Snälla hjälp, plommonen svämmar över :-)
Plommonträdet är alldeles fullt av plommon men tyvärr så saknas recept på olika plommonkakor i min receptpärm. Snälla hjälp mig att göra något smarrigt av alla godbitarna på trädet!
Plommonträdet är alldeles fullt av plommon men tyvärr så saknas recept på olika plommonkakor i min receptpärm. Snälla hjälp mig att göra något smarrigt av alla godbitarna på trädet!
svärmor hade massa plommon, så jag gjorde saft, sylt, paj och frös in resten! ska ha dom till plommonspäckad fläskfilé när sambon fyller år!
recept!!! hur gjorde du när du frös in dem? delade du dem och tog ut kärnan först?
ne jag frös bara in dom
Plommonsaft
1 kg (1 1/4 liter) plommon, väl mogna
2 dl vatten
Till 1 liter saft:
5 dl socker
ev 1 krm natriumbensoat
Skölj plommonen och lägg över i kastrull. sjud med vattnet tills de kokat sönder. Sila igenom silduk.
Mät upp saften och häll tillbaka i grytan. Tillsätt socker efter mängden saft. Koka upp och skumma.
Häll den heta saften i uppvärmda flaskor och förslut väl. Förvara svalt.
Tillsätt konserveringsmedel om förvaringsutrymmet är för varmt.
Till sylten köpte jag syltsocker och gjorde efter vad det stod där!
skar plommonen i klyftor innan jag började koka det, ser riktigt häftigt ut med plommonskalen i burken nu!
Fler tips?! Ni som också har fått massor av plommon i år, vad har ni hittat på?
Vaniljkokta plommon
Den som kokar in plommon med vaniljstång och fyller en vacker glasburk, kommer inte att ångra sig. Passa på att göra en extra att ge bort! Håller sig ungerfär 1 vecka i kylen.
Ingredienser
6 port
1 kg plommon
1 vaniljstång
8 dl vatten
5 ? 6 dl strösocker (beroende på plommonens sötma)
Till servering: Kesella vanilj
Gör så här
Dela vaniljstången på längden. Koka upp vatten, vaniljstång och socker. Låt koka ca 10 min. Halvera och kärna ur plommonen. Lägg ner dem i lagen och sjud 1 ? 2 min. Är plommonen helt mogna behöver de inte sjuda i lagen. Lägg plommonen i en värmetålig, ren glasburk. Häll på den heta lagen och sätt på locket. Servera gärna plommonen med en klick Kesella vanilj
Plommon-marmelad
1 kg plommon, gärna Victoria
1 paket Syltsocker 1 + 3
2 tsk kanel, mald
50 g mandel, hackad
1. Skålla, skala och kärna ur plommonen. Blanda allt utom mandeln i en kastrull och koka under omrörning i 2-3 minuter. Blanda i mandelhacket. Skumma noga.
2. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.
Burkkonserverade plommon
1 sats
Ingredienser
plommon, mogna t ex Victoria, Reine Claude, Czar
sockerlag till 2 kg plommon:
1 liter vatten
5-6 dl socker
2 krm askorbinsyra
= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ
Tillagning
Den gamla metoden att konservera på burk i sockerlag är idealisk för plommon. Genom den långa upphettningstiden hinner kärnsmaken dras ur och både plommon och lag får en utsökt fyllig och fruktig smak.
Koka sockerlagen och låt den svalna. Tillsätt askorbinsyra, utrörd i lite av lagen. Diska konservburkarna. Koka ringarna ett par minuter och låt dem ligga kvar i vattnet.
Obs! Pricka skalen på Reine Claude, vars skal är sammanvuxet med fruktköttet och därför inte kan skållas.
Skållning: Lägg plommonen i en sil och doppa dem i kokhett vatten någon minut tills skalet spricker och är lätt att dra av. Lägg genast de skalade plommonen i sockerlagen, så att de inte mörknar. När alla är skalade, lägg dem i konservburkar, men fyll bara till ca 2 cm från kanten.
Sila ev lagen och häll över den tills plommonen är nätt och jämnt täckta. Lägg sedan på råa äppelskivor, så att plommonen hålls nere i lagen.
