• Apif

Ni som är allergiska mot katter!

Vilken reaktion får ni när ni är i kontakt med katten/katterna?

Själv ha jag inte gjort pricktest än *måste få tummer ur och ringa* men misstänkter STARKT att jag har blivit allergisk.

När jag har varit i samma rum som katten i fem minuter så börjar det klia i halsen/gommen och näsan, sen börjar jag nysa. Efter ett tag börjar det kännas tungt att andas och det hela kan hålla i sig en hel dag. Ibland i flera dagar, men då glömde jag att tvätta håret och när jag väl gjorde det så blev det bättre.

Jag har känt av andningssvårigheter innan, när jag var hemma hos min kille och även när jag kom hem, men jag trodde det berodde på att jag var stressad och orolig över förhållandet och grejer som hände mellan oss att jag hade svårt att andas pga det, hehe... han hade två katter.

• Svar på tråden Ni som är allergiska mot katter!
  • Miss Rawhide

Mina ögon kliar och blir helt röda... sen börjar jag snora

• ConcreteAngel

Miss Rawhide skrev 2007-09-02 21:23:46 följande:

Mina ögon kliar och blir helt röda... sen börjar jag snora
    Samma här.... + att det kliar på halsen och i ansiktet...
  • W W

mina ögon kliar och rinner och efter ett tag om jag är väldigt nära katten så blir jag snorig..

• Apif

ni har inte haft svårt att andas eller så??

kan man bli mycket allergisk och vissa lite?

måste göra det jädrans pricktestet då många tror säkert att jag "fejkar" allergin

• qenzo

Svullna ögon och andningsvägar, snuva, kliande ögon osv osv...

• Apif

isdimma

har du hund? tänkte på press bilden
    då jag vill så gärna ha en hund men är rädd nu att jag är allergisk mot hund också

qenzo

får du svårt att andas?

• W W
    Apif skrev 2007-09-02 21:33:32 följande:
    isdimmahar du hund? tänkte på press bildendå jag vill så gärna ha en hund men är rädd nu att jag är allergisk mot hund ocksåqenzofår du svårt att andas?
    hunden är mina föräldrars men jag är inte allergisk mot hund.. exet har hund också så har i princip bott med hund hela livet..
    är inte jätteallergisk mot katter heller mer än att jag inte kan gosa in huvudet i deras päls eller tillbringa lång tid på samma ställe som en katt, annars reagerar jag bara med kliande o rinnande ögon..
  • logg81

Jag får klåda i ögonen och slemtrådar... det har aldrig satt sig på andningsvägarna så jag har faktiskt haft katter ett tag. Åt medicin när det blev för jobbigt. Jag funkar nog lite så att om jag verkligen vill något så ser jag till att det går... hi hi

• qenzo

Ja jag är född med astmaallergi och har levt många långa dagar på jsukhus pga andningsproblem.
    Ska dagligen äta 3 mediciner för att underlätta andningen, men slarvar tyvärr en hel del :/

Apif skrev 2007-09-02 21:33:32 följande:
    isdimmahar du hund? tänkte på press bildendå jag vill så gärna ha en hund men är rädd nu att jag är allergisk mot hund ocksåqenzofår du svårt att andas?
  • jezzie

Täppt näsa som ändå rinner, nysningar, kliande gom, andningsbesvär, röda ögon som kliar och sen blir det som en geleaktighinna på ögat... gjorde också pricktest då "vissa" trodde att jag kanske inbillade mig. Visade utslag på katt och en hel del andra grejer också. Har provat tavegyl (tror jag det heter) innan jag träffar katt och det gjorde det bättre, clarityn kan också funka men det fick man inte ta då man ammar.

• Apif

tack alla!

jezzie

får man svar direkt om man är allergisk mot något?
    får man själv välja vad man ska testa sig mot?
    medicinen, är det ok att använda bara ibland eller måste man fortsätta när man tar det första ggn?

så många frågor.. :)

• qenzo

Gör du pricktest får du svar direkt.
    Man brukar inte få välja test, utan de kör flera samtidigt.
    Får man en medicin ska den tas regelbundet. Annars sitter man som jag, och dagligen bär svåra andningsproblem.

