• confusedgirl

Vad tycker ni om profylaxkurser?

Jag och min sambo har lite diskussioner om vi ska gå på profylaxkurs eller inte, jag skulle vilja veta lite vad ni som har gått på profylaxkurser tycker, kände ni att ni hade nytta av kunskapen under förlossningen.. hur va profylaxkursen i förh¨llande till den info man får på MVC? vill veta allt bra och negativt med profylaxkurserna..

• Svar på tråden Vad tycker ni om profylaxkurser?
  • Ann Lee

Alla ni som gått profylaxkursen och redan fött - Hur mycket tränade ni andningsteknikerna och avslappningen på egen hand (efter kursen)? Jag försöker träna lite varje dag. Har nu fyra veckor kvar till BF.
    Tränade era män/tränade ni tillsammans med era män? Min man har ingen taktkänsla så jag är lite rädd att han inte ska kunna leda in andningen i "rätt takt/tempo".

• Mitt hjärta är hemma

Taktkänslan står jag för själv, när det väl är på riktigt sedan är det tyvärr inte varken mannen eller jag själv som står för värksmärtan, tänker mig att inte heller värkarna har något särskilt tempo. Vi övar dock ihop även om jag ibland "tjuvtränar" på egen hand.

• PyretS

AnnLee! Jag födde för drygt 5 v sen och hade gått profylaxkursen innan. Vi gick kursen i v 29-30 och v 35 kom Felicia, 5 v för tidigt, så jag hade väl inte direkt hunnit öva så mycket som jag hade tänkt.
    Men jag övade nog ca 5 min om dagen i snitt. Mest på lättandning, mellan och krystning. Det där med målbild blev aldrig min grej utan jag fokuserade allt på andningen. Min man var ett enormt stöd och även om man inte har exakt samma rytm när man övar så är det ingen fara - under de stunder av förlossningen då jag kom av mig pga smärtan så ledde min man mig rätt och då tänkte jag inte alls på att han kanske andades lite annorlunda än vad jag hade gjort.

Känner igen det där som många av er andra skrivit om - att man inte riktigt blir tagen på allvar när man ringer in och låter så pass lugn. De hade nog inte sagt till mig att komma in när jag ringde om det inte var för att jag bara var i v 35. Inte ens när jag kom in till förlossningen trodde de att jag var på gång, men det visade sig att jag var öppen 4 cm. Så stå på er när ni ringer!

• PyretS

Kan väl också säga att jag egentligen aldrig använde mig av djupandningen. DEt blev inte heller särskilt lång tid med mellan, utan det var mest djupandning som gällde. Men samtidigt hade jag väldigt tätat värkar som kom varannan minut, så det kanske var mest därför.

• Ann Lee

Tack Mitt hjärta är hemma och PyretS för era svar! Jag känner att andningen kommer bli avgörande för min del, att utan den så kommer jag att drabbas av panik. Men det känns som att nu har jag en taktik för att parera smärtan. Känns tryggt, med en livlina! Och att min man också är inövad i det hela...

• memlan83

Har inte läst hela tråden, men jag har gått en profylaxkurs hos Profylaxgruppen under min nuvarande graviditet (har alltså inte fött än ) men efter min första förlossning så kände jag mig lite orolig. Jag tyckte att kursen var helt suverän och jag tror verkligen att både jag och min sambo kommer ha mkt nytta av det vi fick lära oss! Kan även rekommendera boken "Innan du föder".
    Stort lycka till!

William ska bli storebror, BF 7/10
  • Sopheia

Vi har också precis gått kursen, och ser fram emot att föda jättemycket! Vi väntar andra barnet, och detta var ett bra sätt att fokusera lite även på denna knodd. Är "bara" i v 26, så förhoppningsvis hinner vi med mycket träning innan.

Det jag egentligen skulle skrivavar detta med takte; Vi frågade lite om det på kursen, och det viktigaste är egentligen att man hittar sin egen takt, sen exakt vilken den är är inte så viktigt. Likaså gränserna mellan lätt-meööan-djup, man kan egentligen se det som mer steglösa övergångar, ju mer värkarna tar i, ju mer lättar man upp andningen.

Nu ska det tränas!

• soflin

Jag gick en hos Mama Mia em hon visade bara djupandning.... Lite besviken faktiskt då hon tog upp massa annat kring förlossning så som smärtlindring. Tycker inte alls att jag lärde mej något egentligen.

