• blondtjej

HELRENOVERA hus! (hjälp och tips)

Vet inte vart jag ska börja, det är så mycket att göra
    Vi vill ju att en besiktningsman ska kolla på det innan vi pratar pengar. Ska iaf göra en intresseanmälan. Vet inte alls om fler kommer bjuda.Men det var ett par till som verkade lite intresserade iaf!
    Här är huset:
    www.hemnet.se/a.asp&q=1&s=4

1. Dränering behöver man göra på typ 2 sidor iaf.
    Kostnad och klarar man att göra sånt själv?
    (Detta är ju något man måste börja med)
    2. Ny panna. Står en GAMMAL vedpanna (gjutjärn), men då måste man ju elda i ett för att ha det varmt). Vi vill ha ved och eller pellets (har gratis förbrukning). Nya element då vissa rum saknar det helt.
    Kostnad?
    3. Ett badrum. Just nu finns det bara en toalett som måste fixas till då den bara står rakt upp och ner på avloppsröret (på brädor...). Vi vill ha ett badrum Så avloppet måste väl flyttas lite, badkar (gärna ett hörnbadkar med bubblor). Tvätt- och torkmaskin. Handfat, kakel och hela köret. Svårt att säga hur stort, men kanske 15m2..
    Vad ska man räkna med? Vad kostar det om man vill ha golvvärme?
    4. Köket. Finns, men måste totalfixas från golv till tak med allt vad det innebär. IKEA-kök funkar för oss. Vi vill inte ha nån lyx eller onödiga utgifter. Vi behöver även ta bort en vägg och ta bort början till en PYTTELITEN toalett.
    Känns bättre med ett större kök.
    5. Slipa gamla trägolv. Inget vi gjort innan så behöver kanske ett proffs, kostnad?
    6. Byta fasaden. Kostnad? Målas och så med:)
    Tydligen sa sambons mamma att om vi har framförhållning så kan vi ta virke från henne(hon har skog å så) och då har man ju det mycket billigare.
    7. Fixa en carport eller liknande. Kostnad för det?
    8. Hur är det med gammal el. Ska man byta ut sånt och vad kostar isf detta?
    9. Taket håller ett par år till som det ser ut, men när det är dags; kostnad? Man kan väl göra mycket själva? Typ ta bort plattorna å så?

Vi kommer att kunna göra mycket själv och ihop med vänner som kan sånthär. Det man behöver hjälp med är ju avlopp, vatten och el. Det är ju inget man gör själv!
    Men nu vet man ju inte hur mycket som är "dolt" som en besiktningsman kan hitta heller. Men det är ju ganska mycket redan nu. Vi skrattade så igår; jag såg alla möjligheter min sambo såg allt jobb. Men jag vill ju verkligen detta och jag är ibland lite impulsiv, men gud vad jag älskar huset

• Svar på tråden HELRENOVERA hus! (hjälp och tips)
  • eyry

mycket jobb och mycket pengar.
    Allt ät ju beroende på hur mycket ni gör själva och vilken standard ni vill ha. Ett badrum kan ju gå på flera hundra tusen till exempel. var noga med de nya bestämmelserna byggkeramikrådet gett ut annars täcker inte försäkringen, alltså hör med försäkringsbolaget innan

vad jag vet (har hört, har erfarenhet från är:

byta fasad: ca 60.000 och då var det svartjobb ( inte vi som har bytt dock)
    nytt kök: ca 60.00(ikea)
    dränering( minst 50.000)
    carport kanske 15.000
    byta tak ( ca 30.000 en bekant fick hjälp svart)

var försiktiga med att anlita svartjobbare, då det är extremsvårt om det skulle bli nå tok.

summa summarum: jag skulle räknat med att ni landar på minst en miljon innan ni har huset som ni vill.

• AnneSophie

Jag har skrivit det förr och skriver det igen...
    Att renovera hus kan vara otroligt kul och belönande. Det är en jättekul grej när allt flyter på. MEN, och det är ett jäkligt stort MEN, det kan också vara orsaken till många tårar, bråk och separation.
    Tänk igenom detta mycket mycket mycket noga innan ni går och köper ett renoveringsprojekt.

Det du beskriver låter som ett väldigt stort projekt, och ett väldigt dyrt projekt.

Tycker att ni ska beräkna ca 600 000 (speciellt med tanke på att gamla hus ofta gömmer "överraskningar") i renoverings- och förbättringskostnader.

