• Bebita 2k7

Tips för torra utslag

Behöver få lite tips om vad man kan smörja ansiktet och halsen med då min lilla tjej fått torra utslag pga att hon dreglar, utslagen är mest på halsen, använder nu silon som är fuktavstöttande och sen använder jag decubal, men kanske ni vet nåt som funkar ännu bättre. Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-07 12:50:06:
    Har testat miniderm, funkade inte alls

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-07 19:11:44:
    Tack för länken om försvarets salva, är nog inte så bra för bebis hy...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-11 14:12:39:
    Tack för alla tips, det har funkat jätte bra med inotynol.

• Svar på tråden Tips för torra utslag
  • Joje

Ammar du, kan du ta bröstmjölk. Annars barnolja (vi använder ACO`s babyolja).

• Alle
    asul skrev 2007-09-07 21:10:23 följande:
    Bephanten. Eller mildison om det är väldigt mycket.
    På dregelfläckar skulle jag inte använda cortison, utan bara mjukgörare.
    Det är ju torrfläckar, inte eksem, om jag läser TS rätt.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • 8Emilie8

Jag smörjer med solrosolja på torrfläckar och har det även som massageolja. Funkar kanon.

• Betzzy

vill minnas att det finns nått som heter "enetyol" eller nått sånt som jag hade på mina barn. kanske minns jag fel? Det var väldigt bra mot allt...

• Alle
    Betzzy skrev 2007-09-08 22:13:59 följande:
    vill minnas att det finns nått som heter "enetyol" eller nått sånt som jag hade på mina barn. kanske minns jag fel? Det var väldigt bra mot allt...
    Inotyol menar du? Jättebra till röda rumpor och liknande
  • Betzzy
    Alle skrev 2007-09-08 22:15:56 följande:
    Inotyol menar du? Jättebra till röda rumpor och liknande
    hahaaa visst ja.. så hette det. det är jätte bra mot allt vill jag minnas. Det är så himla länge sedan jag hade småttingar men vill minnas att vi använde det till det mesta.
  • Kliff

Bröstmjölk eller ullfettsalvan Lansinoh fr Deklofi! (Låter huden andas och återfuktas samtidigt som den stöter bort väta.)

• JesJes

Har inte läst hela tråden så dessa tips kanske du redan har fått?

* Inotyol (Apoteket)
    * A-creme (Hälsokostaffär)

Dessa båda salvor är det enda vi behöver till vår lilla skrutt. Funkar på mer eller mindre allt

• asul

Alle skrev 2007-09-08 21:31:22 följande:

På dregelfläckar skulle jag inte använda cortison, utan bara mjukgörare. Det är ju torrfläckar, inte eksem, om jag läser TS rätt.
    Min äldsta son är atopiker och smörjs med mildison på hela kroppen varje dag förebyggande (sedan han var 3 mån). Jag var också väldigt rädd för cortison i början. Trodde att han skulle bli steril när jag smörjde ljumskar och så! Tack vare det slipper han kliande eksem.
    Mildison är så pass mild att man kan använda den utan problem. Det är när man använder klass 3 salvor man måste vara försiktig. Mildison är receptfritt, kan alltså användas utan läkares ordination. Men med måtta!

Min son på 6 mån är en riktig dregelpelle! Och när andra salvor inte hjälpt har jag smörjt med mildison morgon och kväll. Efter 2-3 dgr är utslagen borta. Sedan tar det ett tag innan det kommer tillbaka. Funkar för mig!
  • Alle
    asul skrev 2007-09-09 09:26:32 följande:
    Alle skrev 2007-09-08 21:31:22 följande: Min äldsta son är atopiker och smörjs med mildison på hela kroppen varje dag förebyggande (sedan han var 3 mån). Jag var också väldigt rädd för cortison i början. Trodde att han skulle bli steril när jag smörjde ljumskar och så! Tack vare det slipper han kliande eksem.Mildison är så pass mild att man kan använda den utan problem. Det är när man använder klass 3 salvor man måste vara försiktig. Mildison är receptfritt, kan alltså användas utan läkares ordination. Men med måtta!Min son på 6 mån är en riktig dregelpelle! Och när andra salvor inte hjälpt har jag smörjt med mildison morgon och kväll. Efter 2-3 dgr är utslagen borta. Sedan tar det ett tag innan det kommer tillbaka. Funkar för mig!
    Är själv atopiker Sonen verkar ha ärft anlagen och vi smörjer hans eksemfläcker med Mildison, resten av kroppen med Miniderm.
    Själv använder jag Betnovat (typ III) och Locbase LPL.

Vet man vad det är för salvor tycker jag att man kan använda dem, men att utan att konsultera läkrare eller något så anser jag att man bör vara försiktig med Cortison.
    Huden blir ju förtunnad av långvarig använding (gäller nog mest de starkare).
  • asul
    Alle skrev 2007-09-09 13:45:29 följande:
    Huden blir ju förtunnad av långvarig använding (gäller nog mest de starkare).
    Ja precis. Att använda svag cortison ett par dagar är ingen fara.
  • Madde1986
    Jempa L skrev 2007-09-07 13:03:33 följande:
    Har du provat Locobase Repair? Det enda som har funkat på mina händer när de varit snustorra.
    Håller med, den är jätte bra.
    Har den på min pojk som har fått "torreksem" över nästan hela kroppen. Ledsen
    24/12 -06 Kom min älskade William
  • Tiscali

Miniderm är jättebra anväder det till sonen som har torrfläckar lite här och där på kroppen.

Svar på tråden Tips för torra utslag