• Mammatilltretroll

Stora problem med silverfiskar. Hjälp önskas!

Ja ända sedan vi flyttade in för 2 år sedan har vi haft problem med silverfiskar hemma.
    Och det är inte bara en i badrummet då och då. Oh nej. De är typ aldrig i badrummet faktiskt... märkligt nog... hmm

Vi ha en ganska avlång lägenhet och det är bara i ena delen de är.
    I klädkammaren, barnens lekrum och ibland i vardagsrum och köket...är de mest.
    Nästan aldrig i badrum, hall och sovrum.
    Och det handlar alltså om många. Igår när jag tände lampan i lekrúmmet vid 10 på kvällen så hittade jag TIO stora som kröp runt.. Maaad Sjuk
    Och går man upp på natten så ser man ofta någon på köksgolvet och i vardagsrummet också.
    Vi har hittat enstaka gång i skafferiet också! Shocked

Efter tips från Anticimex köpte vi små dosor och något medel man häller i som ska dra de små j*vlarna till sig och döda dem.. Men det har ingen effekt alls Sad
    Jag har fått olika uppgifter från Anticimex. Dels att man kan spraya gift och att de då försvinner, ofta för gott. Dels att man aldrig kan bli av med dem.

Vi har en lägenhet ovanpå vår (vi bor i en radhuslägenhet) och de ovanpå oss har också stora problem. Däremot har de som bor väggivägg med oss inga problem.

Anticimex sa att det kan handla om en fuktskada eftersom de trivs bra i fukt... Confused

Jag vet att de inte är farliga, men de är såååå äckliga!!! Och det värsta är när jag hittar de bland barnens kläder i byrån Evil or Very Mad

Ja, det jag undrar är:
    Vet någon något om silverfiskar? Någon intressant info om hur man får död på dem eller förebygger att de kommer tillbaka?

Är det någon som haft stora problem och sen fått sanerat och blivit av med dem för gott? Fick ni info om fuktskada?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Stora problem med silverfiskar. Hjälp önskas!
  • Klassikern

I min förra lägenhet så fanns det gott om silverfiskar. För mig fungerade en fälla från Anticimex ganska bra. Den luktade svagt av curry och drog till sig odjuren i mängder (fast å andra sidan verkade det komma nya i en aldrig sinande ström). Sedan så kom jag på att de inte gillar när man torkar golv och t ex köksskåp med såpvatten. Fast det hade ju en ganska kortvarig effekt...

Med andra ord; jag fick inte bort dem permanent, men om jag torkade med såpvatten så slapp jag se dem på några dagar iaf. Och fällan gjorde att det var färre silverfiskar i omlopp, men de försvann aldrig helt.

• Celestial

Vi hade silverfiskar i en lägenhet vi bodde i en gång i tiden. Vi fick också sådana där dosor av anticimex, men de försvann inte, så anticimex kom och sprayade i lägenheten. Efter det såg vi inte till en enda silverfisk.

• Vifsla

Jag hittade 3 (tre) silverfiskar i mitt badrum. Skrek och hällde sen i
    1. en skvätt hembränt
    2. klorin
    3. Ajax

Inga silverfiskar mer....

• Venusmannen

Normalt så brukar ju just den fuktiga miljön vara ett problem.
    Har ni mätt vad ni har för fuktnivå?
    En liten, enkel avfuktare för under tusenlappen kan ofta skapa underverk i en miljö med för hög fuktighet.

Svar på tråden Stora problem med silverfiskar. Hjälp önskas!