• Smilla 79

Resa gravid i v.25 med flyg?

Är det någon som rest (flugit) gravid i v.25? var går gränsen, ska man skaffa nån sorts läkarintyg? Jag har aldrig flugit förut, så detta är jag inte haj på. Nu ska man dessutom resa som gravid  första gången.Skrattande (om jag nu får)

• Svar på tråden Resa gravid i v.25 med flyg?
  • Cinnalinna

Du maste kolla med ditt flygbolag. Alla bolagen har olika regler.
    Som regel brukar man inte behöva intyg "sa tidigt". Verkar vara först efter v.30 de börjar krangla lite.
    Vet att man tex med Sterling far flyga utan intyg till bara en manad innan förlossning.

brukar sta pa bolagens hemsidor

• Blondie 80

Det är olika regler för alla flygbolag, är dock säker på att v 25 inte är något problem för något flygbolag. Jag kommer själv att flyga hem från Kap Verde i v 33 (flygbolaget godkänner flygningar tom v 34)

• Smilla 79

då får jag tacka för svar

• LyNxQ

Tillochmed v.27 gäller försäkringen om det händer något som har med graviditeten att göra, (ex om du föder för tidigt eller nåt sånt), men efter v.27 så får du tydligen stå för alla kostnader själv.. (fast i övrigt gäller ju försäkringarna som vanligt.. så länge det inte har med grav att göra)

Eftersom det är svårt för utomstående att avgöra vilken vecka du är i så bör du nog skaffa dej ett läkarintyg (på engelska) där det står i vilken du vecka är i på utresan och hemresan.

Se till att röra på dej på planet!

Ha en trevlig resa!

kolla mer info på www.niomanader.se

• MoonFlight

Är idag i v 26+6 och vi flög hem från Polen igår och det var inga som helsta problem. Men kolla med flygbolaget det är säkrast.

• ninaboel

Är i vecka 31 och flög senast igår - med SAS, kort i och för sig Malmö - Stockholm. Men det var inga problem. Respektive flygbolag har lite olika regler så det är bäst att kolla på deras hemsida/ringa deras information. Och så kanske ha med sig något officiellt papper du fått med BF - i fall de skulle vilja hävda att du är fler veckor gången än du r eller så

• carola1977

Inga problem att flyga i v 25 det gjorde jag . Mycket enklare än att flyga med bebis . Kan vara skönt att ha stödstrumpor och att röra på sig en del under resan.

• Kickan83

Hörde av en bekant att hon blev stoppad tidigt i sin graviditet på hemvägen. Som tur var hade hon läkarintyg!

• lillahoj

när jag flög i vecka 29 frågade de vilken vecka jag va i, sa att jag va i 27 för jag glömde skaffa läkarintyg. det hände inget med mig under mina 60 minuters flygning förutom att jag fick väldigt svullna fötter. såg inte mina fotknölar på tre dagar! men det är något som brukar hända i vanliga fall också. så länge man inte har några komplikationer i sin graviditet så tror jag det är lugnt att flyga fram till vecka 36 (med läkarintyg då såklart)

• Två paddlar och en svans

Jag ska till Malaysia 8 dagar v. 32-33. Måste ha läkarintyg på att graviditeten är OK, annars har de inga invändningar.

• Idapida83

jag kom nyss hem från Mallorca, är i vecka 28

• Idapida83

går alltså jätte bra att flyga, men det var trångt med bordet när man skulle äta på planet=)

Svar på tråden Resa gravid i v.25 med flyg?