kompenserar lite att jag tillät dem söva mig när spinalen inte tog...)

• Livsglädjen

Min kompis fick en känsla av att hon inte skulle kunna föda vaginalt när hon var gravid med sitt första barn. Hennes mamma är för trång och har fött fyra barn med snitt. Efter mycket envist tjat från hennes sida så röntgades hon och det konstaterades att hon också var för trång!!!
    Triumf, hon får planerat snitt! Sedan tar coolingen och sätter ett barn till till världen ett och ett halvt år senare (med snitt förstås!). Nu på tisdag ska hon snittas för tredje gången, YES, vilken kvinna! (och jag är kompis med henne )

Klart man ska snittas, jag fegade ju lite när läkarna funderade på att snitta mig i vecka 22, men kom ju på bättre tankar i vecka 28 och blev "EN RIKTIG KVINNA" )
    Bricka fick jag inte på det första sjukhuset (där jag snittades och kräktes efter uppvaknandet), men på det andra sjukhuset kom den söta mattanten med blommor (!), flagga, vackra mackor och god dryck cirka 24 timmar efteråt...)

(Vad är det förresten med alla konstiga inläggare som tycker att TS m.fl. är en idiot som skriver som hon gör? Orkar de inte läsa hela trådstartstexten och klarar inte av att läsa under vilken rubrik som tråden ligger? *funderar*)

• Livsglädjen
    siamusen skrev 2007-09-28 14:14:49 följande:
    Det är ok att kalla mig idiot, skrev ju i TS att det var ok att bli tjurig för att jag har rätt
    Ja, det klart...
    Fast liiite dåliga på att läsa är de iaf
  • Livsglädjen

Sitter och funderar på det ni skrivit om plastpåse vs papperspåse över huvudet på mannen...
    Nu gällde det antagligen tillverkningen men vid snitt får de ju såna fina kläder att ha på sig för att vi ska känna oss trygga (?) när vi tittar upp på dem (det måste väl vara därför de får kläderna).
    Jag vet ju att det är olika på olika sjukhus, en del får gröna tygkläder men min man fick en läcker vit pappersoverall och en sexig ljusblå pappersbadmössa samt blå "sockiplast".
    Jag som arbetar bl.a. med vatten och avlopp i mitt vardagsliv, påpekade att han var lika läcker som min (ursnygga och jättetrevliga) arbetskompis som håller på med filmning av avloppsledningar. Han brukar ha en likadan pappersoverall när han kryper ned i en avloppsbrunn för att montera filmkameran...
    Undrar vad det var tänkt att min man skulle filma när han fick så fina kläder?
    Nu fick han ju inte använda kläderna eftersom jag sövdes och han fick vänta i rummet bredvid! (men han sparade overallen för framtida bruk ... tror jag var anledningen... eller var det nostalgi...eller... jag måste fråga vad han ska ha den till )

• Livsglädjen
    siamusen skrev 2007-09-28 15:04:04 följande:
    Klart vi gör. Vi är ju sa mycket visare och klokare än andra
    Sorry, glömde bort det...
  • Livsglädjen
    Heahog skrev 2007-09-28 15:14:13 följande:
    Haha nää det har jag nog inte.. Jag sparar just nu pengar till en mossrivare i guld & det lär nog ta några år innan jag äntligen fått råd med den..
    Vad sa du att du sa att du sa att du skulle spara till?!!!
  • Livsglädjen
    siamusen skrev 2007-10-01 16:30:57 följande:
    Precis..;vi maste ju tänka pa all arbetslös vardpersonal...vi drar vart stra till stacken sa att sägaFast jag vet inte om jag skulle kalla er andra lipsillar, tycker det later lite negativt, plus att just sillar inte âr direkt kânda för att vara sura, snarare tvärtom.Tycker det duger bättre med överkänsliga.
    Hmmm, sill och strömming är ju samma fisk fast fångade på olika sidor av Sverige, typ...
    Jag är ju norrlänning och vet att SURströmming existerar (fast när jag tänker efter så är ju de flesta människor GLADA när det ska ätas surströmming, hmmm, hur blir det då? Ska de glada människorna uppväga de sura strömmingarna, eller...??? Nej, nu måste jag fundera lite på det här.)
  • Livsglädjen

Har nu funderat en hel minut och inte kommit fram till något svar ännu på mitt ovanstående inlägg...

