Inlägg från: kärleksbarn 05 |Visa alla inlägg
  • kärleksbarn 05

Rätt att jobba 50 %?

hoppar in å kolla rlite ja me då ja e i jobb bytar tagen...

e den lagen bort tagen eller regeln eller vad man kalalr den.????
    att man som tidigare va tvungen att jobba minst 6 månader heltid på nytt jobb för att sedan kunna gå ner till 75%???

vart hitta man det att den är borttagen???

tacksam för hjälp???

• kärleksbarn 05

micke: tackar

oj va rörigt å knöligt å tolka lagarna...

nu ska vi se om ja uppfattat de hela rätt.

om ja byter jobb 100% tjänst så har ja rätt att gå ner med fp till 75% direkt??? eller efter 2månader...man måste ju säga till 2månader innan kom ja på.

såg även nått om vab e de nån viss tid man måste jobbat på samma ställe för å ha rätt å ta vab???
    verka konstigt för vad gör man om barnet e sjuk....ja måste va trött å läst fel eller???

• kärleksbarn 05

micke: nu hitta ja när ja öppnade ögonen....

3 § /Upphör att gälla U:2006-07-01/ Det finns följande fem former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:

1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).

2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).

3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).

4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).

5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
    För mammaledighet och ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m. fordras inte att arbetstagaren skall ha varit anställd hos arbetsgivaren en viss tid (kvalifikationstid). För övriga former av föräldraledighet krävs kvalifikationstid enligt 9 §.
    Särskilda bestämmelser om ledighet och omplacering för kvinnliga arbetstagare som väntar barn, nyligen fött barn eller som ammar finns i 18-21 §§. Lag (2001:144).

• kärleksbarn 05

micke: ja precis dom reglerna ja länkade in va dom ja snurrade efter som ja fick för mig fortfarande fanns...men står att dom upphört.

fan va gutt då e de bara å söka på nu ja har ju trott ja måste gå upp till 100%

jag har ju dilemat att aj har ett 100% jobb som aj gått ner i tid på till 75% å sen kör ja ett annat jobb hemifrån på 20%...så aj har varit skräckslagen om aj skulle få ett nytt jobb att då måste ja jobba 120%
    för mitt hemifrån jobb vill ja absolut ha kvar men byta ut mitt andra på 75%

men nu e de bara å köra på fan va nice.

tack för alla svar

vilken koll du har micke

Svar på tråden Rätt att jobba 50 %?