• Umbra

Gravid och mår så dåligt av att jobba natt... men chefen säger att det är upp till mig att byta med någon!

Jag mår illa och kräks ibland på morgnarna när jag kommer hem. Har sen svårt att få i mig frukost, så sedan sover jag jättedåligt under dagarna. Är yr och okoncentrerad på nätterna, känner att jag har svårt att klara mina arbetsuppgifter, är helt ensam sjuksköterska, och oftast utan undersköterska på min avdelning med ansvar för 8-14 akutpatienter.

Nu säger min chef att är det svårt för mig att jobba natt får jag fixa nån själv att byta med. Men det är ju ingen från dagen som vill jobba natt. Känns helt ohållbart som det är nu. Har hon verkligen rätt?

• Svar på tråden Gravid och mår så dåligt av att jobba natt... men chefen säger att det är upp till mig att byta med någon!
  • Cezi

Urdrag från Försäkringskassan:

Om ditt arbete innebär fysiska påfrestningar, som du på grund av graviditeten inte orkar med, kan du be din arbetsgivare att få bli omplacerad till lättare arbetsuppgifter. Om arbetsgivaren inte har möjlighet att omplacera dig och din arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel kan du ansöka om havandeskapspenning.

Havandeskapspenning på grund av fysiskt påfrestande arbete kan du få från och med den 60:e dagen till och med den 11:e dagen före beräknad förlossning. Du kan också få havandeskapspenning om det finns risker i arbetsmiljön som gör att du inte får fortsätta ditt arbete och arbetsgivaren inte kan omplacera dig till annat arbete.

Havandeskapspenning kan betalas ut för varje dag som du inte får arbeta ? utom för de sista tio dagarna före beräknad förlossning. Vissa arbetsuppgifter är helt förbjudna att utföra under graviditeten. Arbetsmiljön kan innebära risker för gravida. Det är din arbetsgivare som ansvarar för bedömningen av om det finns risker i arbetsmiljön för dig som är gravid. Du kan vända dig till skyddsombudet på din arbetsplats om du vill ha mer information.

• Umbra

Cezi: tack. Har ju inte gått så långt än bara, är i vecka 11 men klarar som sagt inte att vända på dygnet lika bra. Men om min chef är ansvarig för bedömningen så tycker väl hon att det funkar med mina arbetsuppgifter att jobba natt... för det är ju bekvämast för henne...

• foxzy

upplys din arbetsgivare om ARBETSMILJÖLAGEN så ska du se att det blir annan ljud i pipan. det är ju a-givarens SKYLDIGHET att ordna och ombesörja en säker arbetsplats för dig inte din. usch vilken knepig chef! lycka till!

• Veizades
    Umbra skrev 2007-09-07 17:13:07 följande:
    Cezi: tack. Har ju inte gått så långt än bara, är i vecka 11 men klarar som sagt inte att vända på dygnet lika bra. Men om min chef är ansvarig för bedömningen så tycker väl hon att det funkar med mina arbetsuppgifter att jobba natt... för det är ju bekvämast för henne...
    kan du inte ringa å höra med försäkringskasan då om det finns något du kan göra.
    För du kan ju inte fortsätta jobba natt om du ändå inte gör ett bra arbete när du är där lixom..
    Benjamin - mammas allt på jorden!
  • foxzy

glömde säga att det är en god idé att du pratar med ditt fackliga ombud så kan ni tillsammans komma överrens om en placering som fungerar för dig.

• Cezi

Umbra

Det är som sagt jätteviktigt att du går vidare med det när du har en inkompetent chef, det är för att du inte ska må dåligt och det är din rättighet att må bra under din graviditet.

Lycka till!

• Umbra

Tack för era svar! Är tyvärr inte med i facket, får ju ångra det nu... ska ringa chefen på måndag och höra vad hon säger. Tack igen!

• foxzy

facket har egentligen inget med saken att göra för arbetsmiljölagen ställer sig över ALLA lokalt tecknade kollektiv och andra avtal så din chef får helt enkelt bara gilla läget och ordna ngt som passar dig vare sig du är med i facket eller inte så det så! håller tummarna att chefen inte bråkar för mkt med dig. kan ju vara så att h*n helt enkelt inte VET vad det är som gäller. kolla på arbetsmiljöverkets hemsida (jätterolig läsning - not! men där har jag för mig att det står om just detta)

• taksi

Som några sagt så har din chef enligt arbetsmiljölagen en skyldighet att omplacera dig till andra arbetstider om nattarbete är skadligt för din hälsa. Enligt lagen ska du i så fall ta kontakt med en läkare som intygar att du inte bör jobba natt pga graviditeten och i så fall ska din chef ordna så att du får dagtid istället. Annars måste du stängas av från arbetet pga arbetsmiljön är skadlig för dig som gravid (havandeskapspenning) till dess att arbetsmiljön kan förbättras (genom att chefen ger dig dagtidsarbete. I alla fall om jag fattat rätt: http://www.ammuppsala.se/upload/File/Patientverksamheten/afs1994_32.pdf

• nattugglan5

Hej! Jag har varit/är i precis samma situation som dig. Klarade inte av att jobba natt, spydde mycket och kunde inte sova när jag gått av mitt pass m.m. Det började oxå så tidigt i graviditeten. Ta tag i din situation redan NU! För det kan ta lång tid innan det fattas några beslut... Ring till arbetsmiljöverket för dom kan kontakt din arbetsgivare och hjälpa dig i fall dom krånglar. Det gjorde dom för mig. Sedan är det viktigt att du kontaktar en läkare som kan intyga att det inte är bra för dig att jobba natt, förklara bara noga hur du mår på natten. Det är ju inte meningen att man ska må dåligt under sin graviditet, varken psykiskt eller fysiskt. det kan ju inte barnet må bra av...

