• Lilja84

Var är Alfons mamma ?

Alfons Åberg snackar jag om nu så ingen tror att en mamma är borta .

Har dom gjort ett program om det eller vet man inte bara ?
    Alltså om hon är död eller dom är separerade (borde inte Alfons bo hos henne då också i sådana fall )

• Svar på tråden Var är Alfons mamma ?
  • Lilja84
    kaksmulan skrev 2007-09-07 15:31:11 följande:
    hittade detta på nätet när jag googlade "Alfons Åbergs mamma"Var är Alfons mamma? (Undrar bl.a. Tina snart 4 år)Det är ingen som riktigt vet ... Hon kanske är ute och handlar, är i tvättstugan, på semester eller så är dom skilda eller hon kanske till och med är död. Det är upp till var och en att själva fantisera om var hans mamma är.Personligen tror jag att hon rymt iväg med en annan karl som inte röker så mycket pipa!
    Ja Alfons pappa som röker INOMHUS med Alfons runt sig , att socialen inte ingriper .
  • Mammatillfem

Boken är skriven på sjuttiotalet..då rökningen och piprökning inte var så farligt..trodde de..

Hur bekymrad Alfons är liksom pappan en hel dag när PIPAN är borta (då han lekt med den på sitt tåg på morgonen men inte förstod att den ramlade av då) och hur glada de blir när låtsaskompisen Mållgan hittar den på kvällen..hi hi..boken är älskad för hela vanliga saker,även om det just inte är så vanligt NU,men var DÅ..antar jag.

• Oboy06

Har alltid trott att hon var död, men det klart det är ju inte självklart.

• Mammatillfem
    Oboy06 skrev 2007-09-07 15:38:45 följande:
    Har alltid trott att hon var död, men det klart det är ju inte självklart.
    Något sånt kanske..tror man..när det varit så tyst om henne..men - även om det vore så - borde hon pratas om,berättas om,vara med sin son i allt ändå och de borde ha en grav att gå till?

Inte kan man säga att pappan "fått" sonen själv heller,som tvärtom kan vara..utan någon namngedd andre förälder..
  • hidden place

Jäkligt bra fråga;=) Jag är stort Alfons-fan och har alltid undrat detta själv!
    Men det verkar som om vi aldrig får veta det...
    Kanske är det så att vi ska fantisera fram det själv, men finnas måste hon ju, annars skulle inte Alfons finnas!

• Mammatillfem

ja,hon måste ju FUNNITS eller FINNS för annars hade sonen inte de!
    Pippi Långstrump har tex mamman i himlen..från början av sagan..

Kanske kan någon fråga författarinnan?

• Lillstrumpa82

Tror de är skilda och hon har hittat en ny man, och har startat en ny familj där Alfons inte är välkommen. Så han och pappa har dissat hela hennes sida av släkten, därför nämns aldrig någon på mammans sida!

• Lilja84
    Mammatillfem skrev 2007-09-07 15:44:37 följande:
    ja,hon måste ju FUNNITS eller FINNS för annars hade sonen inte de!Pippi Långstrump har tex mamman i himlen..från början av sagan..Kanske kan någon fråga författarinnan?
    ja precis .
  • huge smile
    Lillstrumpa82 skrev 2007-09-07 15:46:56 följande:
    Tror de är skilda och hon har hittat en ny man, och har startat en ny familj där Alfons inte är välkommen. Så han och pappa har dissat hela hennes sida av släkten, därför nämns aldrig någon på mammans sida!
    Det låter ju mest sannolikt, för om hon var död så borde ju mormor, morfar, mostrar eller liknande finnas med i boken ändå, och hålla kontakten med Alfons.
  • CillaBerg

"I år 2007 fyller Alfons Åberg, den typiska femårspojken, 35 år. Här får du höra en intervju med Gunilla Bergström som skapat Alfons Åberg.

Redaktör Inger Wikströms första fråga lyder: "Var är Alfons Åbergs mamma?" Och vid den uppehåller sig Gunilla Bergström länge. Det är något många har funderat på, men Gunilla Bergström tycker inte det behöver finnas ett komplicerat svar på den frågan, eller ett svar över huvudtaget. Hon vill visa att det kan vara helt normalt att bo ensam med sin pappa.

Inger Wikström och Gunilla Bergström diskuterar mycket annat i den här 40 minuter långa intervjun. Bl.a. Alfons Åbergs speciellla utseende, och Bergströms kollagestil.

Mot slutet kommer Gunilla Bergström in på berörande och personliga upplevelser som påverkat hennes författarskap.

Text: Ida Fellman"

• CoolaSuperMamsen

jag tror Alfons mamma rymde med en cirkusSkrattande

kuckilimuck medecin
Svar på tråden Var är Alfons mamma ?