• JaneAusten

Äta frukt vid gallbesvär?

Varenda gång jag bestämmer mig för att vara duktig och viktväkta lite så kommer gallbesvären förr eller senare. För mig så har "ät frukt som underhållning mellan måltiderna" fungerat jättebra men när jag får kramper som inte är av denna värld så vet jag inte längre vad jag ska/kan äta.

Hur gör ni andra som har gallbesvär? Undviker ni frukt? Finns det frukter som inte påverkar gallan så mycket?

Ser fram emot tips tack!

• Svar på tråden Äta frukt vid gallbesvär?
  • sheeba

Jag kunde inte äta äpple och päron. Man får nog prova sig fram och se vad man kan och inte kan äta för det är så olika. Men stenfrukter brukar ge besvär.

• HelHel

Äpple och päron kan inte jag heller äta.. Banan funkar fint.

• JaneAusten

Trodde att päron var lugnt.. så jag åt omogna päron och gissa vad som kom som ett brev på posten.. jäkligt irriterande faktiskt. Tack - tar gärna emot mer tips!

• sheeba

Läkaren som jag träffade sa att även tomat kunde ge besvär så du vet.
    Banan kunde jag få ibland av men inte alltid.
    Är det någon frukt du vet du kan äta?

• LindaV

Usch stackare, jag vet hur du har det.

Jag fick jätteproblem av äpplen men 2001 opererade jag bort gallblåsan och sedan dess kan jag äta vad som helst!!

• JaneAusten

Mina gallbesvär är så underliga - jag får det någon gång i halvåret och ofta har jag "frestat på" magen då och ätit för mycket av det goda. (Pizza eller äpplen typ). Brukar klara enstaka äpplen/päron och i princip all annan frukt men den här gången hade jag ätit nästan en korg päron i tron att det var bättre än äpplen.

För det mesta klarar jag mig tills jag börjar slarva coh unnar mig för mycket. Får sällan allvarliga besvär av t ex ett äpple men äter jag några stycken (under en vecka) så kommer det.

• Jewell

Frukt utan skal borde vara bäst, men du måste pröva dig fram.
    Melon och banan kanske funkar..

• Flisan79

Tänkte bara meddela att trotts borttagen gallblåsa samt gallgång är ja känslig för äpplen och päron....fast bara ibland och känslan är mer som extrem hungerskänsla.

• städfia

jag kunde äta alla frukter utom äpple, gurka med skal funka inte heller! Nu efter operationen kan jag äta allt

• Flisan79

Haha...måste skriva igen. Tål inte kiwi (kliar i halsen) men tänkte pröva, se om det gick bättre nu. Skulle jag inte gjort. Dels var jag lika allregisk som förut, dessutom fick jag ett gallanfall. Hade ju inte ätit mer än ett par skedar men fick så ont att jag hade svårt att andas.....så.....lägger till kiwi på min lista.

• Jozephine

jag trodde jag kunde äta äpple utan besvär(har fått min gallblåsa bortop för nåra år sen)men icke!har börjat få nåt så djävulskt ont numera..det är så man bara vill dö trodde inte man kunde få så ont igen när den va borta.?

• krakel

Jag kan äta äpplen och päron om jag skalar ( fick SUPERONT sist jag åt oskalade päron..) vet inte iktigt om det måste skalas jämt men pallar inte testa...

Kan tydligen inte äta plommon heller fick jätteont sist aj aj

är op i maj 04

• Mandi74
    Jozephine skrev 2007-09-08 02:22:56 följande:
    jag trodde jag kunde äta äpple utan besvär(har fått min gallblåsa bortop för nåra år sen)men icke!har börjat få nåt så djävulskt ont numera..det är så man bara vill dötrodde inte man kunde få så ont igen när den va borta.?
    Jo, så är det för mig oxå. Jag har ff ont och kan inte äta vad som helst fast jag opererat bort min gallblåsa.

Frågade doktorn och hon sa att det kan ff produceras stenar men att gallgångarna är så breda att stenarna kan ta sig igenom, om det inte är jätte stora stenar. Sen snackade hon om fantom smärtor men det vet jag inte vad jag ska tro om det.
Svar på tråden Äta frukt vid gallbesvär?