• stråtan

Ni med erfarenhet av lunginflammation...

...hur lång tid tog det för er att bli friska igen?
    Jag har ätit penicillin i fem dagar nu & jag känner mig inte särskilt mycket bättre.Jag har jätteont vid vissa rörelser, blir snabbt andfådd & hostar mycket, typ rethosta. Mina dagar består av penicillin, hostmedicin & ipren.
    Jag är inte sjukskriven utan jobbar som vanligt, jag sitter på kontor så det är inte fysiskt ansträngande.
    Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av lunginflammation så är jag lite nyfiken på hur du som haft det mådde.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av lunginflammation...
  • mirakelmamma

Oj, att du redan orkar jobba. Jag brukar ligga däckad i minst en vecka och sen tar det nog 2-3 veckor innan jag är helt återställd. Senaste gången jag hade lunginflamation var jag dessutom gravid och mådde ännu värre än vad jag gjort tidigare.

• Nyfiken gul

Sist jag hade lunginflammation var jag helt sjukskriven i 2 veckor - sen tog det nästan en hel vecka till innan jag var helt återställd.

Jag skulle nog inte jobba om jag vore dig även om du har ett lätt jobb.. din kropp behöver vila o återhämta sig..

• stråtan

Oj, läkaren sa inget om att det var viktigt att vila, jag har jobbat hela tiden, även den dagen jag fick diagnosen.
    Jag har två barn, en pojke på fem år & en flicka på 1½ år. Flickan är ett riktigt rivjärn & håller mig sysselsatt varenda vaken minut, så jag tycker det är lugnast att vara på jobbet.

Jag känner mig inte så sjuk förutom att jag har väldigt ont på vänstersidan. Kände ni någon skillnad av penicillinet? Jag tycker inte att jag gör det & nu är jag lite orolig för att det ska bli sämre när kuren är avslutad.

• mirakelmamma

Jag tycker det var först när jag ätit hela pencillinkuren som jag blev lite bättre. Som jag skrev innan så tog det nästan 2 veckor till efter avslutad kur innan jag var helt ok igen.

• antitanten

Lunginflammation kan finnas i olika varianter.
    Bakteriell och epidemisk s.a.s.

Den bakteriella "skaffar man sig själv" genom att en förkylning som först verkar ge med sig istället vänder om och blir värre. Då har det bildats bakteriell lunginflammation.

Sen finns det den smittsamma typen, som i sig har bakterier som smittoväg, finns
    bakterie som heter Haemophilus  och som är den vanligaste av de sk "dagis-bakterierna" som ofta ger upphov till  långvarig lunginflammation.

I alla fall av lunginflammation krävs penicillin. Men...man kan inte generalisera när man skriver ut penicillin och det borde läkare veta.

Vill man med säkerhet bli av med en svår lunginflammation skall man välja ett relativt brett spektrum-anitibiotika  som tex  Ery-Max  eller  Amimox
    I enklare fall kan man prova med  Kåvepenin eller Calciopen, men dom är inte speciellt bra.

Att gå o jobba med en infektion i kroppen som står under medicinering med Penicillin är inte att rekommendera. För det första så känner man sig bättre oftast än vad man är  och för det andra är man mycket mycket mottaglig mot andra virus o bakterier - eftersom penicillinet slår ut även den egna motståndskraften och dom bra bacillerna man ska ha kvar i kroppen.

Många som känner sig bättre efter några dagar eller en vecka, gör felet att gå till jobbet och blir genast mottaglig för nästa infektion.
    Faktum är att man efter en penicillinkur borde vara hemma ca 3 dagar för att återfå motståndskraften.

Lungröntgen ska man ALLTID göra för att se hur pass svår en lunginflammation är.
    Vill det sig illa kan man få vatten i lungsäcken och det är inte att leka med.

Be din läkare ta prover från näsa o svalg..... kolla om du har bakterier- för om du har det, är det förmodligen fel penicillinsort du fått.

Hoppas du snart mår bättre.

• lövet2

Har haft lunginflammation en gång. Då tog det ca 2 veckor innan jag orkade gå ett helt varv runt kvarteret ...

• stråtan

Tack "antitanti" för all information! Idag har jag inte lika ont som jag har haft dom andra dagarna, fast jag är väldigt trött.
    Min förkylning började när min dotter smittade mig, hon blev förkyld & hade krupphosta, jag tappade rösten & hade feber.

Min dotter blev sämre i samband med att jag fick lunginflammation med slemmig hosta & över 40 grader i feber. Hon är ett öronbarn så jag tog henne till läkare direkt. Snabbsänkan visade ingenting men hon fick en penicillinkur iallafall eftersom hon var liiite röd i ena örat.

Risken är väl att båda två åker på nåt nytt snart. Jag ska röntgas om ett par veckor för att se om lunginflammationen är borta. Konstigt att jag fick Kåvepenin istället för Amimox eller Ery-Max.

Svar på tråden Ni med erfarenhet av lunginflammation...