• jennypennypannkaka

Brev från advokaten... *ARG*

Igår, när jag satt i godan ro och läste, damp ett brev ner på hallmattan. Ett brev som vidarebefodrats från sonens pappas advokat, till min advokat.

" "Pappans" mor har kontaktat mig och uppgivit att Jenny vid ett flertal tillfällen under sommaren 2007 underlåtit att följa vad som bestämts ang "Pappans" umgänge med sonen.

Ber därför att du uppmanar henne att följa tingsrättens beslut på denna punkt. "

Jag blev alldeles mållös, dock inte förvånad. Ytterligare ett tecken på att pappan inte kan klara sig själv, utan att hans mamma ständigt ska lägga sig i. Ytterligare ett tecken på att familjen inte förstår ett jota om vad som pågår.

Det finns tingsrättsbeslut på att farmor ska vara närvarande vid umgänge. Det finns även angivna umgängestider. Helt korrekt, än så länge.

Men... Under sommaren har farmor vistats på landet, 20 mil härifrån. Pappan har inte kunnat vara på landet vid umgängestillfällena på grund av läkarbesök samt bristande ekonomi. Kostar ju en del att åka, vilket jag absolut förstår.

Därför var det under sommaren bestämt att jag skulle räkna med att ha sonen hela tiden och att pappan fick höra av sig om han skulle till landet, eller om farmor var hemma. Då fick sonen åka, under förutsättning att vi inte planerat något annat. 

Jag har dessutom vid ett flertal tillfällen sagt till pappan att han är välkommen hit och hälsa på, vilket han gjorde vid hela ETT tillfälle.

Sonen har varit hos sin pappa vid några tillfällen då farmor varit hemma.

Jag ringde till pappan och till farmor för att fråga vad sjutton de sysslar med för tjuvnyp nu. Enligt farmor handlar det om två tillfällen.

Vid ett tillfälle var det bestämt att sonen skulle med sin pappa till landet. Jättekul, då hela den sidan av släkten var samlad, alla kusiner och så.

Hela veckan innan låg sonen i feber till och från. Detta nämnde jag för pappan och sa att vi skulle avvakta och se hur det blev. Dagen innan hade sonen fortfarande feber, men vi höll ut. Kanske det skulle gå vägen i alla fall, om sonen sov ordentligt på natten och inte var påverkad på morgonen.

På morgonen var sonen feberfri. Dock hade han inte sovit speciellt bra, utan vaknat vid ett flertal tillfällen under natten och varit orolig. Jag ansåg att det var bäst för honom att vara hemma och vila upp sig.

Pappan ville prompt ha med sonen i alla fall och skickade sin syster man att ringa mig och tjata. Även farmor ringde för att gnälla, men jag orkade verkligen inte med att diskuteraoch förklara för en tredje person, när de två tidigare uppenbarligen inte fattade.

Dagen efter var det dags igen, tempen låg på 41,0. Vi åkte in med honom för att kolla så det inte var någon bakterie som var tvungen att mördas med penicillin.

Det var det inte, dock kräktes sonen i väntrummet. Är glad att vi åkte in, då det nu finns journal på att sonen faktiskt var sjuk.

Trots detta får jag alltså höra att jag har "underlåtit att följa beslut". Vad som är bäst för barnet räknas inte i den familjen, där är det pappan det alltid är synd om och sonen är hans ägodel, hans lilla maskot, som ska vara med på diverse tillställningar till vilket pris som helst, bara pappan är nöjd.

Det andra tillfället var för två veckor sedan. Pappan skickade ett sms på tisdagen, där det stod ungefär såhär: "Jag hämtar "sonen" i morgon efter dagis som vanligt"

Uhm... vaddå "som vanligt"?! Ingenting har varit som vanligt hittills. Vi skulle komma överens om tider, och den veckan hade vi saker planerade. Han kan ju inte komma en dag innan och säga att han ska ha umgänge. Det fick han höra.

DÅ får jag reda på att farmor har kommit hem från landet och är hemma resten av sommaren och hösten. Det var på tiden.

