• wac

Svårt att välja mellan två jobb erbjudande

Tvåå jobberbjudande som man ha svårt att välja mellan. Vet i slutändan så är det personen i fråga som ska bestämma. Tar dock tacksam emot tips på hur personen ska tänka för att kunna bestämma sig.

position: erfarenhet inom sjukvård 6 mån. En son på 1 år. Är sugen på att skaffa nr 2.

Jobb1: Arbete med utvecklingsstörda på daglig verksamet. Vikariat t.o.m maj 2008. Jobbet finns i hemstaden, så cykelväg c:A 30 min. Troligen hanterbar utmanande jobb. Har arbetskollegor från andra verksamheter inom samma arbetsgivarkrets som man kan rådfråga. Nackdelen är att lönen ligger endast på 20500 kr.

jobb2: Arbetsbedömningar på sjukskrivna personer, för att dessa ska återgå till arbetet. Upplevs mer spännande uppgift. Psykisk stressande då klienten kan bli irriterad om beslutet går mot deras motivation att börja arbeta. Har inga nära arbetsterapeutkollegor som man kan diskutera med. Får själv lägga upp arbetet och utformningen. Positivt med lön på 23000 kr. (många arbter som jobbar 10 år som ej kommer upp på den lönenivån). Jobb 40 min bilkörning. Vikariat till slutet av dec, med möjlighet till förlängning.

Vad skulle ni har valt.

• Svar på tråden Svårt att välja mellan två jobb erbjudande
  • flygare

Hej

Jag hade valt alt 1, för även om det skiljer 2500 i mån, får du tänka på att det kostar bensin+slitage på bilen., Sen är det väldigt skönt att vara nära barnet om det händer något.

Och tänk om det inte blir förlängt efter dec, på alt 1 vet du iallafall att du har arb till maj, sen är det alltid lättare att få sommarjobb om man jobbat inom vården, du inte blivit gravid innan dess.

Lycka till med ditt val

• MiAmor

Jag skulle tänka på vad jag vill göra i framtiden, vilket jobb som blir bäst att ha haft när jag söker nytt jobb senare (om man inte blir kvar på detta jobb). Jag skulle också ta hänsyn till vad som händer om jag blir arbetslös, blir inkomsten väldigt låg då och det blir tufft att klara sig, så skulle jag förmodligen välja det första jobbet.

• Miss USA

Det beror ju på vad du anser viktigt för dig i ett jobb. Är det utmaningar, pengarna, resvägen eller kontakt med kollegor ?

You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • Fru Wennström

Jag hade valt jobb nummer 1, de verkar ha fler fördelar än nummer 2. Lönen är inte allt, och som någon annan skrev här man måste tänka på att det kostar med bil och bensin, har man redan en cykel så är det gratis resväg.

• Bästamorsan

Bor du i närheten av Uppsalatrakten föresten???
    Min man jobbar också på daglig verksamhet,
    20,500 är bra lön för att jobba så!
    Bra tider me eller vad jag tror =)
    Säg till om du väljer jobb 2 =)
    då kan min man söka 1:an tihi

Men allvarligt var glad o tacksam att du har jobb att välja mellan!
    Jag längtar så efter att få jobb men verkar omöjligt...
    Så gå efter ditt hjärta vilket jobb som känns härligast!

• Tessideluxe

Jag hade också valt jobb 1. Löneskillanden på 2500 är ju före skatt så det blir inget över när du pendlat.
    Bara av ren nyfikenhet. Kan man alltså få ett jobb där man ska bedöma om folk kan gå tillbaka i arbete, med endast 6 mån erfarenhet från sjukvården?

• wac

Tack för svaren. Lönen kan förblinda en, särskilt för en som strävar efter att uppnå högre lön. Börjar man på så låg nivå, är det svårt att höja lönen efter ett tag. Jag var nog inte så riktigt tydlig med meriterna. Personen har 10 års erfarenhet av andra arbeten. Däremot som arbetsterapeut har hon jobbat i 6 månder. Detta är i Malmö.
    Nu blir det tufft. Jag hade röstat på nr 2 för karriärens skull.

Svar på tråden Svårt att välja mellan två jobb erbjudande