• Jehu

Min man vill inte ta lån för att köpa hus - behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det!!

Min man vill inte ta lån och köpa ett hus eftersom jag eventuellt behöver plugga framöver! Vi har lånelöfte, men han tycker det är för mycket pengar! Det skulle röra sig om ett lån på ungefär 2.5 miljoner. Vi har tillsammans (med mitt studiemedel) ut 38 000 netto (efter skatt) och jag tycker det är är ganska mycket och att vi borde klara av de månadskostnaderna.

Jag behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det? Vad har ni ut tillsammans netto? Hur klarar ni av era månadskostnader??

ps. Det är inte säkert att jag ska plugga, men vi räknar med det iallfall.

• Svar på tråden Min man vill inte ta lån för att köpa hus - behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det!!
  • Lottis77

Jag tycker 2,5 miljoner är mycket pengar, och håller med din man. Jag skulle inte våga ta ett så stort lån. Vi har just fått lån på 800.000 kronor och jag mådde illa i tre veckor innan vi tog beslutet.

Är det inte semester snart???
  • Jossisen

Men om inte tar lån, hur har han tänkt sig då? Vill han inte bo i hus? Då måste man ju ta lån. Tror mer än väl att ni har råd, ni har ju hög inkomst.

• Pikku Enkeli

Kan ni inte spara ett tag? Vet ju inte vad ni har för utgifter nu, men lever man lagom "snålt" så kanske ni kan spara i ett par år och köpa hus sedan.

Vi har ut ca 20'000kr, lade 950'000kr som gräns för boendeköp. Hamnade tack och lov lägre. 2,5 miljoner är för mig SJUKT mycket pengar, man ska helsta ha råd med sitt boende. T.ex. om din man blir arbetslös eller liknande.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Hannah76

Vad blir det för driftkostnade? Och andra övriga kostnader? har ni några sparade pengar att ha som buffert? Lägger ni sparade pengar till handpeningen? Lånar ni hela summan som huset kostar?

• flikkanS

men ni måste ju tala om på avd för platser ni bor på. tex i halmstad finns det knappt några hus i inenrstan under 1,5 miljoner. det ebror ju helt på var man bor. du får knappt en lägenhet under miljonen. man kan inte bara se vad någon gav som bor utanmför stan tex. sedan har ni ju rätt i att man måste klara av det om någon blir av med jobb och så... men.. ja ..

man kan ju smatidigt inte gå runt och tänka att man ska... bli arbetslös

• Jehu

Vi har en kontantinsats på 200 000 kronor, men ett ganska enkelt hus här där vi bor går loss på ca 2.7 miljoner! Vi har gjort noggranna kalkyler och hamnar väl runt ca 12 000 kr i boendekostnad! Plus minus någon tusing beroende på hus! Vi har marginaler, men det är klart att de inte är feta och vill därför veta hur andra har det med marginaler och boendekost´nad.

• Pikku Enkeli

flikkanS:
    Jag skulle inte köpa boende för över miljonen vart jag än bodde, så det spelar ingen roll var jag bor.

Och jag tycker det känns tryggt att ha räknat in i kalkylen att en av oss kan bli utan arbete ett tag, jag vill inte flytta om det skulle bli så. Så det går alldeles utmärkt att tänka så.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Jehu

Bor i storstad, men söker hus utanför stan där det är lite billigare.

• Hannah76
    Pikku Enkeli skrev 2007-09-06 13:32:26 följande:
    flikkanS:Jag skulle inte köpa boende för över miljonen vart jag än bodde, så det spelar ingen roll var jag bor. Och jag tycker det känns tryggt att ha räknat in i kalkylen att en av oss kan bli utan arbete ett tag, jag vill inte flytta om det skulle bli så. Så det går alldeles utmärkt att tänka så.
    Här får man inte ens ett boende för under miljonen..
  • Jehu

Men de som tänkte annorlunda för två, tre år sedan och vågade ta ett lite fetare banklån säljer sina hus/bostadsrätter nu och kammar hem över miljonbelopp i ren vinst! Det sägs ju att investera långsiktigt i en bostad är rätt. Bor man i en ort där bostadenä kostar under miljonen så ökar det ju inte heller i vinst på samma sätt som i en storstadsregion.

Jag har vänner som köpte hus för fyra år sedan för 2.4 miljoner (det var oerhört mycker pengar då) och idag är fastiheten värd 4 miljoner!

Pikku Enkeli skrev 2007-09-06 13:32:26 följande:
    flikkanS:Jag skulle inte köpa boende för över miljonen vart jag än bodde, så det spelar ingen roll var jag bor. Och jag tycker det känns tryggt att ha räknat in i kalkylen att en av oss kan bli utan arbete ett tag, jag vill inte flytta om det skulle bli så. Så det går alldeles utmärkt att tänka så.
Svar på tråden Min man vill inte ta lån för att köpa hus - behöver hjälp med hur ni andra med huslån har det!!