• oSOFIAo

Vill ni hjälpa mig planera ett Pirat-kalas?

Hej Hej! Om en månad o en vecka ska vi ha kalas. Vår största blir 5 år ! Vi ska då ha pirat-kalas. Har redan detta klart:
    * muggar från pirates of the caribbian
    * Inbjudningskort från samma film
    * ungefär typ av tårta

Det jag gärna vill ha tips o råd me är:
    * Innehåll i gottepåsarna, behöver INTE vara godis Tar gärna emot tips där!
    * Lekar
    * Nåt bakverk som blir lite pirat-aktigt
    * Vart kan man få tag på lappar att sätta över ena ögat?
    * har nån sett sett med servetter och tallrikar med Pirates of the caribbian tema?
    * Tuffa sugrör (ev. kanske att ha i gottepåsarna???)

Tårtan kommer jag göra från grunden själv. Tänkte mig en avlång tårta med en piratflagga över hela tårtan. Tips på några goda smaker som barn gillar men som även är lite pirat-it?
    MVH/ Sofia

• Svar på tråden Vill ni hjälpa mig planera ett Pirat-kalas?
  • someday

det finns ju massa saker med döskalletema på tex mique. O döskalle e ju lite pirataktigt... vet att d finns servetter med döskallar där, och dukar o lite annat smått o gott..

• 2bmamma

Lappar att sätta för ena ögat är jättelätt att göra själv - klipp ut i svart pappaer önskad stl, häfta (med häftapparat)sedan fast resårsnöre i vardera ändan. Klart! Pirattårtor finns många tips på nätet - bara att googla. "Självklart" avslutar ni kalaset med skattjakt istället för fiskdamm.

• marran71

här är några förslag:
    -fyll upp badkaret med vatten och låt ungarna fiska upp saker som ligger i med en mangnet/krok.
    -lek hela havet stormar.
    -skattjakt med en skattkista i slutet av jakten, kanske kapten krok(pappa)som vaktar kistan måste övermannas innan man kommer åt skatten. kanske kan jakten vara en sväng utomhus så hinner ni förbereda skatten inomhus. Vi ritar lappar med bild på stället där nästa lapp ligger osv. ha lite utmaningar också? typ gå balansgång, hoppa på ett ben mm
    -lakritspipor, guldpengar att dekorera med
    -sätt upp en "jolly roger" på ytterdörren.
    -inne på Sveavägen finns en kalasaffär, mitt emot adolf fredriks kyrka, som har lappar för ögat.

några tankar från mig.

• oSOFIAo

2bmamma
    Hehe ja självklart ska vi ha skattjakt =) Att jag inte tänkte på det
    Ska kolla vidare på alla länkarna!
    Tack hitills för tipsen!

• Cocarola

På Buttericks kan man köpa en pinata som ser ut som en skattkista (finns på internet också) och fylla med godis och småprylar. Hissa upp och svinga loss! Känns lagom burdust och pirataktigt! De har också piratflaggor och dödskallegirlanger sonm man kan dekorera med.

När vi hade piratkalas hade vi surrat fast en planka så att den stack ut en bit från altanen. Nedanför stod en plaskpool med plasthajar i. Den som misskötte sig fick gå på plankan!

Vi hittade på en massa piratregler och satte upp.

Ett lakan vikt på diagonalen kan man sätta upp för att ge segel-känsla.

Jag köpte även en billig skattkista på inn & finn och anordnade skattjakt med riktig skattkarta.

Vuxna måste också klä ut sig, så blir det ännu roligare!

• oSOFIAo

Ååååh, gu vilka bra tips! Har ju kollat runt lite överallt. Men jag är sån där knasig människa :-O Nä skoja bara. Men jag gillar att handla där jag står, iaf såna här saker. Får helt enkelt ta en tur in till stan tror jag Hitta massa roliga grejer på tradera osså, men då måste man ju vinna dem me.......
    Tack åter igen =)

Svar på tråden Vill ni hjälpa mig planera ett Pirat-kalas?