• Miz84

Ang dubbla efternamn

Jag har en liten fråga ang efternamn. Jag och min sambo är inte gifta och har pratat om vad vi vill att barnet ska heta.

Om vi tex väljer om det blir en kille, Max Mikael och sedan ett dubbelefternamn Ekström Asplund men då blir det igentligen bara Max Mikael Asplund för vad jag har fattat de som så kommer inte båda efternamnen med vid tex körkort m.m.

men så menar folk att man inte kan välja att heta dubbelefternamn om man inte är gifta, någon som har erfarenhet av detta?`

och någon som vet vart man vänder sig för att få reda på de?

• Svar på tråden Ang dubbla efternamn
  • Ningla

Vår tilde heter båda våra efternamn eller vad man ska säga. De sa på skatteverket att det går inte det kommer ändå bara stå det efternamnet som står sist på alla brev och så bla bla, men ändå så har det gjort precis tvärtom vad dom sa. Det står hennes förnamn sen båda efternamnet efter det, även på patienbrickan står båda o som sagt på all post hon fått. Körkort vet man ju inte än hur det är men hittils verkar det ändå va så att båda efternamnen kom med . Vi är inte gifta heller så.

(¯`°?.¸ ღ♥ TiLdE ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miz84

OK! Så det är iallfall skatteverket som man vänder sig till! för båda föräldrarna vill ju självklart att barnet ska heta bådas efternamn,

• THR1972

Enligt skatteverket så får man inte ha dubbelefternamn numera...det ena namnet blir ett så kallat mellannamn medans det man väljer att ha sist blir själva efternamnet.
    Dock har vi alltid skrivit bägge efternamnen på barnen då vi sökt dagisplats etc.....fast som sagt, det ena blir ett mellannamn.

• Ningla

Ja vi bara skrev det i det papper man får från dom om namnet. Sen ringde dom och tjatade massor om att det inte gick riktigt som vi tänkt oss. Men gick nu även in på försäkringskassans hemsida och där står båda efternamnen också. Men kanske är det så att ett av namnen klassas som mellan-namn.

• annmi

Min Son heter förnamn & två efternamn & det är alltid det sista som skrivs!
    Ex Anthon Lundgren Eriksson såå blir det Anthon L Eriksson eller bara Anthon Eriksson.

Men ring till Folkbokföringen & hör eller Skattemyndigheten tror jag vet mé

• Ningla

Ja precis så ja . Men lite konstigt att det då står på försäkringskassan Tilde - Efternamn- Efternamn. Men inga mellannamn annars ; ) lite snurrigt det där. Men,men

• Ningla

Här har det stått båda eftternamnen på allpost hittils .

• EmA

Ni får ju ett papper hem där ni skall skriva vilket namn ni vill ge ert barn, där står bra information tyckte jag. Men det är mycket riktigt så att det ena efternamnet blir ett mellannamn för du kan inte ha två efternamn. men i praktiken är det ingen skillnad.

Mamma till Tindra 070112
  • Fille Fjonkan

Våra Kids har makens efternamn som mellan namn och mitt efternamn. (Nu heter jag likadant sedan vi gifte oss) Min erfarenhet är att det snarast är mellannamnet som används flitigast i t ex skolor och på förskolor. Efternamnet tenderar att falla bort. *purken*

På körkortet står alla namn.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Mitt hjärta är hemma

Två efternamn kan man inte längre ha om man inte redan hade det 1986, det var någonstans i trakterna där som det ändrades till att bara vara tillåtet att ha ett (1) efternamn. Så även om man vid giftermål lägger till maka eller makes efternamn så kan man fortfarande bara ha ett efternamn, det ena namnet (du väljer själv vilket) kommer räknas som mellannamn. Både mellannamn och efternamn står med i pass och körkort, men mellannamnet har i princip ingen juridisk betydelse, inte mer än "för-mellannamnen". Anna Sara Jansson Persson har alltså två mellannamn, Sara och Jansson.
    Om man heter Jansson-Persson med bindesträck emellan förvärvade man alltså det namnet före 1986. (Eller vilket år det nu var.)

Så är det för gifta, TROR att för ogifta så får barnet automatiskt mammans namn om inte annat anmäls. Så är det iaf för gifta om makarna har olika efternamn.

• mist75

Så de kulturer som använder dubbelnamn traditionellt är helt dissade? Låter trist. :(

Nu fick jag en sak till att tänka på. Vi har inte alls tänkt på efternamn... Hmm...

Svar på tråden Ang dubbla efternamn