• NAJ

Hjälp hur gör man (Dräktig tik)

Köpt hund av vad som visade si vara extremt oseriös person.
    Hur kunde inte fd ägare veta hon blitt parad? och varför såg inte vetrinären på ul några valpar?
    Nu sitter jag här med en smäll stor tik där man både ser och känner hur det sparkas för fullt,hon läcker mjölk,är matglad men kan se illamående ut.
    Hur vet jag när det är dags med tanke på att jag känner sparkar och kännt det ett tag nu.
    Behöver verkligen hjälp då det blir första gången.

• Svar på tråden Hjälp hur gör man (Dräktig tik)
  • antitanten

Ring någon veterinär o hör dig för, annars finns hur många länkar som helst ang. hundar osv. tex   www.vovve.net 

Mycket jobb med väntade valpar, plus att alla ju skall vaccineras, avmaskas o reggas osv osv. Förstår att du står handfallen. Ett stort ansvar.

• antitanten

Om du vill ha reda på när valparna ska komma, tycker jag att du ringer vet. och beställer tid för ultraljud. Vem vet.... det kanske behövs ett kejsarsnitt eller så- och då måste man ta ultraljud så att inga komplikationer uppkommer ifall man låter tiken föda vaginalt.

• zegra

Du har ingen kontakt med de du köpte hunden av? Enklast är kanske att räkna från när hon löpte. Hund är dräktig 61-62 dagar ca.Om ni tror att det är jättenära så brukar tempen på tiken sjunka precis innan värkarna sätter igång. Vilken otur ni haft.

• Miss Rawhide

Skaffa en valplåda redan nu, så hon får vänja sig vid den... :) Sen behöver hon mycket kärlek! Prata med din veterinär och se om de kan säga på ett ungefär när de ska komma och sen är det bra att ringa dem när du märker att tiken börjar bädda, så de också är förberedda om något skulle gå fel, så du måste åka in akut.

Hoppas det går bra!!! Lycka till

• NAJ

men gud jag är helt gråtfärdig vet inte vad jag ska göra.
    Köpte iaf en stor valplåda idag dyr som tusan men det får vara värt det.
    Kan dom se via ul när vilken dag det kommer?
    Ja fd ägarna vet inte själv dom säjer olka hela tiden
    Ändå frågade vi dom flera ggr.

• zegra

Det kommer säkert att gå jätttebra skall du se. Hundar är otroliga på att anpassa sig. Ta det lungt bara så hunden ser att ni är lugna. Köp foder för dräktiga tikar och prata med vet. Kanske ni kan kontakta någon uppfödare i närheten som ni känner förtoende för och kan fråga om tips och råd.

• dekad

Ni får försöka se det positiva i det hela...eran vovve ska ju bli mamma! Jag kan förstå att det måste kännas nervöst, men bara ni läser på och har kontakt med veterinär så går det nog bra. Det kanske till och med finns någon här på forumet som har erfarenhet av hundfödslar och valpar, som kan vara lite mentor? Starta en ny tråd och hör efter! Kolla också efter hemsidor där det står hur allt går till, från parning till att valparna flyttar hemifrån. Tänk vad mycket ni kommer lära er!
    Hoppas det går jättebra för er!

• NAJ

Tack!

Ska ringa vetrinären imorgon för att få tid för ett ul hoppas vi får det omg och slipper vänta innan det är "försent".

Svar på tråden Hjälp hur gör man (Dräktig tik)