Jag sa att han fick ha sonen helgen efter istället, då hade vi inget inplanerat. Men det gick inte, då hade han viktigare saker för sig. Fick höra från farmor att "Det är inte "pappans" helg, utan din. Du kan inte kräva att han ska ha sonen då."

Kräva? Jag har inte krävt nånting, det var ett förslag.

Jag tog då med sonen hem till sin mormor istället.

Tänk, jag blir alldeles matt av detta jävla tjafs fram och tillbaka.

• Svar på tråden Brev från advokaten... *ARG*
  • jennypennypannkaka
    saraseal skrev 2007-09-04 19:52:16 följande:
    jobbig sitts, har pappan varit dum mot sonen eftersom han inte får träffa honom ensam? klart han ska få vara hemma när han är sjuk...

Det är en lång och rätt känslig historia som jag inte vill gå in på såhär öppet.

Kan säga så mycket som att det finns skäl till att Tingsrätten beslutade om övervakat umgänge.

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • jennypennypannkaka
    Nixxe skrev 2007-09-04 19:46:02 följande:
    Man ska ha barnet i fokus det är det viktigaste att barnet får det så bra som möjligt ... Barnet är varken mammans eller pappans ägodel ... Barnet har rätt att få det så bra som möjligt ... Du och ditt ex kommer ha en livslång relation tack vare er son ... Ansträng er båda två för att göra det så bra för er son som möjligt ... Utan att vet hur just ditt ex är så är en pappa väldigt viktig för din son ...Lyck till ....
    Jag kan bara hålla med!
    JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • saraseal
    jennypennypannkaka skrev 2007-09-04 21:09:19 följande:
    Det är en lång och rätt känslig historia som jag inte vill gå in på såhär öppet.
    Kan säga så mycket som att det finns skäl till att Tingsrätten beslutade om övervakat umgänge.
    ok! men då borde det väl vara lungt nu, de måste ju förstå omständigheterna att din son inte kunde komma?
  • jennypennypannkaka
    saraseal skrev 2007-09-04 22:06:28 följande:
    ok! men då borde det väl vara lungt nu, de måste ju förstå omständigheterna att din son inte kunde komma?

Nej, det är inte det minsta lugnt.. Tyvärr.

Och tydligen så "måste" de inte förstå. Det är mycket som inte går in, kan man säga.

• Hästtokigmamma33

jenny: tingsrätten ser endast till det juridiska inte till något annat..

Tyvärr så är det den skrala sanningen, varje gång dom kan pecka ens lite på att du på något sätt hindrar umgänget så är det tyvärr minus poäng på din sida..

Jag hade heller aldrig gett i från mig ett barn som varit sjukt, för att åka på nån släkt galej, jag personligen tyckte du gjorde rätt ...

• jennypennypannkaka
    Hästtokigmamma33 skrev 2007-09-04 22:30:25 följande:
    jenny: tingsrätten ser endast till det juridiska inte till något annat.. Tyvärr så är det den skrala sanningen, varje gång dom kan pecka ens lite på att du på något sätt hindrar umgänget så är det tyvärr minus poäng på din sida..Jag hade heller aldrig gett i från mig ett barn som varit sjukt, för att åka på nån släkt galej, jag personligen tyckte du gjorde rätt...
    Jag hoppas du har fel. Men det lär väl visa sig.

Jag tror att tingsrätten lyssnar på hela historian innan de beslutar något.
  • Anonym

Min advokat förklarade för mig att när barnen bor hos mig så är det jag som bestämmer. Tycker inte jag att det är lämpligt med umgänge av SKÄLIGA orsaker så blir det heller inget umgänge. Tycker nog att sjukdom spelar in där, speciellt som inte sonen skulle ha en mysig hemmakväll utan träffa hela släkten.

Vårdnadstvister drar ut på tiden så in i vassen så skriv ner allt! Jag sparade sms, mail, msn konversation och så skrev jag i dagboken varje gång det var nåt strul. När mina barns pappa satt och ljög i rätten så kunde jag visa exakta datum och tider och vem som närvarat vilket gjorde att hans trovärdighet (med all rätt) minskade.

