• fiffiluran

bilförsäkrining??

Funderar på hur man ska resonera när det gäller bilförsäkringar.. Vi har en Volvo S60 T5 från 2002. Den har fram tills nu varit helförsäkrad.. men nu har den ju sjunkit en hel del i värde och försäkringen är ändå rätt dyr. Vi betalar ca 1000 kr i månaden för en helförsäkring, är det läge att byta till en halvförsäkring nu eller hur ska man tänka egentligen??

några råd?

• Svar på tråden bilförsäkrining??
  • fiffiluran

ja precis bilen ligger ju och svävar precis vid 100.000kr sträcket... jag är inte så insatt i vad som ingår i halvförsäkring så jag har bett IF (vårat f-bolag) att skicka hem lite info. Men som du säger vore det ju ekonomiskt skitjobbigt om man kraschar och landar på noll och måste köpa ny bil, förutsatt att man överlever då.

• fiffiluran

annmi- det är tyvärr billigaste försäkringen som finns.. har kollat runt och tom anlitat ett förtag för att hitta bättre, men vi hade hittat det bästa själva. Om bilen varit reggad på sambon hade den dessutom varit 5 papp dyrare om året.

• fiffiluran

annmi- var har ni er bil försäkrad? jag e 30, haft körkort i 12år.. tror priset ökat för att vi bor i innerstan sthlm och parkerar på gatan... sen förståss att det är en T5:a (stor motor). Vi gillar verkligen bilen men nu när man ska ha barn och flytta till större känns det som att onödiga utgifter måste skäras ner..

• fiffiluran

pie- tennant var bra, 10 511 kr/året så det betyder lite bättre än IF, förhandlingsläge alltså. Tack!

• fiffiluran

epe- så här står det i mitt försäkringsbrev..

trafik- 2634 kr/år
    (varav 638 kr avser kostnad för skatten på trafikförsäkringen)
    delkasko- 4282 kr/år
    (varav: brand 1200kr, glas 35% lägst 1000kr, maskin 1500/3000kr, stöld 3000kr, räddning 1500kr, rättsskydd 25% lägst 1000kr)
    vagnsskada- 5057 kr/år
    (varav självrisk 3000kr)

sen står det att jag fått högsta bonus på trafikbonus och vagnskadebonus.

tack för alla tips, det här är verkligen en djungel för mig!

• fiffiluran

annmi- vi har hemförsäkringen på samma så det ska vara 10% avdrag..

• fiffiluran

mrs arvid- var det också en T5:a?

• fiffiluran

mrs arvid- hur som helst betalar vi ju väldigt mycket.. men jag har förstått det som att det beror mest på motorn (T5:a.. 250hk, försäkringsbolaget antar väl att man kör lite mer wild and crazy vad vet jag) och att vi bor i sthlm och parkerar på gatan..

• fiffiluran

ja, särskilt nu när ena inkomsten mer än halveras.. man får lite andra perspektiv på tid kontra pengar nu när man snart ska bli en liten familj.. vad är viktigast liksom.

• fiffiluran

pebbles- tack för tipset, jag gick in och kollade.. en medium försäkring för vår bil med 6000kr i självrisk och en körstrecka på 1000mil/år skulle kosta 11 235kr på atava.se

• fiffiluran

f1carbon- ja, då är det inte mkt att göra åt.

Svar på tråden bilförsäkrining??