• Anonym (Mamman)

6 åring som slåss, beter sig illa i skolan

Min flicka 6 år slåss, skriker o gapar, beter sig så pass illa i skolan att de nu vill ha ett möte med mig för att diskutera eventuella extra resurser för henne..

Jag känner mig fullständigt misslyckad som förälder även fast jag vet att jag står maktlös inför det som händer i skolan/fritids.
    Det sista året hon gick på dagis var det samma sak där, det var möten var och varannan dag för att hon hade gjort något som de inte hanterade..

Min flicka är egentligen världens finaste tjej, hon har enormt stort hjärta och vill bara vara omtyckt, men vad hon inte tycks förstå är att hon snart inte har några kompisar kvar så som hon beter sig.
    Jag vet inte vad jag ska göra, eftersom personalen är överrens om att hon inte har ngn störning, vilket jag håller med om, hon är fullt "normal" egentligen, men hon har ett alldeles för stort "Jag", hon förstår inte att respektera kompisarna när de säger nej och hon blir väldigt arg och kan inte kontrollera sin ilska när hon känner sig illa behandlad eller kränkt.

Jag bara undrar om det är någon som har erfarenhet eller som kan ge mig ngt tips som kan få mig att må lite bättre.
    Just nu bara gråter jag och känner att min dotters framtid står på spel.

Ska hon sitta där ensam utan vänner och med lärare som inte orkar med henne....jag blir så ledsen när jag vet att hon har så mycket mer att ge egentligen...

Jag är helt knäckt!
  • Svar på tråden 6 åring som slåss, beter sig illa i skolan
  • susye

var påositiv till att de vill ge henne extra resurs, det är inte överallt man får det det har jag tyvärr personlig erfarenhet av

om det nu misstänks att hon lider av någon "störning" så be att få det utrett

vi kan prata privat om du vill, har en son, idag 18år, som haft likande problem o de följde med honom långt upp i skolåldern

• Anonym (Undrar)

Det händer inget i eran familj just nu som kan påverka din dotter?
    Min son reagerade likandant i 1:an när jag hade det jobbigt och var mycket på sjukhuset.
    Han fick en BUP-kontakt och lite extra tillsyn på rasten. Nu är han 9år och jag mår bra och han är som vilken unge som helst. Men man ser fortfarande det känsliga hur han vurmar för alla som har det lite tufft

Ibland reagerar barn så om dom är oroliga för något och då behöver dom prata med någon. Det är inget fel på din flicka. Lycka till!!

• Anonym (Mamman)
    susye skrev 2007-09-06 17:20:43 följande:
    var påositiv till att de vill ge henne extra resurs, det är inte överallt man får det det har jag tyvärr personlig erfarenhet avom det nu misstänks att hon lider av någon "störning" så be att få det utrettvi kan prata privat om du vill, har en son, idag 18år, som haft likande problem o de följde med honom långt upp i skolåldern

Tack för ditt svar!

Det är inte någon som tror att hon har ngn störning och det är det som gör det så svårt, att veta varför hon beter sig som hon gör.

Vad som ska diskuteras är hur de i skolan ska agera och att de behöver en extra resurs då de har så pass många barn och när hon "spårar" ur så vet de inte hur de ska agera i dagsläget...

Jag vet att det är positivt med extra resurs, men som alla föräldrar är man så rädd för den eventuella "stämpel" hon får i barngruppen om det ska vara så, det kanske inte motiverar andra barn att vara med henne när hon beter sig så pass illa att det dessutom finns en personal enbart till henne.

Jag har stora svårigheter att ta detta till mig, jag vet det! Men jag försöker att verkligen vara tillmötesgående och verkligen göra vad jag kan för att hon ska få den hjälpen hon behöver.

Men just nu vill jag bara säga till henne "Fattar du inte att om du håller på så här så kommer du att bli helt ensam"....

