• Paradise

Hjälp! Ni som har små barn i Kiruna...

Hej på er!

Jag bor i Göteborg och skall upp med min lilla dotter till Kiruna och ishotellet februari 2008 på bröllop. Hon kommer att vara 14 månader då och jag har ingen aning om hur man klär ett litet barn så långt norr över och hur man skyddar dem som bäst. Kan man köra med en 3-hjuling däruppe (Urban Jungle)? Hur länge kan man vistas ute med de små liven vid normal temperatur för den årstiden? Mina frågor kanske låter dumma, men jag har ingen aning!!!

• Svar på tråden Hjälp! Ni som har små barn i Kiruna...
  • hotten

jadu, då ingen vet vädret för februari -08 så kan ingen svara på din fråga...

men annars så brukar vi ha vanliga kläder å så alltingen flees eller stickad tröja å vanlig vinter overall, å så mössa, handskar å skor förståss..

å vagnar har man ju i kiruna oxå...

hur länge man kan vara ute beror på vädret, onödigt att gå ut om man inte måste om det är -40.. men det kan likväl vara +-0 å du kan va ute hela dan om du vill..

men skulle det nu vara svinkallt just då så är det ju inte speciellt kallt på ishotellet ändå! å ingen annan kommer heller att visstas utomhus speciellt länge..

• Paradise

Klär man sitt barn på samma sätt? Dvs vanlig overall med fleece under? Och vid vilken tempratur skall man inte vistas ute med en liten?

• kulrika

Hej här är en mamma från Kiruna:)

• Paradise

Å har du lite tips till en osäker Göteborgare

• kulrika

SjälvklartSkrattande

en varm overalla samt nå ylle/stickade kläder under en rejäl mössa och vantar samt en åkpåse till vagnen..

• kulrika

Du kan köra din vagn.. bara de är plogat:)  ska ni flyga upp?

• kulrika

Om ni flyger upp så råder jag dig och ta nån "billigare" vagn eller om du känner någon du kan låna av här uppe.. för på flyget är dom INTE rädd om vagnarna kastar och slänger dom hur som helst.
    Vi fick vår vagn förstörd på de viset:(

• kulrika

Fråga gärna om de är något annat du vill veta:)

• Paradise

Tack för alla tipsen! Ja vi skall flyga upp så det blir nog att köpa en lite billigare vagn. Var köper man sånna?

• hotten

visst händer det att vagnar går sönder i flyget, framför allt hjul blir snea så man får köpa nya hjul.. har jag hört..
    Vi har dock rest lite varstans både innom landet å runt jorden typ 100 resor minst (på riktigt) å ALDRIG har det hänt nått med vagnen! 2 första åren släpade vi med den stora vagnen å sedan en större sulky.
    en gång var det en stor reva i skyddspåsen, men inte en skråma på vagnen! å jo en gång hade en liten plast detalj till nätkassen gått sönder å därefter tog jag alltid bort nätkassen..

När man inte går ut med barnen? jaa på dagis å så går de inte ut när det är över -15 c..
    men om det nu är jätte kallt då ni är uppe så behöver du väll inte dra barnet i pulkan halva dagen utan göra det du skall bara i ishotellet är det ju aldrig så kallt inne!

förövrigt så kan det kännas mycket kallare i göteborg med kalla vindar från havet! fast det är typ -10 jämfört med här -20!

• Paradise

Det var skönt att höra era svar, nu känner jag mig lugnare

Får se om vi köper vagn då, vi reser ju också en del, men man gillar ju sin nuvarande vagn mycket så på så sätt är det ju skönt att ha den med. Vi får se hur det blir med det. Har också hört att det kan kännas mycket kallare i Gbg när det blåser, framför allt råare i luften...

Har ni några bra tips på vad man kan göra i Kiruna med en liten? Vi kommer på måndag kväll och bröllopet är inte förän på fredagen. Tänkte åka en utflykt som hette "renkörning" på torsdagen. Och hur är skidbacken i Kiruna? Finns det någon mysig värmestuga där och kan man bara åka pulka utan liftkort om man vill? Vet ni om man kan hyra pulka där?

Många konstiga frågor, men man får ju passa på när man har kirunabor på tråden

• Cocarola

Jag gifte mig på ishotellet i Jukkasjärvi! Nyårsafton, minus 40 grader... och otroligt vackert. Tillika är jag Kirunabo, även om jag numer är utflyttad.

Vi hade med oss ett helt gäng barn som tyckte att ishotellet var en fantastiskt upplevelse. Mina tips för små barn är

satsa på bra underställ, gärna i ull om du hittar ett klifritt sådant
    strumpor i ullfrotté
    skor som ger utrymme för att vicka på tårna trots tjocka strumpor
    tossor att ha istället för skor i åkpåsen
    tunna ullvantar inuti vindtäta yttervantar
    väpnarhuva under mössan

Bäst av allt: köp en vetekudde (i hälsokosten, en sådan som man värmer i micron) värm och lägg i vagnens åkpåse - varmt och skönt i flera timmar!

Jukkasjärvi brukar alltid vara några grader kallare än Kiruna, och temperaturen sjunker snabbt om kvällen. Men det kan som tidigare nämnts även vara mildväder...

I Jukkasjärvi är det trevligt att besöka kyrkan (alltså inte ishotellets kapell) och se på den fina altartavlan av Bror Hjort.
    Det är dessutom 400-årsjubileum för Jukkasjärvi när du är där, säkerligen med en del kulturella evenemang
    Hälsa på hos renarna.
    Pimpla fisk på isen.
    Åka skoter och/eller hundspann (hjälm med skidglasögon till minstingen) en kort sväng. Kom ihåg att den som inte rör på sig blir kall mycket fortare. Efter en stillasittning så är det bra att jaga runt på barnet så det får upp värmen igen.

Passa på att bo en extra natt i "norrskensrum" på ishotellet (dvs i stuga med takfönster) för där ute finns många fina naturupplevelser.

Strax utanför Kiruna finns Loussavaarabacken, där har jag själv åkt pulka minsann. Skulle nog valt en liten kulle närmare såvida ni inte är extrema pulka-entusiaster.

Snöfestivalen är i slutet av Januari, kanske statyerna står kvar när ni är där?

Besök gruvan (ej för små barn)

Kiruna kyrka, världens vackraste kyrka

Besök Esrange, rymdstationen

Gå in och värm er på Hjalmar Lundbomsgården, café och museum. Dessutom spökar det där!

Trevlig resa!

Svar på tråden Hjälp! Ni som har små barn i Kiruna...