• Mallan29

Storkbett

Vad är storkbett? Vet att det är ett märke i nacke och mellan ögonbryn...men varför får de det?

• Svar på tråden Storkbett
  • Teskedsmamman

Ingen aning... men det är en kärlmissbildning som växer bort, alla mina 3 har det...

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • Dora

När går det bort då? Min 4-åring har kvar sitt.

• Teskedsmamman

Storkbett (kapillärt hemangiom) 
    Storkbett visar sig genom rödvioletta märken på pannan, på ögonlocken och i nacken hos många nyfödda barn. De brukar framträda ännu tydligare vid skrik.

Storkbetten består av en ansamling av små ytliga blodkärl som ( till skillnad från smultronmärken) inte är upphöjda över hudytan. Storkbetten försvinner spontant under de första levnadsåren.

I nacken kan de dock finnas kvar under flera år eller till och med bestå. Det kräver ingen behandling.

www.tryggabarn.nu/barn/Page1007.html

• slovenly

har oxå hört att det går bort.. men ja är rätt skeptisk till att dom i nacken försvinner, både min mamma å min syrra har kvar sina fortfarnde!

♥Rasmus 070209♥
  • slovenly
    Teskedsmamman skrev 2007-09-05 21:38:54 följande:
     I nacken kan de dock finnas kvar under flera år eller till och med bestå. Det kräver ingen behandling. www.tryggabarn.nu/barn/Page1007.html
    haha, ja där ser man!
    ♥Rasmus 070209♥
  • Teskedsmamman
    Indra o Tilde skrev 2007-09-05 21:37:09 följande:
    När går det bort då? Min 4-åring har kvar sitt.
    Min 3½-åring har kvar sitt i nacken, de i ansiktet har bleknat men man anar dem än... däremot har han kvar sitt hemangiom, en knöl med kärlmissbildning, som han har på bröstet men den har minskat ordentligt i storlek..
  • delfin73

indra o tilde;jag är 34år och jag har mitt kvar .
    hur är det med er förresten?,funkar det bra med Nestargelen fortf?.mvh m

• Dora
    delfin73 skrev 2007-09-05 22:07:48 följande:
    indra o tilde;jag är 34år och jag har mitt kvar.hur är det med er förresten?,funkar det bra med Nestargelen fortf?.mvh m
    Hej! Jo det funkar jättebra. Visst spyr hon ibland men det kan jag ta. Nu har vi beslutat att vi vågar döpa henne så på söndag blir det av. Vi har varnat prästen att hon kanske kräks i dopfunten.
    Indra -03 & Tilde -07
  • delfin73

Teskedsgumman;min dotter har också ett hemagiom på huvudet(en knöl liksom).har du ngn aning om varför de får dessa.
    har aldrig sett de förrut.
    hon har också ett smultron märke i armhålan,ingen av mina andra barn har ngt av detta.
    intressant tycker jag varför vissa får det och andra inte.
    som sagt har själv ett storkbett i nacken och ett i pannan (som numera bara min mor ser när jag blir förbannad) ,då det har bleknat avsevärt med åren.

• Teskedsmamman
    delfin73 skrev 2007-09-05 22:28:20 följande:
    Teskedsgumman;min dotter har också ett hemagiom på huvudet(en knöl liksom).har du ngn aning om varför de får dessa.har aldrig sett de förrut.hon har också ett smultron märke i armhålan,ingen av mina andra barn har ngt av detta.intressant tycker jag varför vissa får det och andra inte.som sagt har själv ett storkbett i nacken och ett i pannan (som numera bara min mor ser när jag blir förbannad),då det har bleknat avsevärt med åren.
    Ingen aning! Jag var så nöjd med att det inte var den där tumören som jag trodde det var så jag kom mig aldrig för att fråga Däremot så skulle det försvinna innan skolåldern, nu är han snart 4 och det börjar bli lite akut att det ska försvinna. Han har redan fått frågor osv på dagis vad det är och det hade ju varit skönt ifall det var borta lagom tills skolan börjar...
  • fjärilen78

min dotter på 8,5 år har storkbett som fortfarande syns och det blir värre om hon börjar gråta eller om det är kallt ute då syns det rejält!! hon har i pannan och i nacken.
    vår 1 åriga son har med storkbett i pannan,på ögonlocken och i nacken men det börjar försvinna och syns inte så mycket nu!!

fick med veta att det skulle försvinna innan dom blev 5 år men på min dotter stämmer det inte alls, antar att hon nog får leva med det!!

• Joje

Min son är 4½ månader och har 2 storkbett - ett litet uppe på hjässan (som bleknat ganska mycket) och ett stort i nacken (som syns ganska väl, han har ju nästan inget hår )

En BVC-tant (inte vår vanliga) sa att hennes son som nu är vuxen har sitt storkbett kvar... så visst kan man leva med det, inget farligt som sagt.

Hon sa också att hon trodde att storkbett kunde bero på att bebisen legat lite klämd i magen eller under förlossningen så hemangiomet uppstår - vet inte om detta stämmer, men det var hennes svar på det hela i alla fall.

Svar på tråden Storkbett