• susye

men du förlåt jag såg inte att det stod ett inte vid tankarna kring störning

barn är inte som vuxna de kommer ta det helt naturligt att hon får en resurs, för det första vet de ju inte vad det är så de kommer ju bara tycka att det är en kul ny vuxen person som dyker upp o för det andra så sak resursen kanske itne visa allt för tydligt att det är just henne hon är det till utan vara naturligt med alla barn men finnas i hennes närhet

min son gick i 8:an då han fick sin o det funkade hur bra som helst

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Undrar) skrev 2007-09-06 17:24:44 följande:
    Det händer inget i eran familj just nu som kan påverka din dotter?Min son reagerade likandant i 1:an när jag hade det jobbigt och var mycket på sjukhuset.Han fick en BUP-kontakt och lite extra tillsyn på rasten. Nu är han 9år och jag mår bra och han är som vilken unge som helst. Men man ser fortfarande det känsliga hur han vurmar för alla som har det lite tufftIbland reagerar barn så om dom är oroliga för något och då behöver dom prata med någon. Det är inget fel på din flicka. Lycka till!!

Det är just det att min dotters pappa är missbrukare, han har dock inte funnits i hennes liv mer än sporadiskt sedan hon var 1 år, dock har hon en nära relation till sin farmor och farfar.

De senaste 2 åren har det blivit ohållbart då hon har så enormt mycket sorg över detta och jag personligen tror att det är det som gör att hon inte kan "kontrollera" sina känslor, så som ilska etc.

Jag har försökt att få hjälp av BUP men de bara säger till mig att de tycker att det inte är lönt ännu att göra ngt.

De anser att hennes problem bara kan bli värre om vi börjar gå på BUP..

Medans jag anser att det är väl bättre att fånga upp henne nu, INNAN det går fullständigt åt skogen???

Jag ÄR helt övertygad om att det inte handlar om ngn störning så som ADHD eller Damp, eftersom detta är en tjej som inte haft några problem tidigare utan de har eskalerat de senaste två åren och kommit i samband med att hennes pappa "spökar".

Jag har frågat både fröknar och BVC personal om detta kring "störningar" och de är alla överrens om att det inte föreligger något som talar för att det skulle vara något sådant.

Däremot är hon väldigt känslig och har mycket tankar och funderingar..

• Anonym (Mamman)
    susye skrev 2007-09-06 17:30:10 följande:
    men du förlåt jag såg inte att det stod ett inte vid tankarna kring störningbarn är inte som vuxna de kommer ta det helt naturligt att hon får en resurs, för det första vet de ju inte vad det är så de kommer ju bara tycka att det är en kul ny vuxen person som dyker upp o för det andra så sak resursen kanske itne visa allt för tydligt att det är just henne hon är det till utan vara naturligt med alla barn men finnas i hennes närhetmin son gick i 8:an då han fick sin o det funkade hur bra som helst
    Ja jag vet, det är väl bara det att man ska förlika sig med tanken..
    Man vill ju så gärna att det ska gå bra för ens barn, att de inte ska utmärka sig negativt etc.
    Det är jättesvårt att förhålla sig till detta och ta det till sig, samtidigt som jag vet att jag måste göra det för hennes skull och att det är bättre att ta det NU innan hon blir större...
  • susye

Anonym (Mamman) skrev 2007-09-06 17:33:01 följande:

Ja jag vet, det är väl bara det att man ska förlika sig med tanken..Man vill ju så gärna att det ska gå bra för ens barn, att de inte ska utmärka sig negativt etc.Det är jättesvårt att förhålla sig till detta och ta det till sig, samtidigt som jag vet att jag måste göra det för hennes skull och att det är bättre att ta det NU innan hon blir större...
    men det är du som tycker det är nergativt, kanske itne alls din dotter
    jag anser ju att hon behöver nån att få ur sig allt kring detta med pappan hos så jag tycker BUP svarade väldigt konstigt, min son var just 6 år då han började där
    ring BUP o stå på dig elelr be att få hjälp via skolsköterskan för det bör finnas någon kurator knyten till skolan
  • Anonym (Mamman)
    susye skrev 2007-09-06 17:36:35 följande:
    Anonym (Mamman) skrev 2007-09-06 17:33:01 följande: men det är du som tycker det är nergativt, kanske itne alls din dotterjag anser ju att hon behöver nån att få ur sig allt kring detta med pappan hos så jag tycker BUP svarade väldigt konstigt, min son var just 6 år då han började därring BUP o stå på dig elelr be att få hjälp via skolsköterskan för det bör finnas någon kurator knyten till skolan
    Ja nu känner jag ännu mer att jag MÅSTE få hjälp via BUP, första gången jag var i kontakt med dem då var hon 3 år, sedan var nästa gång vid 4.5 års ålder, och nu senast i våras...

