• confusedgirl

Vad tycker ni om profylaxkurser?

Jag och min sambo har lite diskussioner om vi ska gå på profylaxkurs eller inte, jag skulle vilja veta lite vad ni som har gått på profylaxkurser tycker, kände ni att ni hade nytta av kunskapen under förlossningen.. hur va profylaxkursen i förh¨llande till den info man får på MVC? vill veta allt bra och negativt med profylaxkurserna..

• Svar på tråden Vad tycker ni om profylaxkurser?
  • Damien och Adrian

Alla jag talat med här säger samma sak: dessa kurser är suveräna och liknar inget man får på MVC - dessa är mkt bättre!!! Praktiska, med mkt tips men också träning, jättebra för mannen som verkligen får en tydlig roll och uppgifter att göra och suveränt att lära sig korrekt andningsteknik så att man kan klara förlossningen bättre.

Enda gångerna jag hört nåpgot negativt är när personer gått kursen men sedan kanske inte tränat ordentligt så de inte kunnat använda kursen. Träning är A och O!

Det finns flera trådar om profylax att läsa i!

Läs gärna Anna Wilsby "Innan du föder" så får du en inblick i vad kursen lär ut. Det finns en DVD med (ej sett den dock) om man vill kolla.

www.profylaxgruppen.com

• LyckaJones

Jag gick profylaxkurs innan jag födde mitt andra barn.
    Det var min räddning!
    Gick Annas profylax.
    Man får jättemycket hjälpmedel för att föda med mer kontroll och närvaro.
    Jag födde absolut inte utan smärta, men jag var mindre rädd och hade något att focusera på!
    Men man måste träna mycket, annars är det inte mycket värt att gå kursen faktiskt.

• Puffie

Jag såg en annons i lokaltidningen om en kvinna som lärde ut psykoprofylax och blev lite nyfiken då jag inte visste något om den metoden sen tidigare, diskuterade lite med min sambo och tillslut anmälde vi oss.
    Det visade sig att det var det bästa jag gjort. Kursen innehöll andnings och avslappningstekniken men även så mycket mer såsom hela förlossningsförloppet på ett sätt som jag inte läst mej till på annat håll. Det gjorde att både jag men framförallt min sambo blev avslappnad och längtade till själva förlossningen och vi var väl förberädda, jag kunde fokusera på avslappningen och ytandningen under värkarna och min sambo hjälpte till så bra att barnmorskan sa att: -Jag går iväg en stund och tar en kopp kaffe det här sköter ni ju helt perfekt.!
    Jag blev guidad under utdrivningsskedet och kunde kontrollera avslappningen så pass bra att huvudet fick stå och töja under ett par värkar vilket gjorde att jag inte gick sönder. En förlossning är kämpig och att "föda utan smärta" lyckades jag inte med men jag tror att möjligheten finns. Jag använde lustgasen och tyckte om den men är glad att jag inte kännde att jag behövde mer smärtlindring då många preparat gör att förlossningen tar längre tid och kan göra barnet "slött".
    Rekomenderar starkt att gå en profylax kurs eller iallafall läsa om tekniken och öva hemma!

• Längtans Blå Blomma

Rekommenderar Annas Profylax varmt. Instämmer med alla ovanstående inlägg. Min man var också jättenöjd med kursen och kände efter vi gått den att nu visste han vad han skulle göra under förlossningen.
    Kunde med hjälp av min man slappna av riktigt bra trots att det gjorde förbaskat ont.

• Anna o Knatten

Vi har också gått på Annas Profylax och är så nöjda med kursen!!! Vi har BF den 19:e, så vi vet ju inte vad det kommer betyda under förlossningen. Men vi känner oss verkligen trygga inför förlossningen nu och riktigt längtar efter att ha den upplevelsen tillsammans. Det är framförallt min man som känner att kursen har hjälpt honom, för de fokuserar mycket på partnerns roll.

• Damien och Adrian

fattar inte varför man i sjukvården inte satsar på kvalitetskurser som Annas profylax istället för föräldrautbildning som inte ger något.

• confusedgirl

Jag är jätte sugen på att gå kursen, och speciellt eftersom alla verkar ha så bra erfarenhet av kursen, men eftersom de kostar en del och vi båda är "fattiga studenter" tål det att tänkas igenom noga, dessutom är enda kursen där vi bor 2,5 vecka innan BF.. är det för nära inpå? jag funderar på att köpa Anna Wilsbys bok stället, "Innan du föder", kan man lära sig lika bra med boken som att ha kursen?

• LyckaJones
    confusedgirl skrev 2007-09-05 14:18:25 följande:
    Jag är jätte sugen på att gå kursen, och speciellt eftersom alla verkar ha så bra erfarenhet av kursen, men eftersom de kostar en del och vi båda är "fattiga studenter" tål det att tänkas igenom noga, dessutom är enda kursen där vi bor 2,5 vecka innan BF.. är det för nära inpå? jag funderar på att köpa Anna Wilsbys bok stället, "Innan du föder", kan man lära sig lika bra med boken som att ha kursen?
    Om jag vore du så skulle jag läsa boken och beställa deras tränings-dvd för att kunna träna själv eftersom kursen ligger så nära bf.
  • april79

kanonbra! har också gått annaprofylaxen och känner mig väldigt nöjd - går ej att jämföra med vanliga föräldraträffar på MVC. 2,5 veckor innan BF känns dock väldigt tajt, då de rekommenderar 2-3 månader i förväg. Precis som LyckaJones skriver skulle jag om jag var du skaffa deras DVD med träning på (Innan du föder) samt ev. låna eller köpa boken med samma namn av Anna Wilsby. Jag tror detta kan hjälpa dig långt. Vi har tittat en del på DVD:n efter kursen för repetition och de går igenom i stort sett samma saker om än lite mer kortfattat men ni kan ju träna hur mycket ni vill ändå. Lycka till!

• Sejrla

Hoppas in med en liten följdfråga, boken hittar jag på bokus men DVD:n, var köper/beställer man den?

Svar på tråden Vad tycker ni om profylaxkurser?