Inför en operation. VIKTIGT
Någon som har erfarenheter av operationer?
Är det något speciellt man ska tänka på efter man har duschat med DesCutan?
Vill veta allt.
Någon som har erfarenheter av operationer?
Är det något speciellt man ska tänka på efter man har duschat med DesCutan?
Vill veta allt.
Om ingen sagt till dig att du ska byta sängkläder, då behöver du inte göra det heller.
Du kommer ju att bli tvättade med sprit innan op dessutom.
Du kan ju göra det försäkerhetskull.
Och sedan så behöver du inte vara så jätte orolig för dom tvättar av dig NOGA igen innan operationen med.
Den enda informationen jag har fått är att jag ska tvätta mig med den tvålen kvällen innan och samma morgon som operationen. Fast en sak jag funderar på är jag ska in på sjukhuset på eftermiddagen, ska jag ändås duscha direkt på morgonen? Då kan jag ju typ inte göra något på hela förmiddagen för då finns det ju risk att jag blir smutsig.
SOm jag skrev. Du behöver inte vara orolig för dom tvättar av dig igen sen på operationsbordet. Du ska tvätta av dig bara för att du ska få bort den värsta smutsen.
Ska man duscha som vanligt först eller ska man bara duscha med DesCutan?
Okej. Något mer jag måste tänka på?
Den kvällen du skall börja duscha, så skall du byta lakan.
Bägge ggr du skall duscha skall du ha ren handduk och ta rena kläder efteråt.
Får ej använda bodylotion, stylingprodukter, smink, parfym och dyl. Inga smycken skall på efteråt.
Då du duschar så skall du gör en dubbeldusch/dusch dvs. Blöt dig tvåla in dig med svampen, spola av dig och upprepa med svampen 1ggn till, duscha av dig och torka dig sedan. Gör likadan dagen efter.
Hej TS
Du behöver inte oroa dig så mkt för detta med duschandet. Det viktiga är att du gör det bara, det kan inte bli så fel. Det är för att minimera hudbakterierna redan innan operationen. Men när du sen kommer in på op-salen så kommer personalen att tvätta stället där du ska bli opererad med Descutan IGEN, och sen kommer op-sköterskan att steriltvätta området med sprit och sen täcka över resten av kroppen med sterila lakan. Det blir superrent, jag lovar. Oroa dig inte.
Som redan skrivits, är det klokt att lämna smycken, klocka etc. hemma för det får du inte ha på dig på op-salen.
Får man fråga vad du ska opereras för?
Någon skrev att hon var tvungen att byta rent i sängen efter Descutanet en gång, en annan gång inte. Olika ingrepp är olika infektionskänsliga. Ortopediska ingrepp är känsligare. Det finns ett talesätt: Man kan knappt andas i öppen led, men man kan nysa i en öppen buk utan att det händer något. Det är på skoj såklart men det ligger något i det...
Har du inte fått info om att du ska bädda rent så ska du inte behöva göra det heller....