Se till att burkkanterna är rena, sätt på gummiring, lock och klämma. Ställ burkarna på innerställningen i en konserveringsapparat eller på mjukt underlag (t ex hopvikta handdukar) i en vid gryta.
Häll på kallt vatten till 2/3 av översta burkens höjd och sätt på lock. Upphetta långsamt till 80°C och håll den temperaturen i 20 min. Tag sedan upp burkarna och låt dem kallna långsamt med en handduk över.
Plommon tarte
Pajdeg
200 g mjöl
100 g margarin
0,45 dl vatten
0,5 krm salt
Fyllning
15 st plommon, stora
4 st ägg
0,5 l mjölk
2 msk grädde
1 msk mörk rom
1,5 dl socker
2 msk maizena
Servering
vispgrädde, eller vaniljglass
Pajdegen:
1. Värm upp ugnen genom att tryck på varmluftsfunktionen 190C + start. Det hörs ett pipljud när rätt temperatur är nådd.
2. Blanda undertiden mjöl, salt och margarin till en grynig massa i en matberedare eller i en skål. Tillsätt vattnet och rör snabbt ihop till en slät pajdeg.
3. Kavla ut degen i en pajform och nagga botten lätt med en gaffel. Täck formen med smörpapper och fyll upp med kikärtor för att kanterna inte ska sjunka ihop.
4. Grädda skalet med funktionen varmluft 190 C i 10 minuter. Tag bort smörpappret och ärtorna efter gräddningen och låt svalna.
Fyllning:
1. Värm upp ugnen igen genom att tryck på varmluftsfunktionen 200C + start. Det hörs ett pipljud när rätt temperatur är nådd.
2. Dela plommonen i halvor och tag ur kärnorna. Fördela plommonen över pajskalet med snittytan uppåt.
3. Blanda ägg, mjölk, grädde, rom, maizena och socker i en bunke. Häll äggstanningen över plommonen.
4. Grädda pajen med funktionen varmluft 200 C i 25 - 30 minuter. Tarten är klar när fyllningen har stannat och är fast i mitten.
5. Låt tarten svalna något innan man skär upp i bitar. Servera med en klick grädde eller en kula vaniljglass.
Plommon i smulpaj
Ingredienser 4 portioner :
100 g smör
2 msk strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl flagad mandel
12-20 plommon
2 msk strösocker + 1 msk potatismjöl
myntablad till garnering
Så här gör du:
Smörj bottnen på en pajform, 24 cm i diameter. Smula samman smör, socker, mjöl, havregryn och mandel till en grynig massa. Går bra i matberedare med kalla smörtärningar. Eller smält smöret, häll det över ingredienserna och rör samman. Dela plommonen och ta ur kärnorna. Lägg dem med snittytan uppåt på en tallrik. Strö över blandningen av socker och potatismjöl. Lägg därefter plommonen med snittytan neråt i pajformen. Strö smuldegen över. Grädda pajen mitt i ugnen i 225 grader cirka 20 minuter.
Plommonpaj med vaniljsås av färska plommon
Ingredienser 4 portioner:
ca 8?10 färska plommon, väl mogna,
urkärnade och halverade
1 msk syltad ingefära, finhackad
ca 1/2 dl strösocker
1 msk potatismjöl
100 g smör, rumstempererat
2?3 msk socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
Tillbehör:
färdig vaniljsås, ca 3 dl
Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skölj plommonen, avlägsna kärnorna och halvera plommonen. Bred ut plommonhalvorna i botten av en ugnssäker form. Strö syltad ingefära, strösocker och potatismjöl över plommonen. Skaka formen så ingredienserna blandas väl.
Blanda smör med socker, vetemjöl och havregryn till en grynig massa. Fördela smuldegen över plommonen.
Sätt in pajen i mitten av ugnen och grädda i cirka 20?25 minuter tills frukten är genomvarm och smuldegen fått en fin gyllenbrun färg. Kontrollera pajen med jämna mellanrum, tillagningstiden kan variera ugnar emellan och även beroende på hur mjuka plommonen är.
Servera plommonpajen med vaniljsås