• Kim och Mike

Vad gäller vid vikariat?

Jag undrar vad som gäller vid vikariat angående uppsägning mm tex om man får ett annat intressantare jobb under vik tiden som man absolut inte vill missa, har man nån skyldighet gentemot arbetsgivaren att vara kvar hela vik tiden??? Vad händer om man skiter i vikariatet efter några veckor ?

• Svar på tråden Vad gäller vid vikariat?
  • Isens mamma

När jag hade vikariat var det en månads uppsägningstid.

• Kjell2

Kolla i ditt kontrakt och i eventuellt kollektivavtal. För vikariat och projektanställniong, till skillnad mot tillsvidareantällning, är det vanligt med ingen uppsägningstid. Dvs det går inte att säga upp sig. Du är alltså skyldig att jobba tiden ut. Självklart kan du komma överrens med din arbetsgivare om annat.

Om du ändå slutar kan du bli ersättningsskyldig mot din arbetsgivare för de extra kostnader som uppstår, t ex hyra in någon ersättare.

Men först - kolla ditt avtal. Sen prata med arbetsgivaren.

/Kjell

• Catti41

Som Kjell säger, så beror det lite på vad ditt anställningsavtal säger och vad ev. kollektivavtal säger.
    Det beror helt på hur det är formulerat.

Sen kan jag väl tillägga att vettiga chefer självklart låter en vikarie gå om denna vikarie har fått en fast tjänst någonstans. Skulle aldrig falla mig in att bråka om det.

• Kim och Mike

Jag har inte skrivit på något ännu det är därför jag undrar

• ninaboel

I jobbannonsen brukar det stå vem som är fackrepresentant som man kan kontakta. Annars får man ringa till företagets växel och fråga vem det är

Fackrepresentanterna har ofta koll på sådant som avtalstider osv, om företaget har en personalavdelning kan du ringa dem.

Jag tycker absolut att frågan kan tas upp innan man skriver på något - alltså att du skulle kunna ringa den du haft kontakt med där och säga att du missat att fråga hur det fungerar hos dem - t.ex. hur lång uppsägningstid det är under vikariattiden samt om det finns möjlighet till förlängning eller någon annan fråga som kan passa in

Lycka till!

• Kjell2

TS:
    Om du inte skrivit på kolla vad som står i kontraktet och kollektivavtalet innan. Fråga också ditt fack. Om det är viktigt för dig se till att få inskrivet att det är en månads ömsesidig uppsägningstid, eller vilken tid du nu vill ha.

/Kjell

Svar på tråden Vad gäller vid vikariat?