Jag vet inte vad barnets pappa gjort men jag ville verkligen inte att mina barns pappa skulle umgås med barnen själv. Jag fick inget domstolsbeslut på det men han gick faktiskt självmant med på att ha en släkting eller kompis med.

Lycka till och dokumentera allt!

• Yrslan

Bra att du dokumenterar ALLT, då har du iallafall ditt på det torra. Synd att det ska behöva vara så.... Tror inte rätten blir särskilt imponerad av att barnets farmor kontaktat advokaten, är det inte hennes son som är umgänges föräldern?????

• jennypennypannkaka
    Yrslan skrev 2007-09-04 22:36:28 följande:
    Bra att du dokumenterar ALLT, då har du iallafall ditt på det torra. Synd att det ska behöva vara så.... Tror inte rätten blir särskilt imponerad av att barnets farmor kontaktat advokaten, är det inte hennes son som är umgänges föräldern?????

Farmor var den enda som satt och babblade under de första tingsrättsförhandlingarna.

Min advokat viskade till mig: "Vi låter henne prata en stund, snart gör hon bort sig"

Mycket riktigt. Under ett och samma tal ändrade hon historia typ tre gånger.
  • mita63

Hej
    Vi har vunnit en tvist som pågick i 7 år, fick VV boende mot mammans vilja.
    hade massor av dokumentation, inspelningar men använde inte oss av dem mer än för eget minne. Rätten tycker bara att man är konfliktdrivande enl vår advokat ifall man änvänder sånt som "bevis" samt att dyligt matrial har väldigt lågt bevisvärde.

• Dhakirah

TS
    tycker inte att du ska ringa upp farmor och pappa då eller om du får brev från advokater
    svälj skiten och fortsätt gör rätt
    en regel som jag håller är att vid feber så ska barnen vara feber fria en dag INNAN dom går tillbaka till skolan eller umgänge
    jag har hämtning och lämning med kontaktperson via soc, vi ska ringa senast 16 den dagen det är umgänge om det är något som ska ställas in eller så
    vid en torsdag insjuknade alla i vinterkräksjuka och soc ifrågasatte varför han inte kunde ha barnen
    MEN!!!!!!!!!
    ville dom att ALLA skulle bli sjuka
    vinterkräksjuka smittar ju som en galopperande häst...
    och man ska vara hemmma 3 dagar efter att man slutat kräkas för att inte smitta

fortsatt att ta hand om din son på bästa sätt
    DET kan INGEN hindra!!!!!!!

• Anonym (Mamma & faster)

Jag fattar inte problemet här! Kan ett barn bara vara sjuk hos sin mamma? En pappa och farmor får inte vara närvarande och omhändertagande i en sån situation eller? Jag blir vansinnig på sättet att se på barns och fäders umgängesrättigheter. HUR KAN NI ALLA TYCKA ATT DET ÄR RÄTT ATT HINDRA SINA BARN ATT TRÄFFA SIN PAPPA FÖR ATT HAN/HON ÄR SJUK?!?!?!

• h8him
    Anonym (Mamma & faster) skrev 2012-04-18 11:23:36 följande:
    Jag fattar inte problemet här! Kan ett barn bara vara sjuk hos sin mamma? En pappa och farmor får inte vara närvarande och omhändertagande i en sån situation eller? Jag blir vansinnig på sättet att se på barns och fäders umgängesrättigheter. HUR KAN NI ALLA TYCKA ATT DET ÄR RÄTT ATT HINDRA SINA BARN ATT TRÄFFA SIN PAPPA FÖR ATT HAN/HON ÄR SJUK?!?!?!
    Tråden är jättegammal.

Men, ingen normalfuntad  förälder skickar iväg sitt barn på umgänge efter en veckas hög feber, och det är lång resa, 20 mil, och släktträff som barnet ska vara med om! Läste du att barnet hade 41 gracers feber dagen efter? Hur tänker man som pappa och farmor om man vill utsätta barnet för en jobbig resa och släktträff när barnet är riktigt sjuk?
Svar på tråden Brev från advokaten... *ARG*