Skinkstek,vad göra med den?
Impulsköpte en skinkstek idag,så nu behöver jag ett roligt recept att trolla till de´n med! Kom med förslag vetja!
Impulsköpte en skinkstek idag,så nu behöver jag ett roligt recept att trolla till de´n med! Kom med förslag vetja!
Skrev i din felplacerade med, skriver här oxå då!
Har tyvärr inget recept just här och nu men jag skriver ju lite här så kan jag återkomma lite senare med en drös!
Jag brukar göra det lätt för mig genom att steka den runt om och salta och peppra ganska ordentligt (använder en gryta).
Sedan häller jag på vatten så det täcker ung. 2/3 och i med ett gäng köttbuljongtärningar och några vitlöksklyftor. Ibland slänger jag ner några lagerblad och hela svartpepparkorn oxå.
Så får man ju vända steken oxå ;)
Brukar slänga i kålrot, rotselleri, morötter, lök och palsternacka för god smak på köttet och god smak på grönsakerna sen =)
Servera med hemmagjort potatismos eller kokt potatis. På buljongen kan man göra en jättegod sås med bara lite grädde, soja, ev salt, peppar och svamp i. Har man en skvätt rödvin så blir det god smak på såsen om man har i det oxå
Åh gott! En av mina favoritet vad gäller grytor, ?hemmasnickrat? efter kokkonstens alla regler! *S* Den blir himmelsk god serverat med ris & kokta grönsaker!! Köttet ska brässera länge för att bli mört & jag använder bl a. vitlök & rödvin i den här grytan!
6 - 8 pers
Det här behöver du :
600 gram griskött (ex. skinkstek)
2 gula hackade lökar
3 krossade vitlöksklyftor
5 dl vatten
2 dl rödvin
2 msk strösocker
3 msk soya color
3 dl matlagningsgrädde
Salt & Peppar
GÖR SÅHÄR :
Bryn köttet lite åt gången i en stekpannan, flytta över allt till en strörre tjockbottnad gryta. Tillsätt sockret, den hackade löken, vitlöken och häll på vinet + lite vatten (det ska inte täcka). Brässera köttet minst 30 min, häll på vatten lite då & då så det inte ?kokar torrt?. Mot slutet tillsätt grädden & smaka av med salt & peppar!
kryddburken.wordpress.com/2007/05/07/favoritgryta-med-rodvinssas/
Åh,tack det lät gott båda två där,fler förslag kanske??
Eller...
strimla köttet, krydda med grillkrydda och stek/woka tillsammans med wokgrönsaker.
Lägg upp på mjukt tunnbröd, en klick av favoritdressingen - såsen.. rulla ihop och njuuuut !
Inte så nyttig kanske men så gott!
Om du har en lergryta så kan du göra den där... Med en massa goda grönsaker, åpple, rött/vitt vin och buljong och kryddor förståss!
Den var ganska stor,så det blir nog tunnbrödsmackor ikväll (Qutecats recept) och Devilles gryta till en annan dag! Tack ska ni ha!