• Thessis77

Pco-s praktiskt taget steril enligt gyn

Vet du, jag tror du kan ha missuppfattat din gyn. Då man har PCO/PCO-S har man många små äggblåsor som inte är befruktningsbara eftersom de är för många och för små för att lossa. Därtill har du kanske för lite FSH-hormon i kroppen, dvs det hormon som gör att äggblåsorna växer. Dessa äggblåsor är alltså omogna och därför odugliga för befruktning. Sa hon verkligen att du är STERIL? Med det ordet? Det att äggblåsorna är odugliga just nu betyder inte att de inte kan bli mogna, genom hormonbehandlingar som t.ex. pergo eller sprutor. Det är många med PCO-S som har "odugliga" ägg för befruktning, men de kan göras mogna och därmed dugliga för befruktning genom olika mediciner. Tror nog att det var så som din gyn menade, inte att du är steril, för det kan hon väl omöjligen veta med de få tester som gjorts hittills.

• Thessis77

Men efter vad jag förstått av vad du skrivit här hittills så har ni inte gjort någon ordentlig utredning med blod/hormonprov, spermieprov och spolning. Jag tror faktiskt att det inte går att säga just något alls om din fertilitet utan dessa prover. Oberoende av vad gyn nu säger (och jag tror att det finns missuppfattningar här). Läs "Dollars matte:s inlägg än en gång, det är en bra och komprimerad skrivelse om vad jag tror är porblemet. Om du inte är nöjd, så sök en anna gyn för en andra opinion. Annors har du nog inget att oroa dig för. Om din nuvarande "läkare" säger att du är steril utan alla dessa utredningar så har han/hon fel. Punkt slut. Man kan helt enkelt inte bedöma det så utan att utredas ordentliget. Ingen skillnad vad hon/han säger - sök en annan opinion. Men jag tror faktiskt ännu att du överreagerar och har missuppfattat det läkaren säger.

• Thessis77

Jag bara inte fattar varför du inte skulle kunna få äl med t.ex. pergo. Och metformin för sötsuget och viktnedgången. "Alla" får ju det! Tycker inte det är bra att genast gå till de tunga IVF-behandlingarna utan att ens pröva de lättare metoderna, som pergo och sprutor. Kan du inte gå till en privat läkare och få den andra opinionen? Det är ju lite dyrare förstås, men en gång kan man väl gå för att få detta utrett. Och dessutom har du då något konkret att komma med om du väljer att anmäla din nuvarande läkare/gyn.

Svar på tråden Pco-s praktiskt taget steril enligt gyn