Siamusen, jag har inte heller fått någon cykel! Vet du om något ställe där man kan skriva på en protestlista eller något? Det kanske är någon som läser denna tråd och ger oss cyklar när de ser hur orättvist behandlade vi är, vi modiga kvinnor utan cyklar (och korgar)!

Jag har förresten värsta bästatipset på hur man ska göra för att bli uppassad så länge som möjligt efter att man har fått barn (med kejsarsnitt förstås). Och detta är ju allas vår rättighet efter allt vi har gått igenom.
    Minns ni förhållningsordern man får när man förlösts med kejsarsnitt?
    "Lyft inget tyngre än barnet de första åtta veckorna!"
    Min son vägde ju hela 935 gram när han föddes! Där har ni tipset!!! Föd inga barn större än några hg! När barnet är åtta veckor så väger det kanske 2 kg. Under den första tiden kan man säga "jag har läkarordination att jag inte får lyfta filpaketet för det väger 1 kg! Var snäll och bär hit det till mig. När du ändå har burit hit det så kan du vara en ängel och hälla upp det och kanske bära tillbaka det till kylskåpet också!"
    Går säkert att applicera på andra saker som behöver göras också. Dammsugaren, skurhinken, ger mig den på att ett blöjpaket väger "för mycket", tvättkorgen, ja, ni fattar...

• Livsglädjen

Fast bricka i efterhand är ju inte så roligt!
    Och min efterhandsbricka var ju inte vacker att se på, ingen flagga och bara en torr ostmacka.
    Sedan har sköterskan mage att ifrågasätta att jag inte dricker kaffe eller te utan vill ha äppeljuice!!!
    Ska jag kräkas efter narkosen så ska det banne mig vara äppeljuice och inte något äckligt kaffe! Så det så!

Hörde någon säga något om reflex till cykeln! Vilken bra idé! MallaMojs; meddela Aftonbladet både om cykel, cykelkorg OCH REFLEX när du ändå kontaktar dem angående brickan, är du snäll!

• Livsglädjen
    mammacatta skrev 2007-10-05 06:49:38 följande:
    Å flärpar i glittriga färger.
    Åh, varför nämnde du dem? Nu väntar jag på såna också! *vill ha*
  • Livsglädjen
    Essi73 skrev 2007-10-07 21:53:58 följande:
    Hur gjorde du för att bli gravid med såna då?
    ???
    Sorry, Essi, just nu (endast tillfällig kortslutning) fattas det några hjärnceller för mig för att jag ska förstå vad du menar...
    Du får jättegärna utveckla vad du menar så att polletten trillar ner för mig!
  • Livsglädjen

Åh, härligt att ni inte har gått ifrån att visa hur RIKTIGA kvinnor föder! Jag blev lite orolig där ett tag när tråden somnade till...

Jag har två kompisar som fått barn alldeles de närmaste dagarna. Den ena kan jag stolt berätta att hon efter misslyckad igångsättning födde sitt första barn och det med SNITT, den andra var inte lika framgångsrik, utan födde vaginalt sitt tredje barn... Dessvärre tror jag inte att hon kommer att ge sig på ett försök till att föda (fast man vet ju aldrig )

• Livsglädjen
    siamusen skrev 2010-04-08 14:33:35 följande:
    Hur gar det för er alla chickens?
    Jag har lyckats med ett snitt till (2009)! Första; min son i v28+5 (narkos) och andra; min dotter i v25+2 (spinal).
    Skulle det av någon anledning bli fler barn så är jag ju garanterad ett tredje snitt (men i så fall ska jag försöka vänta något längre med att tvinga ut barnet, de blir så förskräckligt små om man föder före vecka 30)!!!

Vilka fler i denna tråd har flera snitt (vet med säkerhet att det är andra som har minst två snitt sedan förut)?
  • Livsglädjen
    Mamsie skrev 2010-04-08 18:45:53 följande:
    Jag har fött *viskar* fyra barn vaginalt... *skäms*
    Du har ju mod att erkänna dina svagheter!
    Det tycker jag är värt något litet ändå... (och så hänger du ju i den här tråden, det måste ju innebära att du innerst inne insett vad som är det mest rätta!)
  • Livsglädjen
    Tygtiiger skrev 2010-04-08 22:23:36 följande:
    Oj. Jag inser nu att jag måste outa mig som vaginalpervers. Finns det hjälp att få inför nästa graviditet?
    Det här är alltid en början...
Svar på tråden Bara fegisar som föder vaginalt!!