Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

Storkbett

Ingen aning... men det är en kärlmissbildning som växer bort, alla mina 3 har det...

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • Teskedsmamman

Storkbett (kapillärt hemangiom) 
    Storkbett visar sig genom rödvioletta märken på pannan, på ögonlocken och i nacken hos många nyfödda barn. De brukar framträda ännu tydligare vid skrik.

Storkbetten består av en ansamling av små ytliga blodkärl som ( till skillnad från smultronmärken) inte är upphöjda över hudytan. Storkbetten försvinner spontant under de första levnadsåren.

I nacken kan de dock finnas kvar under flera år eller till och med bestå. Det kräver ingen behandling.

www.tryggabarn.nu/barn/Page1007.html

• Teskedsmamman
    Indra o Tilde skrev 2007-09-05 21:37:09 följande:
    När går det bort då? Min 4-åring har kvar sitt.
    Min 3½-åring har kvar sitt i nacken, de i ansiktet har bleknat men man anar dem än... däremot har han kvar sitt hemangiom, en knöl med kärlmissbildning, som han har på bröstet men den har minskat ordentligt i storlek..
  • Teskedsmamman
    delfin73 skrev 2007-09-05 22:28:20 följande:
    Teskedsgumman;min dotter har också ett hemagiom på huvudet(en knöl liksom).har du ngn aning om varför de får dessa.har aldrig sett de förrut.hon har också ett smultron märke i armhålan,ingen av mina andra barn har ngt av detta.intressant tycker jag varför vissa får det och andra inte.som sagt har själv ett storkbett i nacken och ett i pannan (som numera bara min mor ser när jag blir förbannad),då det har bleknat avsevärt med åren.
    Ingen aning! Jag var så nöjd med att det inte var den där tumören som jag trodde det var så jag kom mig aldrig för att fråga Däremot så skulle det försvinna innan skolåldern, nu är han snart 4 och det börjar bli lite akut att det ska försvinna. Han har redan fått frågor osv på dagis vad det är och det hade ju varit skönt ifall det var borta lagom tills skolan börjar...
Svar på tråden Storkbett