• Mandarinmamma

Renovera kök - vilket golv ska man välja?

Dags att piffa upp köket i lägenheten och lacka om skåpluckor, måla om, byta bänkskivor och golv etc. Håller på att fundera som bäst på vad en rimlig renoveringsnivå ligger. Vill få det fint och fräscht, men inte lägga en förmögenhet och för mycket tid på det.

Den stora frågan för kvällen är:

Vilken typ av golv är bäst att ha i ett kök egentligen?
    Klinkers eller parkett?

Hjälp mig att bestämma!

• Svar på tråden Renovera kök - vilket golv ska man välja?
  • jaOmagen

klicka in ett klinkersliknande golv, ser bra ut, är inte alls i samma prissumma som att klinkra o man kan lägga direkt på plastmattan =)

• musli

Klinkers är hårt att stå och gå på + att allt man tappar går sönder...
    Parkett är känsligt för vatten och annat flytande men mjukare att stå och gå på...

Vi kommer att lägga in ett laminat-golv i köket tills de ungar man ska ha har vuxit upp...
    Kommer att lägga ett riktigt trä-golv under parketten som ska få komma fram i all sin glans när barna blivit stora... 

• Miss Lau

I vårt förra hus hade vi laminat i köket. Hållbart och billigt, passade oss perfekt. I vårt nya hus där vi bor nu har vi klinkers och jag avskyr det! Stenhårt att stå på, det låter fruktansvärt när barnen tappar grejer och så går det sönder i miljoner bitar......

• eyry

har haft klinkers, inget att rekommendera.stenhårt och kallt, allt går sönder om man tappar
    har nu plastgolv i klinkersutförande, skönt att stå på och enkelt att hålla rent och inget går sönder. parkett är känsligt för vätska, så om ni har barn hade jag absolut inte valt det, då det ramlar minst ett glas per måltid

• Yrslan

Lägg in laminat som ser ut som klinkers....

• Lineri07

parkett är ju skönast att gå på tycker jag!

• Mami S

En kompis till mig är golvläggare och han säger att det inte är några problem att lägga trägolv (klickfunktion) i köket förutsatt att man ytbehandlat det på rätt sätt, helst med hårdvax som gör golvet "vattentåligare". T.ex. att lilltjejen spiller ut ett glas mjölk är inte hela världen. Men självklart kräver golven mer underhåll än laminat.
    Vi kommer att lägga sådana trägolv i vårt kök - det kommer bli fantastiskt.

• Dundermamman

Vi har ekparkett, det inte så hårt att går på som laminatgolv och klinkers.
    Mannen la dessutom parketten på diagonalen, det blev mycket effektfullt!

Svar på tråden Renovera kök - vilket golv ska man välja?