HELRENOVERA hus! (hjälp och tips)
Vet inte vart jag ska börja, det är så mycket att göra
Vi vill ju att en besiktningsman ska kolla på det innan vi pratar pengar. Ska iaf göra en intresseanmälan. Vet inte alls om fler kommer bjuda.Men det var ett par till som verkade lite intresserade iaf!
Här är huset:
www.hemnet.se/a.asp&q=1&s=4
1. Dränering behöver man göra på typ 2 sidor iaf.
Kostnad och klarar man att göra sånt själv?
(Detta är ju något man måste börja med)
2. Ny panna. Står en GAMMAL vedpanna (gjutjärn), men då måste man ju elda i ett för att ha det varmt). Vi vill ha ved och eller pellets (har gratis förbrukning). Nya element då vissa rum saknar det helt.
Kostnad?
3. Ett badrum. Just nu finns det bara en toalett som måste fixas till då den bara står rakt upp och ner på avloppsröret (på brädor...). Vi vill ha ett badrum Så avloppet måste väl flyttas lite, badkar (gärna ett hörnbadkar med bubblor). Tvätt- och torkmaskin. Handfat, kakel och hela köret. Svårt att säga hur stort, men kanske 15m2..
Vad ska man räkna med? Vad kostar det om man vill ha golvvärme?
4. Köket. Finns, men måste totalfixas från golv till tak med allt vad det innebär. IKEA-kök funkar för oss. Vi vill inte ha nån lyx eller onödiga utgifter. Vi behöver även ta bort en vägg och ta bort början till en PYTTELITEN toalett.
Känns bättre med ett större kök.
5. Slipa gamla trägolv. Inget vi gjort innan så behöver kanske ett proffs, kostnad?
6. Byta fasaden. Kostnad? Målas och så med:)
Tydligen sa sambons mamma att om vi har framförhållning så kan vi ta virke från henne(hon har skog å så) och då har man ju det mycket billigare.
7. Fixa en carport eller liknande. Kostnad för det?
8. Hur är det med gammal el. Ska man byta ut sånt och vad kostar isf detta?
9. Taket håller ett par år till som det ser ut, men när det är dags; kostnad? Man kan väl göra mycket själva? Typ ta bort plattorna å så?
Vi kommer att kunna göra mycket själv och ihop med vänner som kan sånthär. Det man behöver hjälp med är ju avlopp, vatten och el. Det är ju inget man gör själv!
Men nu vet man ju inte hur mycket som är "dolt" som en besiktningsman kan hitta heller. Men det är ju ganska mycket redan nu. Vi skrattade så igår; jag såg alla möjligheter min sambo såg allt jobb. Men jag vill ju verkligen detta och jag är ibland lite impulsiv, men gud vad jag älskar huset