När började ni läsa för era barn?
Hur gamla var era barn då ni började läsa gonattsagor/sagor för dem?
Hur gamla var era barn då ni började läsa gonattsagor/sagor för dem?
runt året tror jag.
Runt året gamla och håller på än med alla tre (12, 9 och 6 år).
Började med pekböcker och har ett härligt barnboksbibliotek hemma.
Redan då de låg i magen.
i samma stund som kvällsläggandet blev rutin, alltså när de sover hela natten och man kan sätta en faktisk gräns som betyder god natt.
När han va liten bebis,men det va först vid ett som han började "uppskatta" det.
Nu är Loke 20 månader och läser varje dag.
Lillan var väl runt 2,5 år tror jag. Före det ville hon bara titta själv i böckerna ...
Runt 1 år började hon uppskatta att vi läste för henne, men vi läser tidigare på dagen/kvällen inte när hon ska sova.
Här har vi bläddrat i böcker från det att lillan kunde sitta i knät. Hon har alltid älskat böcker.
Lite mer regelbunden kvällssaga blev det väl strax före hon blev ett år.
Runt 5 månader ungefär. Han blir 8 månader nu och sitter aldrig så stilla och koncentrerat som när vi läser bok.
Jag började läsa sagoböcker när jag var gravid och fortsatte när han var liten. Sedan var det ett tag där vid 6-9 månader som det inte gick att läsa alls utan han slet bara sönder böckerna. Nu vid tio månader gillar han att lyssna igen fast inte så mycket påsagor utan mer på enkla böcker med en-två rader per sida.
Från första veckan
Funkar inte med min 13-månaders fast jag försöker. Är det en vanlig bok vill hon riva ut sidorna och hon har inte tålamod att sitta still mer än någon sida. Det känns fel att hålla fast henne för att läsa saga. Man vill ju att hon ska tycka att det är kul, men det kommer kanske?
när han var 4 månader ungefär. då tyckte han att det var mysigt, men nu när han är 1 år blir han bara arg och river sönder böckerna om han inte får läsa själv.
Jag läste för karl när han bara var någon månad. Sen när han blev 8-9 månader gick det inte att ha en bok i närheten. När han var 1½ så ville han titta två sekunder, sen skulle det vara en ny och en ny.
Nu när han är två går det att titta en lång stund, men han vill bara se vissa sidor och har inte ro att lyssna om jag läser riktigt. Däremot om jag berättar lite kort vad som händer i boken, det gillar han.
När de var runt ett år gamla, nu är de 11 och 9 och läser mycket själva men vi ser alla fram emot när den sista Harry Potter boken kommer på svenska, för då ska vi läsa högt igen.
Började när han var nån månad. Han har alltid gillat det. Nu, 6 månader blir han helt tokig då man läser hans favoritbok "knacka på". Han slår/"knackar" ivrigt på sidan där det är en "dörr".
Oj..Vi läser under dagen, inte nattningen...
tack för alla svar