1) Dränering. Osäker på kostnad för firma, men det kostar och gör man det privat så är det hyfsat mycket jobb. Om ni ska dränera så gör det runt hela huset istället.

2) Ny panna. Kollade snabbt på en sida och där kostar en Pelletsbrännare och pelletspanna 60 000 exkl installation och tillbehör.
    3) Badrum. Badrum kan bli dyrt eller billigt beroende på många faktorer. Vårt pyttebadrum renoverades till en kostnad av 10 000 (då gjorde vi jobbet själva). Grannarna bygger nytt badrum, gör delvis jobbet själva och anlitar delvis firma, och deras 14 m2 badrum går loss på nästan 50 000. Och det är exkl tvättmaskin och torkskåp.

4) Kök. Vårt kök, finns bild i min blogg, gick loss på 40 000 och då var spis/ugn samt diskmaskin inkluderat.

5) Detta är väl det enklaste av allt. Ni får hyra en slipmaskin. Kostnad för en sådan brukar väl vara ett pr hundralappar (300-500 eller så) för en helg.

Slipa golv tar dock tid.

6) Virke kostar kanske 6000 för en gavel (men det kan vara olika priser baserat på vart i landet man bor). Färg för hela huset går kanske på 8 000 (köp ingen billig färg, det får ni isåfall äta upp senare)
    7) Carport kostar mellan 30 000 och 60 000 kronor, beroende på vad ni vill ha.

8) Gammal el bör bytas ja. Detta är en bautakostnad för elektriker är inte billiga. Vågar inte ens gissa på vad detta går på.

9) Ett helt nytt tak kan på ert hus kanske kosta 80 000.

Sedan har du stora utgifter i form av renoveringsmaterial och oförutsedda utgifter.

Taking the long way around
  • AnneSophie

vill förtydliga...

"ca 600 000" = MINST ca 600 000

Och det är under förutsättning att ni själva gör 50% av jobbet. Gör ni det inte själv så kan ni nog räkna med nästan en miljon.

• blondtjej

Okej, tack

Det positiva är ju att vi kan få billigt/eller kanske gratis virke till fasaden iaf:)
    Annars räknar jag med 100' för köket och 100' för badrummet. Bara för att hå NÅGOT att gå efter.

Tråkigt bara att det känns som om ingen har något positivt att säga om en så stor renovering utom sambons mamma som jort precis likadant. Hon hade inget badrum (eller dom, 2 vuxna och 4 barn), köket var kaos och huset var allmänt kaos. Det är slitigt som sagt, men man jobbar för det man vill ha med ju..

Fler!?

• musli

Vad mysigt huset verkar och vilka fina fönster det har! Men, det kommer att kräva en del jobb skulle jag tro... Svarar lite på det jag har något hum om...

1. Dränering behöver man göra på typ 2 sidor iaf.
    Kostnad och klarar man att göra sånt själv?
    (Detta är ju något man måste börja med)

Visst kan man göra det själv, hyr en liten grävskopa och gräv, MEN, jag rekommenderar att man lejer bort dränering då det är viktigt att det blir helt rätt gjort + att man då har lämnat över ansvaret till ett företag om det skulle vara något fel...
    Kostnad beror ju lite på vart man bor men räkna med allt mellan 50.000:- och 150.000:-

2. Ny panna. Står en GAMMAL vedpanna (gjutjärn), men då måste man ju elda i ett för att ha det varmt). Vi vill ha ved och eller pellets (har gratis förbrukning). Nya element då vissa rum saknar det helt.
    Kostnad?

Räkna på ca 5000:- per nytt element och ca. 25.000:- att byta panna, lägg gärna till lite extra om ifall att några andra rör behöver bytas i värme-systemet.

3. Ett badrum. Just nu finns det bara en toalett som måste fixas till då den bara står rakt upp och ner på avloppsröret (på brädor...). Vi vill ha ett badrum Så avloppet måste väl flyttas lite, badkar (gärna ett hörnbadkar med bubblor). Tvätt- och torkmaskin. Handfat, kakel och hela köret. Svårt att säga hur stort, men kanske 15m2..
    Vad ska man räkna med? Vad kostar det om man vill ha golvvärme?

Räkna med ungefär 150.000:- om ni inte gör något själva. Golvvärme för ca. 15 kvm hamnar på ca. 10.000:- för materialet med elvärme men ni har ju möjlighet att koppla in det på det vattenburna systemet då ni har sådant. Kolla med vvs-firma.

