• Mamisita

Vad äter ni vid fondue? Behöver tips!

Hade tänkt att bjuda några vänner på fondue i helgen och skulle behöva lite tips och recept. Gärna på alla typer av fondue och vad ni brukar ha för tillbehör och så.

Tipsa gärna om det är något i fondueväg man bör undvika om man är gravid.

• Svar på tråden Vad äter ni vid fondue? Behöver tips!
  • October

Åhh, vad sugen jag blev, jag vill också ha recept!

• eileme84

om man äter oxfile ska man se till att den inte är röd inuti innan man äter den, då är det bättre att hålla den lite längre i grytan än när man inte är gravid..det gjorde jag iaf ;)

• Mamisita

puffar lite för goda recept

• Såpbubblan

Oxfilè, kycklingfilè, potatis av något slag, olika dipsåser ( går utmärkt med chipsdip), blomkål (färsk), champinjoner (gott att doppa i fondue), cocktailtomater, morotsstavar, gurkstavar, oliver, marinerade vitlöksklyftor och två små skålar med flingsalt o nymalen svartpepppar att ha till köttet.

olivröra: finhacka ett gäng oliver (gröna) och blanda med en vitlöksklyfta, creme fraiche och lite salt.

God sås till kycklingfilèn: 1dl sweet´n sour sås, 3 msk chilisås, några droppar äkta kinesisk soya.

Hoppas ni får en trevlig kväll!!!

• Freiya

ååå va gott! jag håller på och försöker övertyga min sambo om att det inte är brandfarligt med fondue. sist började golvet brinna, haha.

ett tips är att vara försiktiga!
    vi brukar ha oxfilé, fläskfilé, champinjoner och bacon (blir svingott) och doppa. bara vanlig olja då alltså. vi brukar bara ha chips till.

sen finns det ju ostfondue med, såg jättegott ut när dom gjorde det på martha stewart show :P ost och vitt vin som fick koka upp och sen hölls det varmt och man doppade grönsaker och bröd i. mumma.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Mamisita
    Såpbubblan skrev 2007-09-07 12:14:35 följande:
    Oxfilè, kycklingfilè, potatis av något slag, olika dipsåser ( går utmärkt med chipsdip), blomkål (färsk), champinjoner (gott att doppa i fondue), cocktailtomater, morotsstavar, gurkstavar, oliver, marinerade vitlöksklyftor och två små skålar med flingsalt o nymalen svartpepppar att ha till köttet.olivröra: finhacka ett gäng oliver (gröna) och blanda med en vitlöksklyfta, creme fraiche och lite salt.God sås till kycklingfilèn: 1dl sweet´n sour sås, 3 msk chilisås, några droppar äkta kinesisk soya.Hoppas ni får en trevlig kväll!!!
    Åh tack låter jätte gott nu blir jag extra sugen. Måste fråga kan man "fritera" köttet och kycklingen i samma gryta samtidigt eller måste man göra det separat och byta olja?
  • Mamisita
    Freiya skrev 2007-09-07 12:17:45 följande:
    ååå va gott! jag håller på och försöker övertyga min sambo om att det inte är brandfarligt med fondue. sist började golvet brinna, haha.ett tips är att vara försiktiga!vi brukar ha oxfilé, fläskfilé, champinjoner och bacon (blir svingott) och doppa. bara vanlig olja då alltså. vi brukar bara ha chips till.sen finns det ju ostfondue med, såg jättegott ut när dom gjorde det på martha stewart show :P ost och vitt vin som fick koka upp och sen hölls det varmt och man doppade grönsaker och bröd i. mumma.
    Hjälp vad gjorde ni då, för att det skulle ta eld? Blir lite nojig nu...har två grytor pga av en liten julklappsmiss...en elektronisk och en i gjutjärn som man använder någon typ av gasol eller liknande? (hjälp vet ju inte ens hur man tänder den) Hur gör man ostfondue? Kan man äta det om man är gravid, borde väl fungera om det är hårdost man smälter? eller är det någon speciell fondueost man använder?
  • October

Ingen som använder buljong? Känns nyttigare och mindre brandfarligt än olja men jag har inget recept. Jag har bara ätit fondue i österrike och det var så gott. Nån som har testat lövbiff i strimlor? Det borde väl funka?

• Såpbubblan

Bejbybåm; Vi har samma fonduegryta till både köttet och kycklingen. Om bara oljan håller över 100 grader så dör ju alla farliga bakterier.
    Se till att det inte blir rosa så är det ingen fara, har gjort så i flera år och har aldrig blivit matförgiftad....

• Mamisita
    October skrev 2007-09-07 12:23:21 följande:
    Ingen som använder buljong? Känns nyttigare och mindre brandfarligt än olja men jag har inget recept. Jag har bara ätit fondue i österrike och det var så gott. Nån som har testat lövbiff i strimlor? Det borde väl funka?
    Tar det lång tid att tillaga köttet i buljong?
  • Mamisita
    Såpbubblan skrev 2007-09-07 12:28:36 följande:
    Bejbybåm; Vi har samma fonduegryta till både köttet och kycklingen. Om bara oljan håller över 100 grader så dör ju alla farliga bakterier. Se till att det inte blir rosa så är det ingen fara, har gjort så i flera år och har aldrig blivit matförgiftad....
    Ja det är sant, marinerar du köttet innan eller är det bara naturelle?
  • October

När vit åt med buljong gick det snabbt att få klart tycker jag, det var tunna strimlor kött och buljongen var riktigt varm. Men det går kanske snabbare med olja. Man kanske ska söka lite recept på nätet och se om man kan ha lite fondue imorgon.

• annca

Fläskfilé
    oxfilét
    entrecot
    lövbiff
    bläckfiskringar
    stora räkor
    champinjoner
    broccoli
    blomkål
    paprika
    lökklyftor
    marinerade vitlöksklyftor
    soltorkad tomat i solrosolja
    kycklingfilét
    squash

Och så en uppsjö såser:
    aioli
    tzatziki
    jordnötssås
    hoi sin sås
    sötsur thaisås
    chiligräddfil
    ...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mamisita

puffar lite till, någon som brukar göra ostfondue och kan berätta mer om det

• Freiya

TS: vi hade t-röd eller t-gul, kommer inte ihåg vilken som e vilken. det e ju som en liten brännare man har under där man häller i t-nånting och sen tänder på, så kan man anpassa lågan med ett litet lock med hål i som stryper lågan och sådär.
    sambon tyckte att han va jätteförsiktig och inte spillde en droppe, men när han tände på brännaren så vooosch sa det så brann det på golvet. det va ju bara vätskan som brann så det skulle säkert slocknat av sej självt, men läskigt va det. därför vägrar han fondue nu, hehe.
    på marta hade dom vanlig hårdost. en som man tycker om, sa hon bara. gärna en lite starkare ost, herrgård kanske inte blir nån höjdare :P och vitt vin då. sen va det säkert nån krydda eller nåt i, men kolla på marthastewart.com så hittar du det säkert. finns en sökfunktion där.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Vad äter ni vid fondue? Behöver tips!