• Tessen76

Förslag på sånger och dikter

Jag har alltid blivit väldigt rörd vi högtider så som bröllop, dop m.m, och nu håller vi på att planera våra barns dop. Sitter och försöker lyssna på sånger att ha till dopet, men jag bara gråter. Jag förstår inte hur jag ska klara av själva dopet, jag kommer ju att böla från början till slut :(
    Någon som har förslag på fina sånger och kanske ett par dikter till dop?
    Jag orkar verkligen inte sitta och leta på internet mer, jag bara gråter ju :(

ja kära nån... dagen närmar sig och mamma klarar inte ens av det nu haha

• Svar på tråden Förslag på sånger och dikter
  • Lotlas

Vi funderar på Olle Adolphssons "Det gåtfulla folket" som en solosång, men även Fred Åkerströms "Jag ger dig min morgon" är lite aktuell. Han skrev den till sin dotter CajsaStina. Åsa Jinders "Stilla ro och nära" är också fin tycker jag, liksom "Ett liv för mig", även om den senare skrevs av Anders Edenroth till hans fru.

Texter tycker jag är svårt, så det tar jag gärna emot hjälp med!

• JMI

På våran sons dop hade vi Sonja Aldéns sång "För att du finns" som solosång samt tvärflöjtspelande till "Ted Gärdestads "Ge en sol". Som inledning av dopet läste prästen en text som vi valt. Vi tog början av Shirley Clamps sång "Det är du" som text.

P.S Mina tårar rullade för fullt under dopet...

• kaveldun

"Välkommen till jorden" av/med Tina Ahlin är superfin.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Tessen76

Tack för alla förslag !
    Ska prata med gubben när han kommer hem och lyssna på sångerna. Har även fått låna en cd skiva av en kompis med fina sånger på, så det blir väl mer snyftande ikväll då ;)

• FruGabrielsson

älskade barn
    en sång till friheten

• FruGabrielsson

tryggare kan ingen vara
    du vet väl om att du är värdefull

• Pyan

De psalmer vi hade var:
    Det gungar så fint
    Tryggare kan ingen vara
    Du vet väl om att du är värdefull

Solosång:
    Lyckeliten
    Älska mig

Sen läste Elovs gudmor en text som vi hittade på den här sidan, "kom till mig" www.dopkort.com/dopdikter.html

Lycka till med dopet!

Svar på tråden Förslag på sånger och dikter