• LB1978

Fler gravida som lider av sömnbrist?

Jag verkligen HATAR att inte kunna sova......Dagarna är såååå långa och dem tar aldrig slut.
    Jag är gravid i vecka 35 och kan absolut inte sova.
    Är det inte magen som är i vägen, så får jag inte luft, eller är täppt i näsan, eller så behöver jag kissa, eller så kan jag helt enkelt inte få ro.
    Detta har varit så här i 2 veckor nu och nu är jag så trött att jag inte kör bil längre, eftersom jag inte litar på min egen trötta förmåga i trafiken, och med två små barn så låter jag hellre bilen stå än äventyrar vår eller någon annans hälsa.
    Jag går och lägger mig vid ca 02-03 på nätterna för att verkligen vara trött, men jag ligger ofta och vänder och vrider mig eller så börjar bebisen att sparka därinne, och då kan jag inte somna för det.......och när klockan slutligen blir 05,30-06,00 så kliver jag ur sängen och fixar lite i huset innan jag väcker barnen..........
    Finns här fler som inte kan sova???
    Jag har aldrig varit med om detta förut men det börjar bli segt i huvudet att ALDRIG få sova.
    Kan det vara hormonerna?
    Är det bara för att det är slutet nu och det helt enkelt är jobbigt????
    Hur gör ni för att somna?????
    Alla råd och tips välkomnas!!!!!

• Svar på tråden Fler gravida som lider av sömnbrist?
  • FruMarie

Hej!

Här är en till som inte kan sova
    Är i vecka 24+5, och haft detta i ca 2 veckor nu.

Jag somnar sent, ibland runt 2 på natten, vaknar flera gånger om, och när jag vaknar på morgonen runt 9.00 så är jag sååå trött.

Och somna igen kan jag inte göra
    Känner mig aldrig utvilad!

Jättejobbigt!
    Försöker sova en stund på dagen!

18 December ska vi bli föräldrar
  • Fam Edbom

Kan inte heller sova..... Är i v 35... Våran dotter "i magen" sparkar så himmla mycket o bara nattetid... Svettas som en gris o måste gå på toaletten varje timme.
    Hatar oxå att inte kunna sova, normalt för mej o min man e 12tim per natt.. Sjusovare...
    Man hör så mycket om att man får lite sömn när barnet e fött.. Men fasen inget om innan!!!!!!!!!!!!!!
    Lycka till båda 2!!!!

• LinnaLi

>En till här... Vaknar flera gånger per natt och kan nästan inte somna om.. Jobbigt. Nu har jag även en låsning i ryggen som gör ont så det påverkar också. Jag är 33+5. Det är grymt jobbigt att ligga vaken när man vet att man ska upp och jobba på morgonen.

Imorgon ska jag i alla fall till läkaren för mitt ryggonda.. Hoppas nåt hjälper där..

...för evigt, för alltid...
  • Nikki6

Här är en till! Är i vecka 37 och är jättetäppt i näsan...var uppe minst en gång i timman inatt o skvätte några droppar. Har ingen toa på övervåningen utan måste gå ner med supersvullna o ömma fötter. Inget kul alls.

Vila så mycket som möjligt på dagen är mitt tips... och undvika att köra bil långa sträckor...

Det är inte så långt kvar nu i alla fall!!

• Miiiaaa

Japp, v.32 nu.

Somnar som jag ska, men vaknar alltid vid 03 och måste gå upp... Kramp i benen, bebisen sparkar, hungrig, svettas, kan inte andas, you name it, jag står inte ut i sängen helt enkelt. Så jag börjar kunna tv-programmen mellan 04-07 nu.

• Suzisuze

ha ha..förlåt. Vill bara muntra upp stämningen lite, å kan säga att med barn nummer 1 var det jag. men det e inte så längre, min 2 åring tar all energi så denna mage jag har märker jag knappt av nu Är jag gravid? Ja, tydligen, i vecka 30. Tiden går fort!

• Med grynet i magen

Jag har det likadant...är i vecka 34, och har haft det så här sen typ vecka 25.... En gång räknade jag faktiskt efter hur jag tillbringade natten:
    - Upp och kissade, 3 ggr
    - Kramp i vaderna, upp och vanka och låta bli att skrika, 5 ggr
    - Vaknade av att det gjorde ont i bäckenet när jag skulle vända mej om (foglossning),ca 7 ggr

Sen väckte sonen mej 2 gånger, och mellan varje gång tog det minst 10 minuter att somna om.Det blir inte mcyket sömn det vill jag lova...

Det vore väl bra om man var utvilad INNAN bebisen kom, eller?

• ninaboel

Här är en till... Är i vecka 30 (+6) och tycker att jag haft det så som ni/vi alla beskriver det ganska länge nu... förutom de nätter eller dagar jag såklart sover helt klubbad av alla sömnlösa *skrattar*

När jag tagit upp det med min BM säger hon bara att det är ett sätt för min kropp att vänja sig vid att inte få så mycket sammanhängande sömn när bebben tittat ut. Vilket ju kunnat vara fine om jag var hemma dygnet runt nu också och kunde sova och vara vaken om vartannat hela dygnet - inte när jag ska till jobb och försöka göra ett bra sådant

• grannis

jag går också upp var eller varannan timma hela natten... otroligt frustrerande... allt känns obekvämt och jag är små-trött hela dagarna. är i v 38 och hoppas att det är över snart!

• Gnillib

Ja för sjutton! Jag har problemet att jag vaknar vid helt absurda tider på natten (tjugo över tre inatt t ex) och sen kan jag inte somna om förrän strax innan jag ska gå upp! Man hinner tänka ut många romaner när man ligger vaken så länge...

Svar på tråden Fler gravida som lider av sömnbrist?