Inlägg från: MissTag |Visa alla inlägg
  • MissTag

MH test

zegra skrev 2007-09-04 16:30:55 följande:
    Du kan visst testa en blandras. Hunden måste vara reggad, ja, och det räcker med JBV. Därimot så blir det svårt enligt prioriteringsordningen de har på deltagandet på MH. Bäst chans har du att komma med på ett test om du är medlem i arrangerande klubb och att du kan intyga att du behöver MH för att din hund skall bli Tjänstehund. www.sbk.nu/templates/HandbookDocumentPage____...Läs punkt 5. villkor för deltagande- oreggad hund.Läs punkt 12. Prio. av anmälda hundar. punkt 2.
    Precis vad jag skulle säga... =) Du kan absolut mh-testa din blandras, MEN det är svårt att få plats. Vart i landet finns du? Det är svårare på vissa ställen i landet och lättare på andra. Jag har renras men borderterrier och dom ligger också långt ner i prioriteringen men med envishet går det.

www.sbk.nu finns alla MH'n i landet.
  • MissTag
    zegra skrev 2007-09-04 16:40:40 följande:
    Vad jag inte kan förstå är varför andra special och rasklubbar inte tar fram egna mental och egenskapstest för att checka av sina raser/blandraser. För en pudel har inte samma egenskaper som en schäfer och varför vill man du testa en pudel (pudel som exempel) efter de egenskaper som man vill testa schäfer på? Det säger ju ingenting om pudeln egentligen.
    För att dessa rasklubbar inte anser att det är viktigt. Jag ser det tydligt inom borderterrier att man anser inte att mentaliteten är så viktig "för vi har ju inga problem". Ändå noterar jag och flera med mig ökad aggressivitet och skotträdslor på bordern..... Tråkigt!
  • MissTag
    MammasBebis skrev 2007-09-04 18:54:42 följande:
    MissTag   Jag bor på Öland, och jag TROR mig minnas arr jag läst att de har MH-test i kalmar på bruksklubben där.
    Kontakta dom och fråga. Kanske dom kan sätta dig på en reservlista?
Svar på tråden MH test