Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

E-coli vaginalt

En fråga som jag funderat över. E-coli kan ju "vandra" från tarmen, där den finns normalt, över till slidan och urinblåsan. Vet en tjej som förlorat sitt barn i magen pga e-coli. Nu är jag själv gravid och jätteorolig över att detta ska hända mig. E-coli verkar ju vara den vanligaste orsaken till UVI just för att tarmens bakterier lätt kan nå dessa områden. UVI är ju jättevanligt under graviditeten. Det borde ju vara rätt vanligt att kvinnor får e-coli i slidan eftersom så många får UVI under graviditet pga denna bakterie. Har e-coli väl satt sig i blåsan har den ju "vandrat" från tarmen och förbi slidan till blåsan. Så orolig över detta. Kan man ha e-coli i slidan utan att barnet dör i magen eller smittas vid förlossningen och ev. dör??? Konstig fråga kanske. Men ngt jag fastnat vid...

• Svar på tråden E-coli vaginalt
  • Anonym (undrande)

Tack för svar. Men nu är det inte riktigt hygienen som är problemet. UVI under graviditet får man inte pga brister i hygienen utan för att den normala floran "down there" ändras av av alla hormoner och man blir mer mottaglig för infektioner. Normalt sett skulle tarmbakterier inte få fäste men eftersom den normala floran är rubbad så kan tex e-coli kolonisera slidan och det utan att man missköter hygienen på ngt sätt! Så även fast man torkar sig åt rätt håll (vilket jag är övertygad om att de allra flesta kvinnor gör), tvättar med vatten och har sex på ett hygieniskt sätt så kan man alltså få upprepade UVI:er under graviditet och det är nästan alltid tarmbakterier som tar sig in.

Min fråga var om e-coli vaginalt alltid får allvarliga konsekvenser för barnet.

• Anonym (undrande)

Mama mis: Tack för svar! Jo visst ska man sköta hygienen för att förebygga UVI. Men det finns dem som får upprepade UVI:er och det finns studier på att det inte hör samman med bristande hygien eller sexuell aktivitet. Hur noga man än är med hygienen så kan man drabbas av UVI menar jag. Själv har jag aldrig haft UVI (vad jag vet). Under graviditeten så har man även svårare att tömma blåsan med samma kraft som innan och det bildas veck och annat som gör att man får resturin där bakterier kan gro.

Men hur kommer det sig att vissa förlorat sina barn pga E-coli? Varför blir det farligt för vissa att ha detta vaginalt men för andra inte?? Det borde ju vara ganska vanligt att man har det fast man inte vet om det menar jag....

Svar på tråden E-coli vaginalt