• Mitt hjärta är hemma

Nu har maken och jag börjat träna regelbundet efter schema här hemma, och jag kan helt klart säga att det redan efter tre gånger faktiskt blir lättare att hantera smärtan. Har åtta veckor kvar att öva på dessutom.
    Har även börjat med "Signes klassiker" som vi inte gick igenom på kursen men som står i kurskompendiet, eller mer omfattande här: www.viforaldrar.se/gravid/psykoprofylax/Signekursen.pdf
    Ser fram emot att "lyckas" med den också, för det är en liten utmaning känner jag. Iallafall övning som känns meningsfull, viktig och givande.

Även om man kan göra många av övningarna ensam känns det mycket mycket bättre att göra dem tillsammans.

• ninaboel

Åh så inspirerande och bra att läsa inlägg från er som gått och haft nytta av profylaxkurser!
    Vi bokade en tidigare idag hos profylaxgruppen. Det blir en intensivkurs (fredag em och lördag fm) i början av oktober - BF 12/11. Ska bli spännande! De skrev att intensivkursen kunde passa de som hade ganska nära till BF, om vi hade varit ute i bättre tid så hade det kanske blivit en annan variant...
    Jag kommer få viss profylaxövning på min vattengympa för gravida med om jag förstått det rätt (www.rundosund.com Rund o Sund i Malmö) men för min sambos skull och min är det ju viktigt att han också kan!
    // nina

• Mitt hjärta är hemma

ninaboel: Vi gick intensivkursen trots långt kvar till bf. Den var bra ändå

• ninaboel

Mitt hjärta är hemma skrev 2007-09-11 11:43:34 följande:

ninaboel: Vi gick intensivkursen trots långt kvar till bf. Den var bra ändå
    Skönt att höra!
    Jag var lite orolig när vi beställde den att den skulle vara... för kort typ eller vad jag ska säga. Och så fick jag den där känslan... "oh, detta skulle jag ju kollat upp tidigare så hade vi kunnat..." *skrattar*
    Jag tycker iofs att det känns skönt att den är så koncentrerad. 6 timmar på 2 dagar, en em/kväll och en fm. Känns liksom lagom.
  • Silva

Vad menas med att man blir duktigare på att föda bara för att man gått profylax? Det handlar ju om kunskap om förlossningens olika skeden och avslappning och det kan man ju få på miljoner andra sätt än en svindyr profylaxkurs! Personligen tycker jag profylax är "ute".

• Två paddlar och en svans

Silva: Jamen då får du så gärna tipsa om en bättre träningsform inför förlossningen, som inkluderar en själv och partnern.

• Sopheia

Silva;
    Jag tror säkert att man kanlära sig det på många olika sätt, förlossningsförlopp och annat pratar man ju inte så mycket om på kursen, dock. Alla behöver olika sätt att lära sig på, för vissa passar nog profylaxkurser jättebra, för andra inte. Inför mitt första barn tränade jag Yoga och avslappning rätt mycketoch läste mänfgder men tyckte nog inte att det var så användbart under förlossningen i alla fall. Under denna graviditeten har vi gått en profylaxkurs, och både jag och min sambo har fått massor av verktyg som känns mycket mer konkreta och användbara inför förlossningen. Min sambo är jätteglad att jag släpade med honom, för nu känner han att vi kan "föda tillsammans" på ett helt annat sätt än förra gången, då han mest kände att det han kunde göra var attt vara snäll. '

Men, som sagt, alla lär väl sig på olika vis, det kursen framför allt lärt mig tror jag, är att vara ödmjuk inför detta med förlossning och födande, att faktiskt träna koncentrerat och ofta på avslappningen, att fokusera på uppgiften och att göra sig mentala bilder av vad man håller på med.

• Silva

Jag förstår, det ÄR säkert superbra för många. Reagerade mest på dialogen där "vi som har gått profylax" är SÅ himla lugna och avslappnade att BM på förlossningen inte kan TRO att det har gått så långt.

Silva: Undrar alltså över de "miljoner andra sätten" att få lika bra guiding inför förlossningen för en själv och en partner är? Eller i alla fall en variant? Tror säkert att många med liten budget skulle vara tacksamma för dina råd.

Silva igen: De flesta jag känner har gått profylaxkurs och jag har hittills inte hört någon som inte varit supernöjd (inkl. pappa och mamma som gick redan 1963 och sedan hade tre jättesmidiga förlossningar). Så jag har hela tiden trott - tvärtemot vad du gör - att profylax är inne, för att inte säga trendigt. Men du har ju uppenbarligen tillgång till information om andra metoder som är "på uppsving". Och eftersom varken jag eller mina vänner känner till de sätten så valde vi ett sätt som är "ute", dvs profylax. Väntar ivrigt på din information!

Svar på tråden Vad tycker ni om profylaxkurser?