• stråtan

Ni med erfarenhet av lunginflammation...

...hur lång tid tog det för er att bli friska igen?
    Jag har ätit penicillin i fem dagar nu & jag känner mig inte särskilt mycket bättre.Jag har jätteont vid vissa rörelser, blir snabbt andfådd & hostar mycket, typ rethosta. Mina dagar består av penicillin, hostmedicin & ipren.
    Jag är inte sjukskriven utan jobbar som vanligt, jag sitter på kontor så det är inte fysiskt ansträngande.
    Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av lunginflammation så är jag lite nyfiken på hur du som haft det mådde.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av lunginflammation...
  • mirakelmamma

Oj, att du redan orkar jobba. Jag brukar ligga däckad i minst en vecka och sen tar det nog 2-3 veckor innan jag är helt återställd. Senaste gången jag hade lunginflamation var jag dessutom gravid och mådde ännu värre än vad jag gjort tidigare.

• Nyfiken gul

Sist jag hade lunginflammation var jag helt sjukskriven i 2 veckor - sen tog det nästan en hel vecka till innan jag var helt återställd.

Jag skulle nog inte jobba om jag vore dig även om du har ett lätt jobb.. din kropp behöver vila o återhämta sig..

• stråtan

Oj, läkaren sa inget om att det var viktigt att vila, jag har jobbat hela tiden, även den dagen jag fick diagnosen.
    Jag har två barn, en pojke på fem år & en flicka på 1½ år. Flickan är ett riktigt rivjärn & håller mig sysselsatt varenda vaken minut, så jag tycker det är lugnast att vara på jobbet.

Jag känner mig inte så sjuk förutom att jag har väldigt ont på vänstersidan. Kände ni någon skillnad av penicillinet? Jag tycker inte att jag gör det & nu är jag lite orolig för att det ska bli sämre när kuren är avslutad.

• mirakelmamma

Jag tycker det var först när jag ätit hela pencillinkuren som jag blev lite bättre. Som jag skrev innan så tog det nästan 2 veckor till efter avslutad kur innan jag var helt ok igen.

• antitanten

Lunginflammation kan finnas i olika varianter.
    Bakteriell och epidemisk s.a.s.