Om vi säger så här, när du söker ett nytt jobb ska nu inte säga att du bara vill jobba 75 %. Du ska nämligen se till att du får en heltidstjänst, dvs 100 % som du SEN kan gå ner i tid från. För om du säger att du bara vill jobba 75 % kan det hända att arbetsgivaren ger dig en tjänst som bara omfattar 75 % och då har du aldrig rätt att gå upp till 100 % om tjänsten som sådan bara är på 75 %.
Men när du väl har fått jobbet kan du såklart säga att du vill gå ner i tid. Förut fanns det en kvalifikationstid att man skulle ha jobbat si och så länge innan man kunde få vara föräldraledig, men den är numera struken ur lagen. Fast man måste fortfarande säga till typ två månader innan man vill gå ner i tid.
För övrigt har man rätt att ha sitt barn på dagis under den tid som man arbetar inklusive restid, du kan säkert få det justerat till 06:30 i alla fall. (Vet inte vad kommunen har för policy och var gränsen mellan natt och dag egentligen går.)
Mistelstein skrev 2007-09-06 09:57:35 följande:
Detta är ju lite relevant för mig nu som söker jobb då jag tråkigt nog blev a-lös precis innan jag gick på mammaledighet ( de la ned för att flytta utomlands...)
Annars hade jag tänkt att gå ned i tid då jag började jobba igen.
Men så till frågan! Hur funkar det då på ett nytt ställe? Känns kanske ej så poppis att komma där på intervju och säga att man vill jobba säg 75-80%
Nu jobbar gubben tack o lov väldigt varierande med 1 veckas ledighet varje månad så skrutt skulle ej behöva så långa dagar på dagis.
Men man funderar ju på hur det hade funkat om man varit ensam. Dagis här öppnar kl 7.00-17.00 och de flesta arbetsplatser börjar vid 7 eller som nu ett jobb jag sökt redan vid 6!
Men har man rätt då att påstryka just 7 §? Fast jag kan ju tro tyvärr att man säkerligen går bort om man säger det vid en intervju.