• Nenne2

Rulla eller så gräs?

Vi håller på med att anlägga vår tomt. Nu står vi i valet och kvalet mellan att så eller att rulla gräs. det är en stor prisskillnad vad vi förstått, men vad blir snyggast? Vill ha många råd och tips.

• Svar på tråden Rulla eller så gräs?
  • En glad tjej

Jag tror det kan bli lika snyggt om man sår gräset rätt. Se till att välja en dyrare sort i så fall. När man har rullar så är det ju jätteviktigt i början att man vattnar och vattnar så att rötterna ska få fäste. Vi har också samma problem men nog kommit fram till att vi ska så eget gräs!

• Shadilly

När jag var i tonåren köpte vi nybyggt hus, och vi valde att så medan grannen rullade ut. Året efter var vår gräsmatta precis lika fin som grannens.
    Så har ni asbrådis så kommer ni kanske få valuta för rullgräspengarna, men annars är det nog risk att ni blir besvikna...

• Nenne2

ok, låter som att man kan spara in massa pengar på att så. men ändå få ett snyggt resultat? Fler med erfarenhet?

• PuhGirl

Så själva, för risken är att gräsmatta på rulle blir brunt...vi sådde gräsmatta nu i början av semestern, nu har vi jättefin gräsmatta, lite gles på sina ställen men det är bara hälla ut lite mer frön och låta det gro. man får inte glömma och vattna bara om det blir torrt....och lägg ingen duk över, för då kvaver ni fröna....bara om det är en sån jätte jätte jätte tunn duk som ska hålla fåglarna borta från fröna, för det älskar dom att äta, så förösk komma på nåt bra sätt att skrämma dom på, vi hade uppe folie på snören, hjälpte ett tag, men sen var fåglarna ändå där....lycka till

• Carisma95

Vi valde att så. Delvis för att rull-gräs är såpass dyrt.
    Underarbetet måste ju göras lika noggrant oavsett om du lägger rull-gräs eller sår själv.
    Vår gräsmatta blev jättefin (redan i år)! Som Mars2008 säger, lite gles på enstaka ställen, men otroligt tjock och fin på de flesta andra!

Sen hade vi ju 800 m2, det har kostat multum att rulla. Jag skulle tro så här;
    Vill man ha gräsmatta fort och har LITEN yta så kan det "löna" sig att rulla. Annars inte.

A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Rulla eller så gräs?