• Anonym (undrande)

    E-coli vaginalt

    En fråga som jag funderat över. E-coli kan ju "vandra" från tarmen, där den finns normalt, över till slidan och urinblåsan. Vet en tjej som förlorat sitt barn i magen pga e-coli. Nu är jag själv gravid och jätteorolig över att detta ska hända mig. E-coli verkar ju vara den vanligaste orsaken till UVI just för att tarmens bakterier lätt kan nå dessa områden. UVI är ju jättevanligt under graviditeten. Det borde ju vara rätt vanligt att kvinnor får e-coli i slidan eftersom så många får UVI under graviditet pga denna bakterie. Har e-coli väl satt sig i blåsan har den ju "vandrat" från tarmen och förbi slidan till blåsan. Så orolig över detta. Kan man ha e-coli i slidan utan att barnet dör i magen eller smittas vid förlossningen och ev. dör??? Konstig fråga kanske. Men ngt jag fastnat vid...

  • Svar på tråden E-coli vaginalt
  • Anonym (hygien)

    Ja, det är kanske vanligt med UVI under graviditeten, men om du sköter din hygien så kan du minska risken för att drabbas. Nu menar jag inte att du är skitig, men vad jag menar är följande:
    Du kan torka dig framifrån och bak när du varit på toa istället för som många kvinnor gör: stoppar handen mellan benen och drar framåt.
    När ni haft sex är det viktigt att du tvättar dig noga. Om han skulle "halka ut" och träffa dig på det "andra hålet" så be honom gå och tvätta sig innan ni fortsätter. (ja, jag vet att detta är avtändande, men det hjälper för att förhindra UVI)
    När du tvättar dig så använd bara vanligt vatten och inte en massa tvål. Då tvättar du inte bort dina egna bakterier som skyddar dig och bebisen.

  • Anonym (undrande)

    Tack för svar. Men nu är det inte riktigt hygienen som är problemet. UVI under graviditet får man inte pga brister i hygienen utan för att den normala floran "down there" ändras av av alla hormoner och man blir mer mottaglig för infektioner. Normalt sett skulle tarmbakterier inte få fäste men eftersom den normala floran är rubbad så kan tex e-coli kolonisera slidan och det utan att man missköter hygienen på ngt sätt! Så även fast man torkar sig åt rätt håll (vilket jag är övertygad om att de allra flesta kvinnor gör), tvättar med vatten och har sex på ett hygieniskt sätt så kan man alltså få upprepade UVI:er under graviditet och det är nästan alltid tarmbakterier som tar sig in.

    Min fråga var om e-coli vaginalt alltid får allvarliga konsekvenser för barnet.

  • Mama Mis

    Nej, E-coli är inte alls alltid farligt. Det som händer vid graviditet är att slemhinnorna "sväller" och blir mer mottagliga för bakterier, därav vanligare med UVI eftersom bakterierna lättare får fäste. En UVI med E-coli är fantastiskt vanligt och en av huvudorsakerna till UVI även under icke-gravida former och kan absolut påverkas av vår hygien. Jag rekommenderar samma sak som anonym hygien ovan.

    En bakterie som KAN orsaka värre komplikationer under graviditeten/förlossningen är däremot Grupp-B streptokocken. Många av oss är koloniserade i vagina utan att vi vet om det eller har besvär. Denna bacill kan vara helt ofarlig och symptomlös, men kan också trassla till en och annan UVI. Om man har positiv GBS-odling under grav. får man oftast antibiotika under förlossningen.

  • Anonym (undrande)

    Mama mis: Tack för svar! Jo visst ska man sköta hygienen för att förebygga UVI. Men det finns dem som får upprepade UVI:er och det finns studier på att det inte hör samman med bristande hygien eller sexuell aktivitet. Hur noga man än är med hygienen så kan man drabbas av UVI menar jag. Själv har jag aldrig haft UVI (vad jag vet). Under graviditeten så har man även svårare att tömma blåsan med samma kraft som innan och det bildas veck och annat som gör att man får resturin där bakterier kan gro.

