30-tals hus
Finns det fler som bor i ett hus från 30-talet?
Finns det fler som bor i ett hus från 30-talet?
Ska köpa ett från 1938.
Nästan - 1925 är vårt från. Fast delar av det är nog byggt senare - så säkert är delar av det från 1930-talet.
Vad kul att det finns fler med äldre hus, de har ju sin aspeciella förutsättningar.
Vi ska besikta vårt hus på onsdag innan vi skriver kontrakt. Kan det vara stora problem med det tror du? Det är väl olika förstås men vad hittade ni på besiktningen som ni måste åtgärda? Vårt hus är nog renoverat senast på 60-talet och har källare. Är orolig för rötskador.
Rolig med nytt hus
Hurdant hus ska ni köpa?
Det behöver inte alls vara stora problem. De använde ju mycket bättre trä då, ordentlig kärnvirke. Det viktigaste är nog att det inte har läckt in vatten som kan ha ställt till skada.
Vårat hus är också byggt 38. Vi har totalrenoverat det, men det som framkom vid besiktningen var att det bla behövde omdräneras samt att badrummen behövde åtgärdas. Badrummen hade man inte gjort något med sen de byggdes.
Stommen i huset och allt under ytskikten har varit i jätte bra skick men vi har grejat med mycket ändå.
Hoppas att eran besiktning går bra.
Det läckte in vatten i våras men de fick snabbt bort det. Det var rötter som hade satt igen. Omdränering har vi räknat med. Badrummet var renoverat 1991 så det är relativt fräscht. Jag hoppas inte att det finns rötskador. På ovanvåningen finns det fukt runt några utbyggda fönster men det är för att det är dåligt isolerat just där. Hoppas inte det har spridit sig eller nåt. Hoppas att det är som du säger att de använde bättre virke förr. Har det stååt så många år borde det väl vara ok tycker man. Här får du kika på det.
www.hemnet.se/a.asp&q=1&s=4
Lishon, Oj vilket mysigt hus och vilken trädgård! Verkar vara super mysigt.
Ja jag kan inte fatta att vi ska få köpa det! ![]()
Vårat hus är byggt 1939.
Min sambo som är snickare har renoverat en hel del.Just nu är det köket som är helt urrivet.
Han har varit noga med att behålla den gamla charmen som vi båda tycker om. Vedspisen blir tex kvar.Trägolv i stort sett hela huset.
Lishon: Kanonfint hus. Jag tycker brutet tak är så fint. Och takhöjden inne blir bättre.
Ja det är fint med gamla hus. Vi har också trägolv (under heltäckningmattorna
) samt en vedspis i köket. Vi får väl behålla den med. Jag har alltid gillat brutna tak också. På ovanvåningen skall vi slå ut innerväggarna så vi får lite mer golvyta.