• Dag o natt

Panik hjälp

Prata med pappan om hur du upplever det. Det är tufft att vara hård som förälder när man inte har dem alltid och när man kanske riskerar att bli mindre populär än den andra förälder för att man säger ifrån. Sånt lär sig barn och drar nytta av. Det är kanske inte hela världen med tandborstningen, att hoppa över en gång, men hur blir det i tonåren när det dyker upp större saker/problem? Prata med pappan... Berätta att barn inte mår dåligt av att man som vuxen bestämmer. Barn blir trygga av att veta att vi vuxna styr och bestämmer det mesta. Man kan kanske vara pedagogisk och försöka lirka in det man vill till barnet i ord och berätta. Berätta vad som händer om man inte borstar tänderna och fråga barnet om hon vill ha det så?

Jag är också bonusmamma och jag säger vad jag tycker i mitt hem. Jag får många sura blickar ibland, det kan röra sig om allt att jag vill att de städar i sitt rum till att påpeka att man inte går ut utan skor och definitivt inte på hösten när det regnar. Men lika sur som mitt bonusbarn blir på mig, lika mycket tycker hon mig också.

Svar på tråden Panik hjälp