Jag gifte mig på ishotellet i Jukkasjärvi! Nyårsafton, minus 40 grader... och otroligt vackert. Tillika är jag Kirunabo, även om jag numer är utflyttad.
Vi hade med oss ett helt gäng barn som tyckte att ishotellet var en fantastiskt upplevelse. Mina tips för små barn är
satsa på bra underställ, gärna i ull om du hittar ett klifritt sådant
strumpor i ullfrotté
skor som ger utrymme för att vicka på tårna trots tjocka strumpor
tossor att ha istället för skor i åkpåsen
tunna ullvantar inuti vindtäta yttervantar
väpnarhuva under mössan
Bäst av allt: köp en vetekudde (i hälsokosten, en sådan som man värmer i micron) värm och lägg i vagnens åkpåse - varmt och skönt i flera timmar!
Jukkasjärvi brukar alltid vara några grader kallare än Kiruna, och temperaturen sjunker snabbt om kvällen. Men det kan som tidigare nämnts även vara mildväder...
I Jukkasjärvi är det trevligt att besöka kyrkan (alltså inte ishotellets kapell) och se på den fina altartavlan av Bror Hjort.
Det är dessutom 400-årsjubileum för Jukkasjärvi när du är där, säkerligen med en del kulturella evenemang
Hälsa på hos renarna.
Pimpla fisk på isen.
Åka skoter och/eller hundspann (hjälm med skidglasögon till minstingen) en kort sväng. Kom ihåg att den som inte rör på sig blir kall mycket fortare. Efter en stillasittning så är det bra att jaga runt på barnet så det får upp värmen igen.
Passa på att bo en extra natt i "norrskensrum" på ishotellet (dvs i stuga med takfönster) för där ute finns många fina naturupplevelser.
Strax utanför Kiruna finns Loussavaarabacken, där har jag själv åkt pulka minsann. Skulle nog valt en liten kulle närmare såvida ni inte är extrema pulka-entusiaster.
Snöfestivalen är i slutet av Januari, kanske statyerna står kvar när ni är där?
Besök gruvan (ej för små barn)
Kiruna kyrka, världens vackraste kyrka
Besök Esrange, rymdstationen
Gå in och värm er på Hjalmar Lundbomsgården, café och museum. Dessutom spökar det där!
Trevlig resa!