• Misilo

PVL- skador

Hej!
    Min lille son Zion föddes i v. 27+ 1 och bort fortfarande med mig på sjukhus. Han är 7 veckor och helt underbar, väger över två kilo nu! Han har en PVL- skada i höger hjärnhalva och jag undrar om någon annan har barn med PVL?
    Kram Mimmi

• Svar på tråden PVL- skador
  • Ajdan

Hej! Man misstänkte PVL på min dotter p.gr av att hennes... hm... hålrum (?? längesen nu) var förstorade på ultraljudet. Ventriklar heter det, nu kom jag på det . Detta var när hon var ca 2 månader. Men nästa gång de tittade var ventriklarna normala igen, så det hade "växt" bort. Det var ca 1 månad senare, när hon skulle hem.
    Hon föddes i v 26+3 och det märks inte på henne att hon är för tidigt född (hon är 3 år). Vad säger läkarna, finns det nån chans att PVL-n "försvinner"?
    Kram tillbax

• Misilo

Hej!
    Nej, tyvärr kan PVL- skador inte växa bort. Det är en bit av hjärnan som har dött pga syrebrist och där kan inte hjärncellerna dela sig mer eller förnya sig. Men eftersom barnet är prematurt och hjärnan inte helt utvecklad än så kan nervtrådar lära sig att ta lite nya vägar runt om och förhoppningsvis kompensera det som skadas (till viss del).

Vanligaste handikappet från PVL (i alla fall där min pojke har fått den) är rörelsenedsättning i benen, men läkarna kan inte säga om eller hur mycket min pojke kommer drabbas av skadan i huvudet. Det får tiden utvisa.

• Ajdan

Aha, ok, då är det definitivt inga PVL-skador Livia har haft, fast hon hade väldigt allvarlig syrebrist när hon föddes. Nu fick ju du svara mig istället för jag dig . Lycka till med din lilla bebis.

Svar på tråden PVL- skador