• Svar på tråden Nån som provat torka enbär?
  • Kelevra

Regler känner jag inte till några. Men jag har ramar med insektsnät som bildar en luftig "låda". Bara att skaka runt lite då och då. Torkar allt möjligt i dom. Nät har varenda bygghandel, och ramen kan du göra av vad som helst bara det kommer ordentligt med luft. Förvaras enbären riktigt torrt så står dom sig i flera år.

• klyban
    Kelevra skrev 2017-08-12 10:58:22 följande:
    Regler känner jag inte till några. Men jag har ramar med insektsnät som bildar en luftig "låda". Bara att skaka runt lite då och då. Torkar allt möjligt i dom. Nät har varenda bygghandel, och ramen kan du göra av vad som helst bara det kommer ordentligt med luft. Förvaras enbären riktigt torrt så står dom sig i flera år.
    Varför inte kliva in i närmaste tygbutik, de har ju en massa tyll i olika storlekar och former.

Enbär är dom som tar två år att bli mogna, eller har jag blandat ihop det?
    hur många meter var det?
  • Kelevra
    klyban skrev 2017-08-14 21:44:46 följande:
    Varför inte kliva in i närmaste tygbutik, de har ju en massa tyll i olika storlekar och former.

Enbär är dom som tar två år att bli mogna, eller har jag blandat ihop det?
    Tyger har dom förvisso, men knappast insektsnät. Möjligen myggnät men det duger inte. Insektsnätet är kraftigare och släpper igenom allt barr när man skakar ramen. Lite som att sikta mjöl.
  • klyban
    Kelevra skrev 2017-08-17 06:32:39 följande:
    Tyger har dom förvisso, men knappast insektsnät. Möjligen myggnät men det duger inte. Insektsnätet är kraftigare och släpper igenom allt barr när man skakar ramen. Lite som att sikta mjöl.
    Du vet inte vad tyll är, och alla de former dessa kommer i?
    hur många meter var det?
  • Kelevra
    klyban skrev 2017-08-17 19:23:42 följande:
    Du vet inte vad tyll är, och alla de former dessa kommer i?
    Jodå, det vet jag allt. Vill man betala överpriser så gör det. En rulle insektsnät till ventiler o annat kostar inte många kronor. Inköp av liknande i tygaffär eller Sveriges dyraste butik, Panduro lär nog kosta en veckas mat.

Nog om det. Ville bara hjälpa till, inte tjafsa om vem som vet vad.

Ha de bäst
Svar på tråden Nån som provat torka enbär?