• hejentjej

hushålls osten är möglig! vad göra?

DEN ÄR inte mer än ett par veckor... alltså datumet säger att den är bra... men den är lite möglig på sidorna.. kan man äta den? måste mAN ha en ost kupa för att slippa detta?? ja har den i plastpåse och plastfolie....

• Svar på tråden hushålls osten är möglig! vad göra?
  • Fnurre

Jag har alltid stört mig på att tex hushållsost möglar så snabbt. Fick tips om att slå in den tajt med plastfolie så att luften hålls ute. Det har fungerat jättebra! Vi hann äta upp osten innan den möglade (fösta ggn!)

• Pumpkin

Men som sagt, bästföre-datum gäller obruten förpackning...

Vi brukar alltid hinna äta upp en ost på 2 veckor, men köper vi en extra stor så gör vi som Lola, vi delar upp den i mindre bitar och fryser in...

hejentjej skrev 2007-09-03 11:07:04 följande:
    om man är 2 pers och har en stor ost är väll inte 2 veckor mkt???? de står att den ska hålla 1 månad minst
  • Gumlan

skär bort möglet, riv osten o frys in annars? så brukar jag göra när ja inser att ja inte kommer hinna äta upp en ost innan den blir för dålig. Då kan man ha den i gratänger och grejer sedan och i frysen håller den sig ju. och jag kan lova att dte inte är farligt!Du ska inte behöva slänga en dyr ost för lite mögel på kanterna!!

• sydneygirl

Om jag har hört rätt så är mögel på ost ingenting farligt - man kan bara skära bort det mögliga.

Däremot är mögel på bröd inte bra, och där ska man inte äta av det bröd som är mögligt (eller i samma påse).

• SVejsan

P.s. tidigare i länken finns länk till livsmedelsverket...
    De säger 1 bort möglet + 1cm på hårdosten så är det OK... Står även om bröd... och där är de mer tveksamma om bortskärning men säger dock tveksamt att det bör gå bra att skära bort möglet om det inte är omfattande!

• Annika 1983

Hmm går du tillbaks till affären med en en ost som varit öppen i två veckor och även öppen så tror jag inte att du får mycket till respons från affären. Du kanske kan ringa till företaget som gör osten men affären finns det inte mycket att hämta i.

Dels för att den har varit öppen i två veckor och dels för att dom flesta affärer inte tar tillbaks Kyl/frys eller färskvaror då man aldrig kan garantera hur den har förvarats av kunden. Så har det iallafall varit i de affärer jag har jobbat.

Jag tycker inte heller att 100 kronor är dyrt för en stor hushållsost? Det är ganska billigt för att vara ost om man jämför med andra ostar .

Nej släng osten och köp en mindre nästa gång. Eller dela och frys in.

* Kram *
  • lollsanT

Skär bort möglet och antingen ät osten som den är eller använd den i gratänger. Ingen som helst fara att äta ost som har blivit möglig om man tar bort själva möglet.
    Det man inte ska äta när det möglat är sk "blöta" produkter som tex gurka och tomat.

Och som flera andra har sagt - bäst före datumet gäller för en obruten vakuumförpackad ost och inte en som stått öppen i en kyl ett par veckor...

• Enkiteng

Sällar mig till de som har rätt . Har fått lära mig av experter på livsmedelshygien att det går bra att äta ost där man skurit bort möglet. Osten är ju tät,så sporerna kan inte spridas in i den. Bröd är en helt annan sak, det är poröst, sporerna sprids och det måste kastas.

• SVejsan

Citerar än en gång...

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

"Bröd
    Undvik att äta mögligt matbröd. Bröd kan dock ätas om smärre enstaka mögelfläckar på ett tidigt stadium kan skäras bort med god marginal. "

"Hård ost
    Skär bort mögelfläckar plus en cm runt det angripna stället. "

----

Att ost möglar speciellt på sommaren tror jag beror på att man skickar den ute och in i kylskåpet och av den kondens som därmed bildas i påsen så möglar osten... Så ser man till att osten och påsen är torr så håller osten längre...

---
    Nu skall vi se om det kommer tvärtom-råd igen

• Gorban

Läste i Allt om Mat att om man slår in osten i aluminiumfolie så möglaren den inte lika snabbt. Jag köper stora bitar parmesan och delar upp i mindre bitar. Den eller de bitar jag inte använder direkt lägger jag i aluminium folie och sedan i en plastpåse.

• SVejsan

Ostfrämjandets förvarings rekommendationer (källa: länken tidigare itråden):
    "Hållbarhet och förvaring
    Rätt förvarad har hårdost lång hållbarhet. Jämfört med mjölk har ost lägre vattenhalt och högre
    salthalt. I den miljön trivs mikroorganismerna inte lika bra och kan därför inte föröka sig lika
    fort.
    All ost bör förvaras svalt en del ostar kräver kylskåpstemperatur. Förvara osten i plastburk med
    lock, plastpåse eller plastfolie utom när det gäller ost med stark arom. Den förvaras bäst i
    aluminiumfolie. Endast en ost per förpackning, annars kan de ta smak av varandra. Använd torra
    förpackningar. I en fuktig miljö börjar osten lätt mögla.
    Ost går bra att frysförvara men den bör helst rivas först. Hela ostbitar blir gärna smuliga när de
    har tinat. Det går utmärkt att använda fryst ost till matlagning och riven ost kan användas direkt
    från frysen. Ost bör inte frysförvaras mer än tre månader. Längre tid kan ge smakförändringar."

Svar på tråden hushålls osten är möglig! vad göra?