4. Köket. Finns, men måste totalfixas från golv till tak med allt vad det innebär. IKEA-kök funkar för oss. Vi vill inte ha nån lyx eller onödiga utgifter. Vi behöver även ta bort en vägg och ta bort början till en PYTTELITEN toalett.
    Känns bättre med ett större kök.

IKEA-kök är inte så fasligt dyra, beroende på antal skåp så kanske ni hamnar på ca. 40.000:-. Sen tillkommer ju allt arbete med rör och el, samt snickeri, målning och tapet om ni ska ha sådan och alla vitvaror.

5. Slipa gamla trägolv. Inget vi gjort innan så behöver kanske ett proffs, kostnad?

Det är inte så svårt att slipa golv. Kom ihåg att slipa diagonalt med bandslipen bara. Vet ej vad det kostar att leja bort golv-slipning.

6. Byta fasaden. Kostnad? Målas och så med:)
    Tydligen sa sambons mamma att om vi har framförhållning så kan vi ta virke från henne(hon har skog å så) och då har man ju det mycket billigare.

Har ni tillgång till eget virke och en billig såg så är det ju kanon! Räkna med iaf 20.000:- för att måla fasaden så ligger ni nog på plus-sidan.

7. Fixa en carport eller liknande. Kostnad för det?

Vet ej. Finns färdiga byggsatser att köpa.

8. Hur är det med gammal el. Ska man byta ut sånt och vad kostar isf detta?

Om elen fungerar så stressa inte med att byta ut den. När ni totalrenoverar ett rum, som i köket och badrummet, så passa på att dra nytt då.

9. Taket håller ett par år till som det ser ut, men när det är dags; kostnad? Man kan väl göra mycket själva? Typ ta bort plattorna å så?

Svårt att se på en bild som inte ens visar taket särskilt mycket hur taket ser ut men det kostar att lägga nytt tak. Kolla hur det ser ut under yttertaket och underifrån så det inte läcker in.

www.byggahus.se är en jättebra sida med ett suveränt forum!!!
    Lycka till!!!

• AnneSophie

Jo, men jag säger ju att det är KUL att renovera. Jag har liksom renoverat TRE hus.
    Mitt första hus i London som var byggt 1908 och som verkligen var ett renoveringsprojekt.
    Och sedan våra två nuvarande hus, från 1910 och 1874.
    Jag vet hur det är att renovera. Trust me.

Det är jättekul, men också ofantligt jobbigt. Och dyrt. Och tar ALL er tid. 
    Jag vill bara att ni går in i det med öppna ögon och inte med nån romantiserad renoveringsfluffdimma i tankarna (det är väldigt många som gör det nämligen).

Är ni inbegripna med detta så kör på.

• musli

Visst är det kul att renovera hus! Vi hade varken rinnande vatten eller badrum eller tvättmöjligheter när vi flyttade in, nu har vi det plus tvättstuga på 10 kvm samt helkaklat badrum på 10 kvm, golvvärme i båda rummen, dock el-golvvärme då vi inte har något vattenburet system i huset.

En miss av mig ovan dock, skrev 25.000 för pelletspannan, tänkte på annat, fel av mig, räkna på minst 50.000:-. Elementkostnaden är riktig dock!

Nu ska jag slänga mig i duschen och sen fara och köpa reglar och gips och fortsätta med vårat vardagsrum...

• vw frippe

Dräneringen kostar ca 1500kr/m. Då är det en firma som gör jobbet. Det tar alltid mer tid än man räknar med att renovera. Priset beror nog helt på vad ni köper för saker och vilken kvalite, det skiljer mycke i kvalite. Nu är det nya regler för gips i badrum de nya skivorna är riktigt dyra, man får inte använda vanliga gips skivor nu.. Det går ju att köpa vitvaror på rusta om man vill eller på hemma butikerna det skiljer mycke på priserna och kvaliten. Vi hade 400000 att renovera för det räkte inte, vi bor i radhus och har inte gjort tak,fasad.

• blondtjej

superbra svar
    Ne, det gäller nog att gå in i det hela med kritiska ögon och massa tålamod

Ska iaf skicka in en intresseanmälan idag, så får vi se vad mäklaren säger med andra intressenter och vad besiktningsmannen kommer säga! Men gud vad jag vill ha huset

Svar på tråden HELRENOVERA hus! (hjälp och tips)