• Karolina1

Har Muhammed ungefär samma betydelse för muslimer som Jesus har för kristna?

Ja, som rubriken lyder - vad tror ni? Finns det avgörande skillnader - vilka?

• Svar på tråden Har Muhammed ungefär samma betydelse för muslimer som Jesus har för kristna?
  • Henrik31

Att muhammed inte får avbildas har vi ju lärt oss.

• MamaKajsa

....eller INTE lärt oss

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Den Siste

Snarare har väl Koranen flera gemensamma beröringspunkter med Jesus. Ofelbarheten och den gudomliga essensen t.ex.

• Karolina1

Den siste, utveckla gärna

• ommseif

Jesus i Kristendomen är ju Guds son, och Gud finns i Jesus (rätta mig om jag har fel!)
    Jesus i Islam är en profet, ingen gudomlig person, eller Guds son, utan en profet.
    Likaså var Mohammed (saws) en profet.

Så jag tror inte man kan säga att de har samma betydelse på såvis.

Men om man ska säga betydelse för folket som följer relgionen så kanske de är samma betydelse, Jesus är den viktigaste personen för kristna, och Profeten Mohammed (saws) är den viktigaste personen för muslimer.

• Karolina1

finns det en jesus i islam?

• Karolina1

• Den Siste

Ja, alltså Muhammed är inte gud inom islam. Inte Jesus heller, båda är profeter.

Men inom kristendomen är Jesus gud. Visserligen är inte koranen en absolut fysisk manifestation av gud, men texten är, enligt muslimsk tro, oförändrad för evigt och direkt överlämnad och uppenbarad för Muhammed från gud (via Gabriel har jag för mig).

Eftersom både Jesus och koranen i viss mån ÄR gud, så påminner dessa omvarandra, och båda anses vara fullkomliga (eftersom gud är fullkomlig) och absoluta teologiska kompasser.

• Kristina E
    Karolina1 skrev 2007-09-07 15:56:54 följande:
    Det är samma person som kristna menar med Jesus. Islam är ju en yngre religion än kristendomen så Jesus hade redan existerat när Mohammed fick sitt uppdrag av Gud. För muslimer är Jesus en profet, en av de större profeterna men är inte Guds son.
  • Melika
    Karolina1 skrev 2007-09-07 15:56:54 följande:
    JAAA dem ser ju jesus som en utav sina profeter, så jesus tillhör ju inte bara dem kristna utan är muslimernas alldeles egen profet ochså som dem respekterar!
Svar på tråden Har Muhammed ungefär samma betydelse för muslimer som Jesus har för kristna?