Jag måste, som du säger, stå på mig!!!!

Jag tror ju att hennes problem ligger på en nivå som BUP KAN hjälpa henne med!
  • susye

Anonym (Mamman) skrev 2007-09-06 17:40:19 följande:

Ja nu känner jag ännu mer att jag MÅSTE få hjälp via BUP, första gången jag var i kontakt med dem då var hon 3 år, sedan var nästa gång vid 4.5 års ålder, och nu senast i våras...Jag måste, som du säger, stå på mig!!!!Jag tror ju att hennes problem ligger på en nivå som BUP KAN hjälpa henne med!
    jag tycker definitivt det låter som om BUP kan hjälpa er o då har jag personlig erfarenhet genom min son o så har jag jobbat lite inom barnpsyk
  • Anonym (Mamman)
    susye skrev 2007-09-06 17:55:18 följande:
    Anonym (Mamman) skrev 2007-09-06 17:40:19 följande: jag tycker definitivt det låter som om BUP kan hjälpa er o då har jag personlig erfarenhet genom min son o så har jag jobbat lite inom barnpsyk

Tack!

Ja, det är väl mest det att man vill formulera sig så bra som möjligt på så kort tid som möjligt...eller nåt..
    Det är ju så himla mycket som hänt som påverkar henne, och att dra allt det per telefon är både jobbigt för mig och för den som lyssnar.
    Samtidigt som det är viktigt att allt framkommer!

Nej minsann, jag måste ta tag i detta, får göra det på måndag, är väl inte lönt en fredag kan jag tänka mig..
    Saken är den att jag är själv utbildad inom psykiatrin och har mkt erfarenhet, dessutom så vidareutbildar jag mig idag till ngt som kommer att leda till att jag kommer att arbeta med utsatta barn, så jag VET ju att hon behöver detta!

Och det är bättre som sagt att hon får börja NU, och inte om 1-2 år när skolan redan är förstörd kanske...

Hon känner sig annorlunda redan som det är, hon ska inte behöva göra det mer!

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Mamman) skrev 2007-09-06 17:30:44 följande:
    Det är just det att min dotters pappa är missbrukare, han har dock inte funnits i hennes liv mer än sporadiskt sedan hon var 1 år, dock har hon en nära relation till sin farmor och farfar. De senaste 2 åren har det blivit ohållbart då hon har så enormt mycket sorg över detta och jag personligen tror att det är det som gör att hon inte kan "kontrollera" sina känslor, så som ilska etc. Jag har försökt att få hjälp av BUP men de bara säger till mig att de tycker att det inte är lönt ännu att göra ngt. De anser att hennes problem bara kan bli värre om vi börjar gå på BUP.. Medans jag anser att det är väl bättre att fånga upp henne nu, INNAN det går fullständigt åt skogen??? Jag ÄR helt övertygad om att det inte handlar om ngn störning så som ADHD eller Damp, eftersom detta är en tjej som inte haft några problem tidigare utan de har eskalerat de senaste två åren och kommit i samband med att hennes pappa "spökar". Jag har frågat både fröknar och BVC personal om detta kring "störningar" och de är alla överrens om att det inte föreligger något som talar för att det skulle vara något sådant. Däremot är hon väldigt känslig och har mycket tankar och funderingar..

Jag tycker det låter som ett konstigt svar från BUP. Vi fick BUPkontakten via skolan tror skolskötreskan hade ett ord med i laget. Sonen bor permanent hos sin Far och är hos mej så ofta det går därför är jag inte helt hundra.

Saken är ju den att barn kan behöva någon vuxen att prata med som dom inte känner sej lojala mot. Bara berätta vad dom tänker det är ju inte säkert att hon vill säga allt till dej hur tråkigt det än låter. Min son hade en samtalstepeut. Han prata både om att jag var sjuk och att Pappa och jag inte bodde ihop att han var arg på Pappa för det osv.

Dom berättar ju inget men det är vad sonen sagt.

Stå på dej!! Det är mycket bättre att fånga upp henne i tid. Prata med skolskötreskan el skolkuratorn ibland kan dom hjälpa till.

Förklara för din dotter att en resurs inte är ett straff utan någon som är där för hennes skull. Lycka till.

Svar på tråden 6 åring som slåss, beter sig illa i skolan