Apif skrev 2007-09-02 21:47:07 följande:
    tack alla!jezziefår man svar direkt om man är allergisk mot något?får man själv välja vad man ska testa sig mot?medicinen, är det ok att använda bara ibland eller måste man fortsätta när man tar det första ggn?så många frågor.. :)
  • joojoo

Jag är allergisk mot katt. Hade två katter och nös typ 25 gånger på natten och blev så klart trött. Pricktestet då visade björk och katt.

Jag gjorde mig av med katterna och har sedan dess aldrig reagerat för björk något nämnvärt heller. Först våren/sommaren behövde jag ögondroppar.

När jag vet att jag ska vistas där det finns katt tar jag en allergitablett innan så att jag slipper nysa och få kliande ögon. Prata med läkaren vad de rekommenderar just för dig.

Dags att beställa tid!

Lycka till!

• Apif

qenzo

om man undviker kontakt med katter, måste man ta medicin ändå?
    jag har ingen lust att knapra piller varje dag när jag träffar på en katt 1 gång/mån... kan träffa oftare men nu när jag har förknippat symptomen med katterna så undviker jag de så gott som

mannens släkt har katter, ja allt från mostrarna till hans mamma och ja hela paketet... (gör inget om jag inte träffar de så ofta dvs..) *hehe*

• Apif

dags att beställa tid ja :)

gör det ont förresten att gör pricktest?

• joojoo

Jag behöver inte ta medicin alltid så det tror jag inte, men allting kan ju vara individuellt.

Kommer inte riktigt ihåg hur det var med pricktestet, så SÅ farligt ont kan det inte ha gjort. Har för mig att det kliade vid de prickar där man fick en allergisk reaktion.

• qenzo

Ja alltså, om du gör ett pricktest, som fö inte gör det minsta ont, så kommer du av din läkare få råd och tips på hur din allergi ska skötas.

Är det en lättare form av allergi kommer du troligtvis inte beh äta mediciner mer än i förbyggande syfte, dvs om du VET att du ska vara bland katter.

Apif skrev 2007-09-02 22:21:36 följande:
    qenzoom man undviker kontakt med katter, måste man ta medicin ändå?jag har ingen lust att knapra piller varje dag när jag träffar på en katt 1 gång/mån... kan träffa oftare men nu när jag har förknippat symptomen med katterna så undviker jag de så gott sommannens släkt har katter, ja allt från mostrarna till hans mamma och ja hela paketet... (gör inget om jag inte träffar de så ofta dvs..) *hehe*
  • Pie

Jag nyser snorar och frå astma.

Jag tål hund, men inte häst, katt, kanin, iller, marsvin (osv. med gnagare)

15+6
  • middiz

jag får nässelutslag som kliar och sticker samtidigt och så kliar det i ögonen

(¯`°?.¸ ღ♥Madde+Magnus=Jouline♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lapskojs

Jag nyser, snorar och får grymma astmabesvär när jag träffar katter. Inte alla sorter men de flesta. Brukar inte äta medicin men om jag vet att jag ska träffa katt så tar jag pollenallergitablett. Jag är så van vid astmabesvären att jag inte bryr mig om dem förutom om jag måste vara flera timmar i samma hus som katterna. Bricanyl inhalator har hjälpt mig men jag har inte hämtat ut ny medicin på flera år så nu går jag helt enkelt ut om det blir för jobbigt att andas.

Har lärt mig att inte på några villkor gosa med katter för hux flux har man pillat sig i ögonen och så ser man ut som en knockad boxare efteråt! Kan även få kliiga rivmärken om katten busar.

Men som sagt, vissa katter märker jag knappt av....

Svar på tråden Ni som är allergiska mot katter!