• tesss

Finns det gröt utan mjölk?

Har en son som inte tål mjölk. Skulle gärna vilja ge honom gröt, finns det någon som inte innehåller mjölk? Gav honom mild havre gröt förut men den innehåller skummjölkspulver så det går inte. Vill gärna hitta annan gröt.

• Svar på tråden Finns det gröt utan mjölk?
  • Revema

Det e ju bara att göra egen havregröt. Kör havregrynet i en mixer först så att det blir mindre bitar och sen e det bara att blanda som vanligt... Lycka till...

• Alkemisten

EkoGo är mjölkfri. Hittade den på ICA. Däremot tyckte min dotter inte om den.

*Evelina 070202*
  • skogstjejen19

dessa gröter är väldigt lätta att göra själv och innehåller ingen mjölk

Rågmjölsgröt 
    1/2 dl grovt rågmjöl 
    2  dl vatten

Vattnet kokas upp. Tag kastrullen av värmen och vispa ner mjölet. Koka ca 10 minuter. Rör någon gång i gröten under kokningen.

Grahamsgröt
    0,75 dl grahamsmjöl 
    2  dl vatten

Vattnet kokas upp. Tag kastrullen av värmen och vispa ner mjölet. Koka ca 10 minuter. Rör någon gång i gröten under kokningen. 

• Carro

Sinlac är en mjölkfri gröt som brukar gå hem hos dom små, den hade jag till Sam när han inte tålde mjölkprotein.

Att göra egen havregröt är inget att rekommendera förrens barnet är lite äldre ( nu vet jag iof inte hur gammalt ditt barn är), i barngröten som säljs i affär finns extra tillskott som barn behöver som små

• tesss

Tack. Men finns det ingen färdig, det är ju så mycket bra närningsämnen i tex mild havregrynsgröt. Hur är det med Sinolac någon som vet?

• tesss

Min son är 5 mån. Ska absolut testa sinlac.
    Carro: Hur gammal var sam när han började tåla mjälkprotein?

• Carro
    tesss;
    Han var ca 4-5 månader när det gick bra med mjölkprotein igen, jag var överlycklig eftersom jag slapp vara mjölkproteinfri mer då (jag ammade)..
    Dock så är han glutenintollerant istället nu, men det är aningen lättare Glad

Sen när det gäller välling har EkoGo mjölkpr.fri välling, men jag tyckte att den var märklig så jag hoppade över den..
    Vet att man kan göra välling på Nutramigen, om du googlar på det så hittar du recept.

Nutran tyckte jag personligen smakade skit dock, så jag körde på ett annat märke som hette PeptiJunior istället som smakade iaf liiiite bättre (min mjölkproduktion minskade under ett tag så jag fick täcka upp med ersättning då)

Det finns trådar om mjölkproteinallergi här på fl som man får stooor hjälp i förresten Glad
  • tesss

Carro: Hur visste du att han blivit av med mjölkproteinallergin? fick du göra så att du chockade kroppen (din alltså) med mjölk för att se om han reagerade? Har hört att det är så man gör. Tack för råden, ska testa deras gröt sen.

• Rönnbär

Koka polentagröt(majs) på havremjölk! Super!

• Joje

tesss: Man provar sig fram - dricker ett glas mjölk och ser hur bebis reagerar. Om det går bra kan man öka sitt mjölkintag successivt och till slut kan man utesluta mjölkallergi! Gjorde så med min son.

Gav Mild havregröt som smakis igår - gick jättebra!!

• Jessica201

det finns men jag kommer inte ihåg vad den heter :). Olika smaker finns det också. Hittade på barnmatshyllorna. Den var utan måde mjölksocker och mjölkprotein.

Svar på tråden Finns det gröt utan mjölk?