    Men hur kommer det sig att vissa förlorat sina barn pga E-coli? Varför blir det farligt för vissa att ha detta vaginalt men för andra inte?? Det borde ju vara ganska vanligt att man har det fast man inte vet om det menar jag....

  • luckysun

    En som förlorat sitt barn i v.19 under graviditeten på grund av e-colie och GBS. Hemskt var det!

  • alvaereva

    jag har fått pencillin både mot GBS och e-coli.. undrar samma sak men ingen verkar kunna svara. inte heller dom man tror ska kunna dom här sakerna. känns som att ens oro bara blir bortviftad.

    och JA jag är också hygienisk och har dessutom inte sex överhuvudtaget just nu så det kan inte komma den vägen heller. gör allt man ska göra för att förhindra det här men ändå kommer det!
    känns som att man är ett vandrande bakterieberg och är jätteofräsch..

  • Ullis69

    Jag har haft flera "e-coli UVIer" under mina båda graviditeter, o annars med, o har 2 fullt friska barn o har aldrig haft missfall.

    Du behöver inte oroa dig!!!! Hade aldrig hört om att det kunde hända förrut så det är nog ytterst ovanligt...

  • Ullis69

    Vill även tillägga att jag blivit uttredd några ggr gm livet o läkarna kan faktiskt inte ge svar på varför vissa är mer utsatta än andra. Det bara är så säger de, endel får lättare magsjuka än andra, en del får UVI.

  • änglaW

    Vet ngn om det är "battre odds" för barnet om de vet sen tidigare att man har GBS-bakt?
    Om det är bra att det är förberedda exvis:

    * kan göra regelbundna odlingar

    * vid en ev förlossning så det ger antibiotika intravenöst?

  • Lm71

    En liten fundering... Har det varit så att de vars barn gått bort i magen pga e-coli, har fått det konstaterat att det har varit så att e-coli vandrat från mor till barn? Frågar därför att min son fick svår e-coli-sepsis, men då 1 månad gammal & det var hans egna tarmar som släppte igenom e-coli ut i blodbanan, alltså ingen smitta utifrån. Vet inte om det är möjligt att det även kan ske i magen, bara en tanke?! Vill absolut inte oroa dig med detta, för om så är fallet , så beror det ju oftast på att barnet har ngn medfödd skada el dyl (i vårt fall gastroshisis), det är ju inget som bara dyker upp hux flux...
    Kan iaf tala om att han överlevde ....


    Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Studerande01

    Herregud vad folk nojjar och inte lyssnar. Ja det beror på dålig hygien och ja det finns även om man sköter sin hygien, dock i mycket mindre utsträckning. Det som spelar roll är alltså hur tåligt ens immunförsvar och gener är mot dessa bakterier. Såklart ska du hålla nere dom. Det är som alla andra bakterier som finns i mat på restauranger, jord och allt organiskt. Vi överlever det. Dock finns det ju undantag. Folk kan helt enkelt vara mer mottagliga än andra. Tex. en del personer har astma, detta betyder alltså att de inte tål lika mycket av (pollen)? etc.


    Sköt dina kostvanor med och håll dig hälsosam på alla sätt om du nu är extra mottaglig så håller jag tummarna och hoppas det går. 

  • T chan

    änglaW: GBS kan i mycket sällsynta fall orsaka infektion hos det nyfödda barnet, ffa vid långvarig vattenavgång. I Sverige kontrollodlar man inte för GBS eftersom man vet att den kan "komma och gå". (dvs. ett positivt odlingssvar för GBS behöver inte betyda att man har bakterien någon vecka senare och tvärt om). 

    Istället har alla förlossningskliniker som standard att man ger penicillin till mammor med långvarig vattenavgång för säkerhets skull.

    TS: Man vet inte varför vissa drabbas av E-coliinfektion i livmodern. Antagligen är det även andra faktorer än bara bakterien inblandade som gör att bakterien kan vandra upp genom livmoderhalsen. 

    Att barnet får E-coli på sig vid förlossningen är däremot bara bra. Det behöver nämligen mammans tarmbakterier för att kunna bygga upp en egen tarmflora.Glad

Svar på tråden E-coli vaginalt