Jag blev själv sjukskriven tidigt i graviditeten för att jag inte klarade av nattarbete och jag är det tills jag går på min hp i okt.

Som dom skriver i tidigare inlägg ska man enligt arbetsmiljölagen ha rätt till tidig hp om man med ett sjukintyg kan visa att sitt arbeta kan vara skadligt för barnet eller havandeskapet. Men ett sådant intyg har jag och det struntade fk i... dom sa bara att man kan ju inte ge alla som jobbar natt hp hur som helst! (och var almänt störda) men du kan ju försöka... Annars skulle jag råda dig till att bara bli sjukskriven och nöja dig med det, det tar så mycket energi att strida med fk.

• Umbra

Tack alla för era svar igen! Ska läsa på mer om vad som gäller. En ejej som gick lite på min avdelning har nyligen varit gravid och hon jobbade fram till 2 månader före BF och det gick ju bra, känns svårt när cheferna vet det tex... Skulle man inte fått jobba natt skulle ju inte hon fätt göra det ehller menar jag Men alla är vi ju olika, hon mådde nog inte så dåligt av det heller och då togs det väl inte upp om det är dåligt att vara där ensam när man är gravid eller inte.

Jobbar med sena missfall och aborter vilket jag tycker är psykiskt påfrestande också. Det kanske kan räknas som någon sorts risk, jag vet inte?
    Har fått lite att tänka på. Tack igen för det!

nattugglan5: tack för din historia. Är på gränsen att begära läkartid för bedömning av ev sjukskrivning, men vet inte vad jag ska säga. Att jag mår illa känns ju klent, jag spyr bara ibland. Hulkar på morgnarna men det kommer inget. Det allra värsta är att jag känner mig så konstig och där spelar ju illamåendet som kommer framåt 5 när jag jobbat hela natten in, jag får också uvudvä, blir yr och som sagt riktigt okoncentrerad.

Ska känna efter i helgen då jag ska jobba, hur det går.

• Umbra

Men det var väldigt vad mycket slarvfel! Huvudvärk ska det stå där nere i alla fall.

• bellanbus

Lite spännande att din chef har en sådan inställning med tanke på att ni arbetar inom vården (om jag förstått det rätt)...

Välkomna till Effelltown....
  • Smilla75

Jag jobbade jour (kontorsarbete) och fick läkarintyg på att det var påfrestande för mig och fostret med nattarbete. Med det som grund omplacerade min arbetsgivare mig till dagtid.

OBS: Du har rätt att behålla OB-tillägg plus övertidsersättning som du annars skulle haft, om du inte omplacerats av hälsoskäl!!

• nano

Nu har jag inte nattarbetat men jag pluggade när jag upptäckte att jag var gravid och det var precis i början på terminen och alla lektioner var jätteviktiga de första veckorna då resten av terminen baserades på grupparbeten om vad vi gjort de första veckorna. Till saken hör att jag mådde jättedåligt, jag spydde inte heller nån gång, men jag var så trött, yr och illamående att jag knappt kunde hålla mig vaken eller orka pendla en timma varje dag (enkel resa), ännu mindre koncentrera mig på att försöka komma ihåg vad som sas på lektioner så jag fick faktiskt bli sjukskriven (trots att det antagligen finns dom som har det värre än vad jag hade).

• Thisjöö

Detta är direkt från arbetsmiljöverkets sida:

"Nattarbete
    Nattarbete anses normalt inte innebära någon ökad risk under graviditeten. Men vid sammanhängande perioder av nattarbete med samtidig och påtaglig fysisk och/eller psykisk belastning, där man inte har tillräckliga möjligheter till vilopauser, kan viss risk för graviditetsstörningar inte uteslutas.
    Om läkarintyg visar att arbetet är skadligt får nattarbete inte åläggas den som är gravid. Omplacering till dagtid om det är möjligt."

Så är det psykisktpåfrestande så är det inte en bra arbetsmiljö. Stress är ju en av orsakerna som kan ge missfall, om du nu arbetar med det så tycker jag ju att din chef borde förstå sånt... Tråkig j***a chef du har ren ut sagt.

• MaBinta
    foxzy skrev 2007-09-07 17:13:41 följande:
    upplys din arbetsgivare om ARBETSMILJÖLAGEN så ska du se att det blir annan ljud i pipan. det är ju a-givarens SKYLDIGHET att ordna och ombesörja en säker arbetsplats för dig inte din. usch vilken knepig chef! lycka till!
    Precis! Om detta inte funkar så drar du in facket.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Snart kommer Puffen! ♥¸.?°´¯) ♥
  • MaBinta

Ojdå, kanske facket inte kunde säga så mycket i den här frågan...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Snart kommer Puffen! ♥¸.?°´¯) ♥
  • M plus J

har inte läst va andra svarat men hänvisa till AML= arbetsmiljölagen. Du har RÄTT till att slippa nattjobb som gravid å bli omplacerad! Inget att diskutera egentligen   Stå på dig!

Svar på tråden Gravid och mår så dåligt av att jobba natt... men chefen säger att det är upp till mig att byta med någon!