• ratwoman

recept på kakor till diabetiker efterlyses

Hej
    Jag fyller år nu om någon vecka och min mamma har blivit diagnostiserad med diabetes.
    Hon har visserligen sagt att hon kan äta kladdkaka.. men hur bra är det för henne på en skala NOT..
    Så jag hoppas att jag kan få några tips på goda kakor som även en diabetiker kan äta.
    Helst recept utan nötter och bär då en annan släkting till mig som också kommer är mycket allergisk mot det...

• Svar på tråden recept på kakor till diabetiker efterlyses
  • bellanbus

Fast min mamma har diabetes och vid kalas och tillställningar så kan hon äta samma kakor som oss andra utan att hon påverkas negativt av det...

Så säger din mamma att hon kan, så har hon förmodligen koll på sitt socker o att det funkar..

Välkomna till Effelltown....
  • mumlan1

Margaretas kladdkaka 200º

3 ägg
    3 dl strösötningsmedel
    4-6 msk kakao
    1 1/4 dl smält/flytande margarin
    1½ dl mjöl

Gör så här:

* Sätt på ugnen samt smörj
    en form, ca 26 cm i diameter.
    * Vispa ägg och strösötningsmedel poröst.
    Vänd ner kakao, margarin och mjöl. Häll
    ner smeten i formen.
    * Grädda ca 20 minuter mitt i ugnen.

• mumlan1

Mockanystan ca 25 st 200º

125 g smör eller margarin
    5 msk sötningsmedel
    2½ dl vetemjöl
    drygt ½ tsk kaffepulver
    löst i lite hett vatten
    Gör så här:

* Arbeta ihop ingredienserna till en lätt deg.
    * Pressa degen genom en potatispress till en
    ringlande tjock kaka och ta ut små kakor
    med runt mått. Flytta försiktigt över
    kakorna till plåt med bakpapper.
    * Gärdda kakorna mitt i ugnen tills de är
    svagt gulbruna och lätta, 8-10 minuter.
    Pudra ev lite strösötningsmedel över
    kakorna före serveringen.
    Tips: Det går också bra att
    spritsa ut små kakor av degen.

Tillbaka

• mumlan1

Chokladrutor ca 20 st 175º

200 g mörk choklad
    200 g margarin
    4 ägg
    2 dl sötningsmedel

2½ dl majsmjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl russin

Gör så här:

* Smält choklad och margain i vattenbad / mikrougn.
    Vispa ägg och socker poröst. Blanda majsmjölet
    och bakpulvret.
    * Rör ner chokladsmeten i äggblandningen och
    tillsätt mjölblandningen samt russinen.
    * Lägg bakplåtspapper i en form, 20 x 30 cm,
    och häll i smeten. Grädda i 175°, 30 min.
    * Skär rutor när kakan svalnat något.

• ratwoman

mellanbus:
    ja jo om det hade vart så enkelt. men min mamma är inte ok med sitt socker.. hon har alldeles för höga värden men hon bryr sig inte.. hon fortsätter att dricka sitt söta kaffe latte och äta sina kakor på jobbet..

• bellanbus
    ratwoman skrev 2007-09-02 14:19:22 följande:
    mellanbus:ja jo om det hade vart så enkelt. men min mamma är inte ok med sitt socker.. hon har alldeles för höga värden men hon bryr sig inte.. hon fortsätter att dricka sitt söta kaffe latte och äta sina kakor på jobbet..
    Ok men då är det annorlunda..
    För sköter man sin diabetes och så, ja då kan man "unna" sig att äta gott på kalas, eller som min mamma köper (sin passion) choklad på helgerna...
    Men mamma ha bra värden så...
  • mumlan1

I den länken fanns det mycket som lät gott...

• ratwoman

bellanbus:
    ja jag önskar att min mamma hade det också..
    Men hon har alldeles för höga värden och ligger mest och sover när hon kommer hem.. så jag är mycket orolig för henne

• bellanbus
    ratwoman skrev 2007-09-02 14:23:33 följande:
    bellanbus:ja jag önskar att min mamma hade det också.. Men hon har alldeles för höga värden och ligger mest och sover när hon kommer hem.. så jag är mycket orolig för henne
    Ja det förstår jag.. Är det längesedan hon fick sin diagnos? (lite OT kanske sorry)

För min mamma tog det MÅNGA år att acceptera att hon hade diabetes, och hon var RIKTIGT dålig...hon misskötte sig under de första åren, men senast för ngt år sedan så sa hon "Det är först nu jag förlikat mig med att min diabetes är en del av mig"...hon fick diagnosen -94..
    Så det tar tid, min mamma var mkt deprimerad och nästan på pin kin skulle hon äta sött, massor för att hon hade "minsann alltid kunnat göra det"...hon gick in i en depression som tog lång tid för henne att komma ur..
    Visst slarvar mamma med emellanåt när det är mkt runtomkring, men hon håller sina värden bra och hon äter regelbundet och försöker att undvika det onödiga söta!
  • ratwoman

bellanbus:
    ingen fara *ler*
    Hon blev diagnostiserad förra året och fick då börja ta tabletter för sin diabetes. Jag tyckte att det var konstigt för vad jag vet om diabetes så ska man sticka sig i fingret flera gånger om dagen för att ha koll på sockervärdena men det har hon precis börjat med nu..
    Min mamma är mycket envis av sig och jag har sagt till henne flera gånger att hon måste börja äta ordentligt och skippa mycket av det sockret som hon får i sig. Men hon bara undviker ämnet och skyller på alla andra.
    Ja jag kan bara hoppas på att hon skärper till sig snart.
    men vad är ett normalt sockervärde igentligen?

Svar på tråden recept på kakor till diabetiker efterlyses