Inlägg från: Sallisen |Visa alla inlägg
  • Sallisen

Rätt att göra allt för att få "sitt" arv??

Så länge man lever gör man vad man vill med sina pengar. De efterlevande har rätt till det som finns i den avlidnes ägo på dödsdagen.

Jag vill ha semester nuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
  • Sallisen
    azofia skrev 2007-09-07 13:34:05 följande:
    Men ibland kan det faktiskt vara så att om stora gåvor givits strax innan personen dött så kan de återkallas vid bouppteckningen. Det kan nämligen ses som förskott på arv tydligen (det fick jag höra från advokaten som gjorde bouppteckningen när min far dog).Så killen är inte helt felute rent juridiskt även om man kan ha åsikter om det på det moraliska planet.
    Om han skänkt pengar till välgörande ändamål/till någon organisation så kan det väl inte räknas som förskott på arv?! Organisationen räknas väl inte som arvtagare??
  • Sallisen
    azofia skrev 2007-09-07 13:49:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur det är med just den saken. Men jag tror nog att det kan vara så oavsett vem man gett pengarna till.
    Hm! Måste fråga en av tjejerna på jobbet som jobbar med arvsfrågor (jurist)... får ta det på måndag!
  • Sallisen

Egentligen tycker jag att man ska få ge sina pengar till precis vem man vill. Varför ska man egentligen ärva sina föräldrar per automatik?

Svar på tråden Rätt att göra allt för att få "sitt" arv??